לפיד על הוצאות נתניהו: "לא אפול בלשוני, אחכה לדו"ח מבקר המדינה"

בראיון לגל"צ הבוקר התייחס שר האוצר לעימות עם האמריקאים ואף ביקר את הטונים החריפים של רה"מ במרומז "צריך להוריד את גובה הלהבות"
נושאים בכתבה יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד העניק הבוקר ראיון לגל"צ בו הוא התייחס בהרחבה לנושא המדיני. לפיד מתח ביקורת מרומזת להתנהלות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כלפי הממשל האמריקאי על רקע ההסכם מול אירן: "מה שצריך זה להוריד את גובה הלהבות מול האמריקאים. בסופו של דבר אנחנו צריכים לעבוד מולם כי הם אלה שמובילים את המהלך."

כשנשאל מה דעתו על שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט תקף את נתניהו על התנהלותו מול האמריקאים אמר "ההסכם רע יותר ממה שאולמרט תיאר, אבל מה רוצים? שהוא לא יביע את דעתו? אני לא יודע מה המניע שלו, אבל אני יודע מה הוא אמר. יש לאנשים זכות להביע את דעתם גם כשהיא לא מוצאת חן בעיניים."

לפיד התייחס גם למו"מ מול הפלשתינים שאחד הדיונים שלו הופסק על רקע ההודעה כי שר השיכון והבינוי אורי אריאל התכוון להוציא לפועל תוכנית לבנייה מאסיבית בשטחי יהודה ושומרון: "המו"מ הזה חשוב מאין כמותו, אני אומר לך שהמכרזים לבנייה בשטחים לא יצאו לפועל. הצעדים האלה לא טובים לישראל. בוודאי שזה מדאיג אותי."

לפיד נשאל גם על דעתו בנוגע למטבע הביטקוין הוירטואלי שגרם גם לבנק ישראל לקיים דיון ראשון בנושא "אני לא השתתפתי בישיבה על זה, אלה עניינים מוניטריים שנוגעים לבנק ישראל. אף אחד לא יודע איך להתייחס לדבר זה. זה מרתק, אני אדם טכנולוגי, אבל לא אוכל להגיד שיש מדיניות מסודרת או עמדה כלשהי במשרד אוצר לגבי העניין, מי שיוביל את זה יהיה בנק ישראל."

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טומי 03/12/2013 12:38
    הגב לתגובה זו
    אתה כמו פודל !! מקשקש בזנב כשביבי מחייך אליך ...... לא נתקלתי בחיי בשקרן , עלוב , חסר עמוד שידרה שכמוך !!! מי ייתן שתעוף מהר כמו שבאת ....
  • 3.
    לא רק שקרן האיש - הוא גם שפן = צירוף קטלני (ל"ת)
    משה 03/12/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הנהנתן לא רוצה לדבר על נהנתן ע"ח הציבור, שיתבייש . (ל"ת)
    בנצי 03/12/2013 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אי 03/12/2013 11:10
    הגב לתגובה זו
    לפיד החששיניק אותו נהנתן עם הסיגר כמו ביבי מהאליטה הבזבזנית של ישראל עם אהוד ברק מה כבר יגיד וזה מזכיר לי את בנט המיליונר שגר ברעננה וצועק על התיישבות בשטחים
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.