רשות המיסים: "המשך הפחתת מס קניה על כלי רכב תביא לאובדן הכנסות"; מה הרכב הנפוץ ביותר בייבוא אישי?

מס הקניה בישראל על רכב פרטי ומסחרי מגיע ל-83%; הכנסות המדינה ממס זה בלבד אשתקד - 7 מיליארד שקל
אבי שאולי | (2)

רשות המיסים בישראל פרסמה הבוקר דוח מסכם של מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב לשנת 2012. אשתקד יובאו לישראל 203,727 כלי רכב (ירידה של 13%). המיסים העקיפים בישראל בענף הרכב גבוהים מאוד: ערך היבוא - 11.4 מיליארד שקל, מס הקניה - 7 מיליארד שקל ומס הקניה הממוצע 34,219 שקל לרכב.

רשות המיסים מתייחסת להכנסות המדינה ממס קניה ודנה בשאלה האם הפחתת המס מביאה לגידול בהכנסות?. "ייתכן כי המס על כלי רכב גבוה מדי עד כדי שהוא בעצם פוגע בהכנסות ממסים" , מודים ברשות המיסים, אך מייד לאחר מכן מזהירים כי "הפחתה בלתי מבוקרת גם אם יתגלה כי היא מביאה להגדלת גביית המס איננה רצויה ועלולה לגרום לנזק לכלל הציבור".

ברשות המיסים בדקו את הקשר בין שיעור המס הנגבה לבין כלל המיסים הנגבים והגיעו למסקנה כי "גם אם שיעור מס מסוים מביא לגבייה מירבית אין פירושו שהוא מס אופטימלי. ועדיין, במקרה של רכב, יש מקום לבדיקה כזו...המשך הפחתת המס, אם תתרחש, תביא לאובדן הכנסות ממס קניה".

מגמת עליה ביבוא כלי רכב קטנים, חסכוניים ויעילים.

המס העיקרי שמוטל על כלי רכב הנו מס קניה, שמוטל על רכב פרטי ורכב מסחרי (עד 83%), אופנועים (72%) וקטנועים (40%). משאיות ואוטובוסים שמשקלם מעל 4.5 טון פטורים ממס. קיימים שיעורי מס מופחתים עבור כלי רכב בעלי טכנולוגיות הנעה מתקדמות: היברידית (בדרגת זיהום 2 בלבד) 30%, רכב היברידי מסוג Plug-In (הנטען מרשת החשמל והמנוע העיקרי בו הנו מנוע חשמלי, כך שמרכיב משמעותי מנסיעותיו מבוצע על חשמל בלבד) 20%, וכן רכב נטול פליטות המיוצג בשלב זה באמצעות רכב חשמלי 8%.

הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שינתה משמעותית את שוק הרכב. כבר בשנה 2010, שהייתה השנה מלאה הראשונה להפעלת הרפורמה, חלה מגמת עליה ביבוא של כלי רכב קטנים, חסכוניים ויעילים.

הישראלים נוהגים ברכב מהעבודה פי 2 מאשר ברכב פרטי

להטלת המיסוי הירוק מספר שיקולים: כלי רכב שיוצרים פחות נזק סביבתי, גודש, נזקי תאונות דרכים, עלויות של הקמה ותחזוקה של תשתית הכבישים ומערך האכיפה, שימוש אלטרנטיבי בקרקע, רעש, ועוד.

בניגוד למגמה הירוקה מיליונרים רבים מעדיפים לנהוג בכלי רכב גדולים ומזהמים. הדגמים השכיחים ביותר ביבוא האישי בשנת 2012: טויוטה SIENNA,

מרצדס ML CLASS וב.מ.וו X5. רוב כלי הרכב ביבוא אישי הנם בעלי נפח מנוע גדול.

רכבים אלו צורכים דלק רב. מחירי הדלק עלו אשתקד ועל סמך נתוני משרד התחבורה עולה כי שברכב בבעלות פרטית חלה ירידה בנסועה הממוצעת. מנגד הנסועה ברכב בבעלות תאגיד דווקא עלתה ובמילים פשוטות יותר - הישראלים נוסעים ברכב מהעבודה פי 2 לעומת רכב פרטי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יבבה 08/10/2013 12:26
    הגב לתגובה זו
    רשות המיסים - נבלות ואוכלי חינם. היחס של המכוניות ככה מכונית יפנית ממוצעת 128000 ש"ח שבחול אתה קונה אותו שעולה 500000 בארץ .עד מתי תתקעו אותנו.
  • אנונימי 08/10/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
    אל תשכח שהיבואנים גוזרים עליך קופון לא קטן... משום מה כל המכוניות המשפחתיות נושקות לאותו מחיר - סוג של קרטל....
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.