אמון הצרכנים: 38% מהציבור - ישראל בדרך הנכונה, כמה יקנו היום דירה?

המדד נמצא ברמה הגבוהה ביותר ב-12 החודשים האחרונים. ההערכה: השיפור נבע מעליות שערים בשוק ההון ובשוק העבודה
לירן סהר | (3)
נושאים בכתבה מדד אמון הצרכנים

המצב רוח הכלכלי של עם ישראל הולך ומשתפר, למרות התחושה הכללית של נגיסה בהכנסות בעקבות עליית יוקר המחייה, בדגש על מחירי הדיור. מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו- TNS טלסקר עלה בחודש מארס ב- 5.1 נקודות לרמה של 126.2 (אפריל 100 נקודות). המדד למצב השוטף עלה ב- 8.5 נקודות ומדד הציפיות עלה ב- 2.8 נקודות.

בארה"ב נרשמה באותה התקופה עלייה של 4 נקודות במדד אמון הצרכנים של הקונפרנס-בורד לרמה של 82.3 נקודות. רמת המדד. היא הגבוהה ביותר בשש השנים האחרונות והיא משקפת אמון גובר בכלכלת ארה"ב וציפיות חיוביות להמשך.

כלכלני בנק הפועלים מסרו כי מדד אמון הצרכנים רשם החודש עלייה חדה יחסית ונמצא ברמתו הגבוהה ביותר בשנים עשר החודשים האחרונים - "אנו מעריכים כי השיפור באמון הצרכנים נבע מעליות השערים בשוק ההון כמו גם מהמשך השיפור בשוק העבודה. שיעור האבטלה ירד בחודש פברואר לרמה נמוכה של 5.8% תוך עלייה במספר המועסקים".

האינדיקאטורים לצריכה הפרטית היו מעורבים: עלייה בעסקאות בכרטיסי האשראי בחודש פברואר, אך מנגד ירידה במכירות רשתות השיווק. הכלכלנים מעריכים כי במידה ואי הוודאות לגבי צעדי הממשלה בשוק הדיור תביא לקיפאון ברכישת דירות חדשות בחודשים הקרובים, הדבר עלול לגרום, בטווח הקצר, לירידה בצריכת מוצרי בני-קיימא".

20.9% - המצב הכלכלי כיום טוב

20.9% מהנשאלים בסקר השיבו שהמצב הכלכלי כיום טוב, זאת בהשוואה ל-16.5% בחודש עבר, 32.1% השיבו שמצבם רע ואילו 46.1% השיבו שמצבם בינוני.

הציבור יותר אופטימי ביחס למצבו הכלכלי לקראת 6 החודשים הקרובים: 14.4% השיבו שמצבם יהיה יותר טוב, זאת לעומת 12.2% בחודש שעבר, 29.2% השיבו שמצבם יהיה יותר רע, זאת לעומת 32.2% בפברואר ו-50.5% השיבו שהמצב יהיה ללא שינוי, לעומת 50.8% בפברואר.

ביחס לרכישת דירה, מתברר שלמרות תוכניות מע"מ 0% לזוגות רוכשי דירה ראשונה ו'מחיר מטרה', אשר צפויות לפי מומחים בתחום הנדל"ן להוביל לקיפאון בשוק, שיעור האוכלוסיה שאמרה במארס שכעת זמן לא טוב לקנות דירה (וגם רכב) עומד על 39.2%, זאת לעומת 40.9% בחודש פברואר. 11.6% אמרו שכעת זמן טוב לקנות, לעומת 11.7% ו43% אמרו שהמצב הוא לא טוב ולא רע, לעומת 44.2% בחודש פברואר.

בנוגע למצב התעסוקה, 13.7% סבורים שיש כיום הרבה משרות, לעומת 11.9% בחודש פברואר, 48.9% סבורים שיש מעט משרות, לעומת 50.9% בפברואר ו-28.8% סבורים שיש לא הרבה ולא מעט, לעומת 28.7% בפברואר. בנוגע לעתיד, 10.1% סבורים שבעוד 6 חודשים יהיו יותר משרות, לעומת 9.3% בפברואר, 13.2% מעריכים שיהיו פחות משרות, לעומת 23.7% בחודש פברואר ו-61.8% מעריכים שיהיו לא הרבה ולא מעט, לעומת 57.4% בחודש פברואר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

18.7% - ההכנסה למשק בית תעלה

לגבי ההכנסה למשק בית, 18.7% סבורים שהיא תהיה יותר טובה בעוד 6 חודשים, לעומת 15.7% בחודש פברואר, 13.2% מעריכים שהיא תהיה יותר נמוכה, לעומת 13.8% בחודש פברואר ו-64% מעריכים שהיא תישאר ללא שינוי, לעומת 67.3% בחודש פברואר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קול העם 17/05/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    רוב הציבור לא מרוצה. לחלקו גם אין יכולת לעצור ולהרהר בכך. ובינתיים בראש הפידמידה ממשיכים לשאוב את כל משאבינו. משאבי העבר, ומשאבי העתיד.
  • 2.
    דוד 01/04/2014 14:16
    הגב לתגובה זו
    יש לנו מדינה יפיפיה ועם שפשוט לא מגיע לו להנות ממה שהיא מציעה. עצוב, אך בקצב הזה, המדינה מכשילה את עצמה בכל תחום אפשרי וככל שהזמן עובר, רק נהיה פה גרוע יותר ויותר. לא רוצה לדמיין מה יקרה פה בעוד 30-50 שנה. זה לא יהיה טוב, זה בטוח.
  • 1.
    בלוף=מעמד ביניים עני=כ-200משכורת=מחירהזוי50%=מיתון!!!!! (ל"ת)
    דמגוגיה הרצה לפראייר 01/04/2014 12:56
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.