הג'וב הנכסף: 13,708 מועמדים לנבחרת הדירקטורים בחברות הממשלתיות

לפיד מוביל מהלך למינוי דירקטורים מקצועיים בחברות הממשלתיות ולא מינויים פוליטיים כפי שקיים היום; כמה נשים הגישו מועמדות?
אבי שאולי | (4)
נושאים בכתבה יאיר לפיד

תוכנית שר האוצר יאיר לפיד להקים "נבחרת דירקטורים" כדבריו לחברות ממשלתיות, צוברת תאוצה - החל ממועד פתיחת ההרשמה 10.11 ועד לסיומה ב-4.12.13 מילאו שאלון מועמדות באתר רשות החברות 13,708 איש, מתוכם 9,447 גברים ו-4,261 נשים. מספר הנרשמים מהמגזר הלא יהודי עומד על 359 גברים ו-102 נשים.

הנבחרת של דירקטורים בחברות ממשלתיות תורכב מ-50% גברים ו-50% נשים, כאשר 10% ישוריינו למועמדים מהמגזר הלא יהודי.

בשבועות הקרובים יינתן ניקוד לכל מועמד על פי תנאי הסף וקריטריונים נוספים ביניהם: ניסיון ניהולי, ניסיון מקצועי בדירקטוריונים, הבנה עסקית, השכלה מעבר לדרישות הסף וניסיון במגזר הציבורי.

כ-1,000 המועמדים בעלי הניקוד הגבוה ביותר יזומנו לריאיון, ולאחר מכן כ-500 מתוכם ישובצו בחברות ממשלתיות. השיבוץ ייעשה על פי התאמתם למאפיינים הספציפיים של החברות הכוללים את דרישות הגרעין הניהולי, ייצוג הולם בדירקטוריון ומיומנויות פיננסיות כאלה או אחרות בהתאם לפעילות החברה.

הקמת הנבחרת תאפשר למנות בחברות דירקטורים על בסיס כישוריהם המקצועיים בלבד תוך כדי ניתוק הזיקה הפוליטית הקיימת בחברות. מהלך זה ישפר את איכות הניהול בחברות וצפוי להשפיע לטובה גם על רווחיותן ועל השירותים אותם הן מספקות לציבור.

שר האוצר, יאיר לפיד:

הצעד הראשון לניתוק הפוליטיקה מהחברות הממשלתיות ושיפור הניהול בדירקטוריונים עבר בהצלחה רבה. הקמת 'נבחרת הדירקטורים' הינה צעד חשוב אשר נועד לייעל את השירות לציבור. אני מודה לכל הנרשמים ומאחל להם הצלחה בהמשך .

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן:

"המספר הרב של המועמדים ואיכותם הגבוהה מעידים על אמון הציבור ותמיכתו במהלך שיזמנו, במטרה לבצע שינוי אמיתי ויסודי בניהול הגופים בבעלות המדינה".

מנהל רשות החברות, אורי יוגב:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יסר 08/12/2013 09:39
    הגב לתגובה זו
    מה שהיה הוא שיהיה רשימת המועמדים כוללת גם את המקורבים ובאורח פלא הם נבחרו ואתם הנאיבים שמלאתם את השאלונים תחכו בבית
  • 3.
    איפה הצדק יש 10.000 גברים ו5.000 נשים שהגישו מועמדות (ל"ת)
    ציון 08/12/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם בצבא תעשו לקרבי 50 אחוז חילות ו50 אחוז חיילים (ל"ת)
    ציון 08/12/2013 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בשם הפלייה מתקנת מפלים את הגברים חלם זה כאן (ל"ת)
    ציון 08/12/2013 09:02
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.