זליכה תוקף את לפיד: "בא נער הפוסטר ומעלה מיסים, התוכנית הזו לא תקטין את הגירעון - אלא רק תאיץ את המיתון"
על רקע הגזירות הכלכליות ונתוני ה-OECD שקבעו כי שיעור העוני בישראל הוא הגבוה במדינות הארגון, נמשכות התגובות למהלכיו של שר האוצר, יאיר לפיד, גם בחוג האקדמי. דיקן הפקולטה למנהל עסקים וראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, ירון זליכה, תוקף בחריפות בשיחה עם Bizportal את הדרך בה מתמודד לפיד עם הגרעון כשאמר: "אין לתוכנית הזו אופק".
זליכה מנה את הסיבות לכישלונה הצפוי לדעתו של התוכנית: "אי אפשר לבחור מדיניות כלכלית בלי לבחון תחילה מה המניעה להאטה החמורה שתוקפת את המשק בשנתיים האחרונות והמניע לכך הנו קיטון בצריכה הפרטית. כשבודקים אותה רואים שהיא נובעת מפגיעה משולשת כשבראשה ריבית נמוכה מדי שגרמה לעליית מחירי הדיור שהביאה לכך שלזוגות צעירים והוריהם קשה יותר, שהרי מחיר הדירה הממוצעת טיפס בחצי מיליון שקל. הצריכה השוטפת נפגעה כתוצאה מעלייה בחיסכון למימון מחיר הדירה המאמיר. אנחנו מדברים על מאתיים אלף משפחות שירדו בצריכה בחצי מיליון שקל שזה 100 מיליארד שקל בצריכה עתידית אם נהוון את זה לעשרים שנה - זו מכה של חצי אחוז לתוצר לשנה."
זליכה מוסיף למנות את הסיבות להאטה במשק: "דבר שני היא העלייה במחירי מוצרי היסוד שהעיבה על משפחות חלשות שהנטייה השולית שלהם לצרוך גבוהה. נוסף על כך, המדינה העלתה רק בשנה הקודמת את המיסים ב-18 מיליארד שקלים. כך שנגלה 'שוק משולש' לצריכה הפרטית שהביא להאטה ופגיעה בהכנסות הממשלה ממיסים ולכך שהגרעון רק האמיר."
על הגזירות הכלכליות שבאות אחרי אותן שנתיים קשות, אומר זליכה כי "כעת בא נער הפוסטר, יאיר לפיד, ומעלה מיסים בעוד 20 מיליארד שקלים. הצריכה הפרטית מקבלת מכה רביעית ואילו הציפיות של הצרכנים והשכירים מהחברות הקטנות והבינוניות מקבלות מכה ניצחת. מה שצריך להטריד קונקרטית בתוכנית הכושלת המוצעת היא שלא זו בלבד שאין בה מחוללי צמיחה, אלא יש בה האצה של מחוללי המיתון שנקטה בהם הממשלה הקודמת. שנית, אין בתוכנית כל התייחסות להשלכות על שיעורי העוני ושלוש, אין לתוכנית הזו אופק, מכיוון שהיא לא תקטין את הגרעון, ואז, מה יעשה לפיד בהמשך? יעלה את המע"מ לעשרים אחוזים? יקצץ עוד מחצית מקצבאות הילדים?
- 69.זליכה חבל על כל יום שאתה לא מנהל את האוצר (ל"ת)אבנר 13/10/2013 13:46הגב לתגובה זו
- 68.מי המגיבים האם הם עוזריו של לפיד אנשים חסרי ידע (ל"ת)חן 13/10/2013 13:45הגב לתגובה זו
- 67.סטיב stiv 13/10/2013 11:28הגב לתגובה זוכינה אותו אז קדימה יש 3 וחצי שנים תתחיל לעבוד צריכים אותך במשק הישראלי תודה רבה
- 66.גדי 13/10/2013 11:26הגב לתגובה זוחלק מהמושחתים מה שנתפס נתפס ומי שלא עדיין משוטט עם כספי המדינה אז לא לבוא בטענות אלא אם כן יש לך קשר למושחתי המדינה
- 65.חיה 13/10/2013 11:23הגב לתגובה זומה טוב שעולה כאן קניות לשבת 1000 שח בלי מוצרי פינוק זה טירוף טירוף בכל העולם יותר זול
- 64.יוליה 13/10/2013 11:22הגב לתגובה זותתמודד ותעזור לנו להציל את המדימה מפני אנשים שנבחרו בגלל הבלורית בשיער
- 63.היוקר הורס אותנו מדוע בישראל יותר יקר מברלין (ל"ת)שקי 13/10/2013 11:21הגב לתגובה זו
- 62.אבנר 13/10/2013 11:20הגב לתגובה זוהגיע הזמן שיהיה כאן תחליף לשר האוצר שאינו מבין כלום אבל ממש כלום בכלכלה נהנתן ולא יותר
- 61.אילת 20/05/2013 13:17הגב לתגובה זועליית המע"מ פוגעת בעיקר בשכבות החלשות והם יצרכו עכשיו פחות ממה שהם צורכים היום ולצערינו הם הרוב. לפיד צריך לשקול מחדש את עליית המע"מ.
- 60.אריה 19/05/2013 07:09הגב לתגובה זובעזרת הריבית הם מלבים את אש הדיור - תמשיכו להצביע בבחיות כמו מטומטמים - ועכשיו כולם בוכים
- 59.מע"מ 20% 19/05/2013 00:04הגב לתגובה זוהעלאת המיסים תמתן צריכה ותגרור לפיטורים במשק הסיני . אפשר לחשוב שאנחנו חיים בשנות ה-50 ויתחילו לפטר עובדי טקסטיל . מר זליכה תעדכן את קלטות ה-VHS שלך . פיטרו את עובדי הטקסטיל מזמן . וישראל מוצפת במילוני מהגרי עבודה לא חוקיים
- 58.tumr 18/05/2013 18:03הגב לתגובה זוכלכלן זוטר ? כנראה שלא? אז כיצד מינה אותו ביבי לתפקיד רם ונישא ללא שום מיומנות???
- 57.פנקס הקטן 18/05/2013 12:35הגב לתגובה זוהן לגבי אולמרט והן לגבי הכלכלה אז מה עכשיו??
- 56.פנקס הקטן 18/05/2013 12:33הגב לתגובה זולכלום. במקום להתייחס עניינית אתה מדבר על אדם שהוא כנראה בכמה רמות מעליך
- 55.איפה היה כאשר עבד באוצר=כל יום טעויות =לא צעק בתקשורת! (ל"ת)פופוליטי=אינטרסנט 17/05/2013 20:15הגב לתגובה זו
- 54.מסכים עם זליכה שלמחירי הנדלן הגבוהים יש השפעה רוחבית (ל"ת)כלכלן 17/05/2013 19:01הגב לתגובה זו
- 53.יובל 17/05/2013 13:49הגב לתגובה זוככה מיתנהלת המדינה מר זילקה גם אים אתה צודק ומוכשר
- 52.כימה 17/05/2013 08:34הגב לתגובה זוישלח מכתב ללפיד שבו מודה בטעותו? לא לא... אל תשכחו שזליכה הוא איש מפלגת העבודה שתמך ביחימוביץ
- יהודה 17/05/2013 19:42הגב לתגובה זוהוא עזב את נתניהו ותמך בשלי בגלל התוכנית הכלכלית שלה ולא כמו של נתניהו שדפק את המשק, הוא ממש לא איש מפלגת העבודה, שלי לא הציגה סיסמאות אלא תוכנית מעשית.
- 51.שמוליק 17/05/2013 02:06הגב לתגובה זולמען הצניעות נאמר כי אין ספק שירון מבין יותר בכלכלה ומיסים מאשר יאיר רק חבל שהוא לא מפרט מה כן היה צריך לעשות
- 50.הצעה לזליכה 16/05/2013 18:49הגב לתגובה זומדבר במושגים שהוא בכלל לא מכיר. מה אתה מצפה מאחד שאפילו תואר ראשון בכלום אין לו. מנועי צמיחה. הה דבר לאט ובשפת העמחה. הוא לא מבין עדיין
- כמי שהיה פרזנטור של פועלים הוא מבין טוב בכלכלה (ל"ת)יניב 17/05/2013 19:20הגב לתגובה זו
- 49.כלכלן 16/05/2013 18:27הגב לתגובה זואם מחר הוא יקבל כותרת בעיתון הוא גם יחרבן ממגדלי עזריאלי לרחוב
- 48.העם הנבחר לתת עצות 16/05/2013 17:42הגב לתגובה זו1000 פרשנויות שמעתי בחודש האחרון, למה התכנית הכלכלית של יאיר לפיד לא טובה........אבל טרם שמעתי ולו מומחה אחד שאמר מה כן צריך לעשות.....אפילו לא אחד !!!!!
- יאיר לפיד תתחיל לעבוד במקום להגיב בסטטוסים (ל"ת)עמית 16/05/2013 18:12הגב לתגובה זו
- 47.בבר 70 שנה בבורסה 16/05/2013 17:28הגב לתגובה זוהמצב הכלכלי מתחת לכל ביקורת, מיתון זו מילת תיאור עדינה לקריסה הכלכלית שהתחילה. פלא שהמעוף עולה.
- 46.אנונימי 16/05/2013 17:26הגב לתגובה זומה אדון זליכה מציא לעשות על מנת לטפל בגירעון וגם לא להיכנס למיתון, איך מורידים את מחירי הדיור? למה בנק ישראל לא קובע ריבית גובה למשכנתאות למעט עבור הזכאים.
- 45.יעקב 16/05/2013 17:21הגב לתגובה זולמה לרדת לרמה כזאת כאשר אתה אומר דברים רציניים הייתי שמח אם היית כותב מה כן לעשות (מה לא לעשות כולם יודעים)
- שיעזוב את האוצר. שילך למשרד התקשורת (ל"ת)הצעה ליאיר 16/05/2013 18:50הגב לתגובה זו
- 44.f 16/05/2013 17:16הגב לתגובה זורציתם איתונאי יפיוף קיבלתם עיתונאי שקרן. עכשיו כולם לשיר: עם ביבי ולפיד יש עתיד. הוא יאיר הוא יאיר את הלפיד של המחאה הבאה
- 43.שר האוצר צריך להתפטר!!! (ל"ת)שמעון 16/05/2013 16:31הגב לתגובה זו
- 42.צודק -כלום יותר מנער פוסטר - הוא יגרום למיתון עמוק (ל"ת)רוני 16/05/2013 15:32הגב לתגובה זו
- 41.בנמלים ובחח"י אין קיטון בצריכה הפרטית,קומוניסט. (ל"ת)יד הנפץ 16/05/2013 15:06הגב לתגובה זו
- 40.משה ראשל"צ 16/05/2013 15:03הגב לתגובה זוהצבור מאד מאמין לממשלת נתניהו אחרת איך תסביר את העליות המטורפות של שוק אגח מדינה ביבי ששם את יהיר לפיד שדבר בדיוק כמוך כשר אוצר לפיד לא מבין שהוא נפל בבור של עצמו
- 39.חשבשבון 16/05/2013 14:57הגב לתגובה זואם יש לך פתרונות יעילים תנסה להשפיע מבפנים במקום להרוויח טונות של כסף במגזר הפרטי ולשמש בתור פרשן שרק מעביר ביקורת על אלה שעושים משהו .
- 38.אנטי ביבי 16/05/2013 14:48הגב לתגובה זואני רוצה להזכיר לכם שהפרופסור המדובר ישב בממשלת ביבי כחשב הכללי והוא חלק מהגורמים שהביאנו עד הלום. אנשים שמשנים את דעתם ב180 מעלות תוך כמה שנים, מעוררים אצלי סלידה ובוז. יכול להיות שאתה צודק בדבריך ושכל מה שאתה אומר הוא נכון, אך בתור אחד שייצג את כל המושחתים והיה חלק מהקליקה שיצרה את הבעיה, אין לך ממש זכות דיבור. לבוא ולתקוף את שר האוצר כי אתה דיקן הפקולטה בקרית אונו, לאחר שתפקדת כחשב הכלכלי ולא בדיוק היית מזהיר..., אני במקומך הייתי שותק ובולם פי, כי אין לך ממש זכות דיבור מר זליכה. לתקוף מבחוץ ולהגיד שכולם טועים חוץ ממך, זה מאוד פשוט, להיות שם ולעשות את הצעדים הנכונים זה יותר קשה.
- פרופסור עלאק, שום הישג אקדמי ממשי ומהמכללה הגרועה ביותר (ל"ת)כלכלן 16/05/2013 18:29הגב לתגובה זו
- 37.אורן 16/05/2013 14:07הגב לתגובה זותתמודד לכנסת אתה גדול
- 36.לפיד היה ונשאר נער הנאומים ועיצובי השיער בע״מ פיכס שקרן (ל"ת)גלית 16/05/2013 13:40הגב לתגובה זו
- 35.אזרח מודאג. 16/05/2013 13:26הגב לתגובה זומוקיון זליכה מוקיון.
- 34.יעקב 16/05/2013 13:25הגב לתגובה זוכל מילה בסלע רק שחכת לרדת !!!! על הנגיד שבמדיניותו שיעבד את עם ישראל למשכנתאות!!!! ולספקולנטים על הדולר !!!!
- 33.תמי פלד חיון 16/05/2013 13:11הגב לתגובה זולהתייעצות...?! באחד הראיונות בטלוויזיה אמר שכו-לם פנו אליו פרט ליאיר לפיד... אם אתה כזה גדול, למה לא עשית משהו בנדון בטרם הועפת מהממשלה...?! לקטר ולקטר בלי לתת תשובות - את זה הרבה יודעים לעשות...
- יהודה 17/05/2013 20:12הגב לתגובה זולירון זליכה יש תשובות קונקרטיות מה לבצע והוא אומר אותם בכל מקום שאפשר, וכחשב הכללי הוא עשה המון, הבעייה שיאיר לפיד עושה הפוך, אבל מה הפלא ? כשלאורך הבחירות תמך בו נוחי דנקנר
- טוקבקיסט מטעם לפיד . את/ה שקוף/ה (ל"ת)אנה 16/05/2013 18:13הגב לתגובה זו
- 32.האמת 16/05/2013 13:10הגב לתגובה זואבל הם בשלהם לא מוכנים להחלחף דיסק-ולכן המציאות טפחה להם על הפנים-אי אפשר לרמות את כל הציבור כל הזמן-אם היו שומעים לזליכה המצב היה שונה-זליכה הוא לא שלי-לזליכה יש משנה סדורה שמעוררת צמיחה-מניעה תעשייה ולא חונקת אותה-כמו שעושה היום נער הפוסטר-ולא מעניין אותי מכל בנות ההורמונים שרואים בלפיד כיפיופ,זה לא צחוק פה-אי אפשר לתת לנער הפוסטר לנהל אוצר-ועוד כשבעורפו ומיחלים לכשלונו ראש הממשלה וחבריו-אז בואו נודה על הכשלון-זה שנער הפוסטר רוצה שיהייה טוב אני בטוח-אבל לרצות זה לא מספיק-צריך לדעת-ולצערי ללפיד אין מספיק ידע-ולכן סופו להכשל
- 31.נער הפוסטרים..?!..אתה שחצן,נראה את מחירי הרכב שבטיפולך. (ל"ת)איציק ר 16/05/2013 12:57הגב לתגובה זו
- 30.הדס 16/05/2013 12:55הגב לתגובה זואין לי ספק, זה כבר נראה על רקע אישי, לסכם את פועלו הרב של לפיד כנער פוסטר.
- 29.לדעתי זליכה מחפש כותרות, שימשיך לחפש (ל"ת)לא קונה את הפרובוקצי 16/05/2013 12:43הגב לתגובה זו
- 28.בא 16/05/2013 12:36הגב לתגובה זוששואבת כסף . ושר האוצר יאיר לפיד ,וזאת לא בדיחה .
- 27.אלה 16/05/2013 12:25הגב לתגובה זותעירו אותי בעוד שנה וחצי בבקשה. יהיר אומר שיהיה אז טוב.
- 26.אילן רז 16/05/2013 12:19הגב לתגובה זויאיר לפיד מתאים לאוצר כמו אמיר פרץ לביטחון הוא יעשה את אותם הטעויות כי מה שרואים מכאן לא רואים משם
- 25.זליכה תמיד רואה את הכל שלילי ומושחת, (ל"ת)גרין 16/05/2013 12:15הגב לתגובה זו
- זליכה רואה את האמת מול העיניים, גם אם זה שלילי ומושחת ! (ל"ת)אופיר מ. 16/05/2013 13:02הגב לתגובה זו
- 24.יוסי צ. 16/05/2013 12:05הגב לתגובה זועד שכתבתי כאן פוסט בתגובה, קצת ארוך אומנם... אבל הדף רענן את עצמו ומחק לי את הכל... ככה מתנהגים? לא יפה... !!! אין לי כח לכתוב את זה שוב... מקווה שתתקנו את זה...
- 23.xipr28 16/05/2013 11:58הגב לתגובה זוחשבתי שאתה חכם יותר הרי הית חשב הכללי ולכן אני מתפלא על הביקורת הרי מי שהגה את התוכנית הם נערי האוצר שדואגים לבצע מדיניות שלא תפגע במעמדם כאשר יזעבו את תפקידם באוצר יצאו לשוק החובשי מי יעסיק אותם גברת כהן או הדנקנרים התשובות ושאר שועי הארץ זו תוכנית עם השקעה לעתיד לא ?
- 22.אוליבר 16/05/2013 11:56הגב לתגובה זונהיה יותר ויותר בלתי נסבל לחיות/לשרוד במדינה הזאת. אני רק חושב מה יקרה אם כל מי שיש לו את היכולת לעזוב את המדינה יעשה זאת. מי יהווה מנוע צמיחה לכלכלת ישראל? המהלכים הללו מהוים סכנה קיומית למדינה. אנחנו מחזיקים מעמד אבל עד מתייי...
- 21.צודק 16/05/2013 11:56הגב לתגובה זובדיוק כך- "כוכב נולד" שהציבור מיהר להתלהב וטוב שמתחילים להבין שזה כוכב נופל ושיפסיקו למכור לנו עוד דיבורים בסגנון- רק חודש שר אוצר, זה הכל בגלל הממשלות הקודמות, בגלל הדתיים ..ועוד תרוצים
- 20.דחוף 16/05/2013 11:45הגב לתגובה זואנשים עובדים לא מיתפרנסים בכבוד איז חצפה יש לממשלה לבקש מהם הישתתפות בנטל כשכל ההכנסות נימצאים בידי בעלי המזל שזכו לעבודה טובה בשירות המדינה ובכל הוועדים החזקים לכל החכים למינם שרים אנשי ביטחון איפה הדוגמא שלהם ואיפה התרומה שלהם בשעה קשה זו
- 19.ציקו 16/05/2013 11:34הגב לתגובה זוככה זה נראה כשהרצנו מועמד שאין לה השכלה מינימלית ואפילו בגרות אין לו והכישורים היחיד שהוא הביע היא נאומים ויצירת סטטוסים ולייקים בפייסבוק ממש כמו האביב הערבי ולכן קיבלנו את אותה ״הצלחה״ כמו באביב הערבי לפיד מוביל אותנו לחושך
- 18.גילוי נאות? זליכה תומך בתוכנית הכלכלית ההזויה של שלי. (ל"ת)אחד ש 16/05/2013 11:17הגב לתגובה זו
- יהודה 17/05/2013 19:53הגב לתגובה זוובהרצאה שלו הוא גם מסביר מדוע, למרות שהוא לא מסכים על כל הסעיפים שבה
- 17.המירמור על שהעיפו אותך מהאוצר לא נותן לך להמשיך הלאה (ל"ת)זליקה לך לטיפול 16/05/2013 11:15הגב לתגובה זו
- 16.מ נ ה י ג המהפכה 16/05/2013 11:14הגב לתגובה זוהסיבות שמנה זליכה נכונות ויש עוד כמה . 1 הקיצוץ בתקציב היינו קיצוץ מדומה בפועל התקציב יגדל .לפיד לא יעמוד בלחץ . 2 תיכנוני המס בארץ ובעולם מתגברים לפיד הרחיב את האפשרויות והרצון לבצע תיכנוי מס . 3 הגידול בעוני יגדיל את תקציבי המשטרה , הסעד בתי הסוהר , הביטוח הלאומי , והרווחה אסיר עולה למדינה 10 אלף ש"ח לחודש . 4 50 אלף ילדים נוספים יעברו לפנימיות של לשכת הרווחה כל ילד עולה 12 אלף ש"ח 5 היצוא יקטן עקב ההאטה באירופה , בריחת כספים לחו"ל עקב הוראות האוצר שוק ההון וירידה בשער הדולר 6 היבוא יגדל עקב גידול בהון השחור שהיינו מנת חלקם של העשירים .
- 15.אנונימי 16/05/2013 11:11הגב לתגובה זוזליכה רואה קדימה כמי שחי משני צידי המתרס פעם כחלק מנערי האוצר והיום כאקדמיה וכבעל ראיה חברתית מפוכחת. יש פער גדול מאוד בי השפע המוצע ע"י אינספור קניונים ותרבות הצריכה בכלל לבין הירידה בכסף הפנוי לצריכה זו אצל מעמד הביניים והמשפחות בכלל. ואיפה הפער הזה מוחשי? באוברדרפט ובריביות החריגות שהבנקים גובים....ואז הציבור יתעורר ויהדק החגורה והצריכה תרד והמיתון יעמיק וגביית המיסים תרד ו......הגרעון של המדינה יגדל עוד ועוד. ומה אז יעשה לפיד ???
- 14.לפיד תמשיך | 16/05/2013 11:08הגב לתגובה זוכמה טוב שיש החלפות בממשלה - רוח חדשה | |
- 13.הדוגמן 16/05/2013 11:00הגב לתגובה זוהפייסבוק מתהפך עליו והופך לאמצעי העיקרי בהפלתו
- 12.יוני 16/05/2013 10:59הגב לתגובה זוראשית יש עתיד עבדו עליי.ישנו חלון הזדמנויות צר לתיקון-לפיד תעסיק את פרופסור זליכה שצועק כבר 3 שנים שהמדיניות הכלכלית מובילה אותנו לאסון.תגרום למשק להגדיל את הצריכה הפרטית -תפסיק להקשיב ליועצי סתם שלך.אכזבת אותי קשות
- 11.מנשה 16/05/2013 10:51הגב לתגובה זו10 קבין של חוכמה ירדו לבני האדם 9קבין מתוכם קיבל זליכה .
- שחצן חסר תקנה (ל"ת)אריק 16/05/2013 11:09הגב לתגובה זו
- 10.זליכה מופיע במילון תחת הערך מושחט (ל"ת)ee 16/05/2013 10:50הגב לתגובה זו
- מושחת כותבים בת'. אבל מה זה משנה בורים אנחנו.... (ל"ת). 16/05/2013 17:37הגב לתגובה זו
- 9.עשהאל 16/05/2013 10:50הגב לתגובה זואבל זליכה צודק ליהיר לפיד אין השכלה פיסקאלית מוניטארית כלום נדה, גורנישט, עתיד מפלגתך ועתידך בממשלה על זמן שאול
- 8.פטל 16/05/2013 10:47הגב לתגובה זודפוק בראש ועוד שנתיים יהיה מלחמה אז יהיה עוד מיסים אין סוף ואין להם שכל. הכי טוב לעשות מיסים מישנוסע חו"ל משלם 10$ , בשנה נוסעים 12 מיליון + 10$ = 43 מיליירד שקל בשנה
- מחשבון 16/05/2013 11:40הגב לתגובה זו12*10 = 120 120 מיליון דולר = 430 מיליון שקל קצת פחות ממה שחישבת אבל עדיין יכול לכסות את העלות פאלפל השנתית של ביבי, אז גם טוב.
- 7.אורן 16/05/2013 10:43הגב לתגובה זושר אוצר יקר החלטות וגזרות כלכליות כמו שאתה גוזר מצריכים הרבה חשיבה תיכנון ידע כלכלי אתה רק הגעת למשרד האוצר ותוך שבוע ירית לכל כיוון אני סמוך ובטוח שלא למדת את הנושאים לעומק ךא חשבת בעצמך על דרכים אחרות לצימצום הגירעון מהשבוע לפני שטיניץ היה שר אוצר ומצב לא היה גרוע משרד האוצר זה לא הגנקי והחלטות כלכליות זה לא בחירת שיר בקריוקי בסופו של דבר הלפיד ידעך ויכבה
- 6.לפיד לא חכם רואים (ל"ת)מיליונים 16/05/2013 10:40הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 16/05/2013 10:37הגב לתגובה זולציבור נשאר פחות כסף הוא הצמצם את הקניות ועסקים יפלו ועובדים יפוטרו
- 4.אנונימי 16/05/2013 10:36הגב לתגובה זוהשידור המקוממת. הוא לא יעז לפגוע בחבריו מהרשות בזכותנו גאולה אבן מקבלת משכרת עתק על מה? על זה שהיא ממצמצת 100 פעם בדקה.?
- קובי 16/05/2013 10:46הגב לתגובה זופי 10
- 3.זליכה מעלה נקודה נכונה - אני כבר התחלתי לקצץ (ל"ת)מאמין שלפיד ידע לתקן 16/05/2013 10:33הגב לתגובה זו
- 2.יש הגדלה בצריכה הפרטית - שרהוביבי אחראים לזה אישית (ל"ת)משיח 16/05/2013 10:32הגב לתגובה זו
- 1.ירושלמי 16/05/2013 10:28הגב לתגובה זווכולם יודעים זאת. עד שלא יפוצצו את הבועה - ואכן זה יהי כואב, משפחות יזרקו לרחוב, אפילו בנק יפשוט רגל, ולא לדבר על כמה קבלנים חזירים שיאלצו למכור את המרצדס שלהם, עד שזה לא יקרה הכל כוסות רוח למת. לא יעזור כלום. המיתון רק יעמיק ויחריף.
- אנונימי 16/05/2013 10:38הגב לתגובה זואלפים בנו דירות בגוש הגדול במימון מלא של בנקים בריבית קבועה ונוחה כי הם ובסוף הם מוכרים הכל ברווח של מיליונים בלי לשלם שקל מס!!!!!!!!!!
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי 6.65% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףהגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?
במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע.
זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.
הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע.
השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק.
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.
