לאומי: "השכירות רק תעלה, מס על בעלי דירות יגולגל על השוכרים"
מחירי הדירות עלו בחודשים אוגוסט-ספטמבר בשיעור של 0.6% לעומת חודשים יולי-אוגוסט, וב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדיור בשיעור של 10.1%. כלכלני בנק לאומי אמרו הבוקר (ה') בבלוג לאומי כי מדובר בשיעור עליית מחירים גבוה הנובע מרמת ביקושים גבוהה על רקע הריבית הנמוכה על משכנתאות ובעקבות היצע הדיור הנמוך.
לדבריהם, במקביל, דמי שכר הדירה, לפי חוזי זכירות מתחדשים, עלו בשנה האחרונה ב-2.8% בלבד. "בחינת הנתונים על פני תקופת זמן ארוכה יותר מעידה כי ב-5 השנים האחרונות מחירי הדירות עלו ב-63% ואילו מחירי שכ"ד עלו בכ-32%. לאור הפערים המהותיים שנפתחו בשנים האחרונות, אנו מעריכים כי דמי שכר הדירה ימשיכו לעלות ב-12 החודשים ואולי אף בקצב שנתי מהיר יותר ביחס לקצב שנרשם במדד אוקטובר."
- 10.מ 26/11/2013 22:15הגב לתגובה זוקדימה נראה אותך גבר! כל ההתייקרות היא בעידוד ישיר ועקיף של המדינה!
- 9.תשואות 22/11/2013 18:53הגב לתגובה זוhttp://www.best-construction.co.il/SingleItem.aspx?ItemID=221
- 8.זה יגמר במלחמת אזרחים (ל"ת)דני 22/11/2013 14:58הגב לתגובה זו
- 7.שרון 22/11/2013 11:01הגב לתגובה זוהוריה ב-4000 ש"ח ומשקיעה מחצית לתחזוקה ושיפוצים. למה הם לא כאלו גיבורים על הרווחים הכלואים והמעלימים הגדולים?
- 6.רופוס 21/11/2013 17:45הגב לתגובה זואף מילה על כך שהמחירים עצמם מנופחים
- 5.משקיע 21/11/2013 17:37הגב לתגובה זוואז גם התשואה משכר דירה תעלה. בנוסף לכך, יציאת משקיעי נדלן מהשוק לא תשפיע על מחירי השכירות. יהיו פחות דירות להשכרה אבל יותר זוגות שיכולים לקנות דירות (דירות שפנויות לרכישה כי המשקיעים לא קנו אותם) ואותם זוגות יפסיקו לחפש דירות בשכירות, ולכן בשוק השכירות יהיה גם פחות ביקוש וגם פחות היצע. את המס לא יצליחו לגלגל על השוכרים אם כל משכיר ישלם מס בגובה אחר, ככה אין תיאום מחירים ואין קרטל של משכירים. כל משכיר ישלם מס לפי המס השולי שהוא מרוויח בעבודה שלו, ולפי אורך חוזה השכירות שהוא מבטיח.
- בונים פחות דירות 23/11/2013 06:51הגב לתגובה זובגלל קשיי רגולציה , קשיים בקבלת היתר בניה מהרשויות ובגלל מחסור במימון בנקאי, הקבלנים בונים פחות דירות ... פחות דירות רק יגרמו לעליית מחירים .... מה שיעלה גם את מחירי השכר דירה ...
- 4.לוי 21/11/2013 13:57הגב לתגובה זוהשכירות בחודש הבא; מצטער שוכרים יקרים,אבל למס הכנסה יותר נוח וקך להטפל אלי מלהתעסק בגניבות הגדולות של החברות והמעלימים הגדולים באמת.
- 3.מדברים מפוזיצה לאומי (ל"ת)כלכלן 21/11/2013 13:06הגב לתגובה זו
- 2.ש 21/11/2013 12:34הגב לתגובה זובומבמלה
- 1.jחברים 21/11/2013 12:29הגב לתגובה זובמשך שנה נשחקה הקסם ב13 אחוז מישויה בשוק היום הקסם היתה צריכה להיות שוי של 120 ולא 101 כיום זה לא הגיני לשויה בשוק
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
