"ניתן להקים מיליון דירות באמצעות תמ"א 38 באזורי הביקוש בלבד"
האם תמ"א 38 הוא הפתרון המשמעותי ביותר לפתרון מצוקת הדיור? בסוף חודש ינואר פרסם משרד הפנים כי מאז כניסת תוכנית חיזוק הבניינים לתוקף בשנת 2005 הוגשו 1,415 בקשות להיתרי בנייה, כאשר בשנת 2012, בעקבות שינוי 3 המאפשר תוספת של 2.5 קומות לבניין במקום 1.5, נרשם המספר הגדול ביותר - 556 הגשות.
אך בפועל, 8 שנים לאחר כניסתה של תמ"א 38 לתוקף 45 בניינים בלבד הגיעו לקו הגמר, מרביתם ברמת גן, תל אביב וגבעתיים. האם קיים סיכוי שנראה יותר יוזמות תמ"א 38 קורמות עור וגידים?
ראשית, תכנית תמ"א 38 במקורה היא שם קוד לתקן לחיזוק מבנים קיימים. אך התיקון הראשון שנכנס לאחרונה, מספר 2 בחוק, מאפשר בפעם הראשונה לבצע הריסה מלאה של המבנה ובנייתו מחדש. תיקון נוסף, מספר 3, נותן הקלות נוספות למצב הקיים ומאפשר תוספת זכויות של עד שתיים וחצי קומות, במקום קומה אחת כפי שהיה עד היום.
איתן אפוד, סמנכ"ל חברת הנדל"ן ארזים, אומר כי "התכנית המקורית של תמ"א 38 דיברה על הוספת קומה וחצי בלבד. תיקון מספר 3 מאפשר להוסיף עוד קומה מעבר לקומה וחצי וכך נוצר מצב בו אפשר להוסיף לא פחות מעשר דירות חדשות לבניין קיים. בנוסף, בזכות הלחץ הציבורי, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית תל אביב אישרה לאחרונה מימוש של סעיף 3 לתמ"א אחרי ששנים הם התנגדו לזה בתירוץ של עומס יחידות דיור. אם ערים בפריפריה ילכו בעקבות כך יכולה להיות מהפכה נדל"נית המייצרת כדאיות למיזם לא רק בערי המרכז."
"יש בישראל למעלה ממיליון בתים שנבנו לפני שנת 1980 וזקוקים לחיזוק" מוסיף אפוד. "מתוכם 200 אלף דירות נמצאות באזור המרכז המבוקש בערים כמו ר"ג, חולון, בת ים, תל אביב ופתח תקווה שרק בהן יש כדאיות כלכלית לבצע את החיזוק".
אפוד מעריך כי שני התיקונים יכולים להשפיע רבות על שוק הנדל"ן בישראל. על פי הערכתו תיקון 2 של הריסה ובנייה מחדש, רק של אותן 200 אלף דירות באזורי הביקוש ביחס של 1-4 או 1-5 מהמצב הקיים למצב העתידי יביאו לבנייה של כמעט "עיר חדשה" הכוללת מיליון דירות חדשות באזורי הביקוש בלבד.
לדבריו, תיקון מספר 3 מועיל גם לרשות המקומית ולא רק לדיירי הבניין: " זוהי למעשה התחדשות עירונית והתפתחות סביבתית שאינה עולה כסף לעירייה. לרוב דורשות העיריות גם תוספות של מקומות חנייה לדירות הקיימות ולדירות החדשות מה שמקל את נושא החנייה במקום, זאת בנוסף להבאת תושבים חדשים וארנונה נוספת המגיעה לקופת העירייה."
- 8.לא ניתן לעשות כלום כי מושחתים מנהלים את המדינה הזו (ל"ת)תום 16/02/2013 19:13הגב לתגובה זו
- 7.michael 16/02/2013 12:47הגב לתגובה זולקרן שתממן חיזוק מבנים היכן שאין כדאיות כלכלית בהגדלת מספר הדירות תמורת חיזוק המבנה
- 6.אבנר 15/02/2013 10:46הגב לתגובה זוזה יקח זמן אבל כוחות השוק יעשו את שלהם, הזמן מוכיח כי כל התערבות שלא תיהיה לא תניב תוצאה רצויה. יש גבול לכח הקנייה של המשקיעים וגם לצורך בדירות להשכרה, בנקודת הרוויה הדברים יתזאנו. תיהיו סבלניים ותפסיקו להתלהם (זה לא באמת עוזר וגם קצת מכוער).
- 5.למה בירושלים לא מאמצים את תיקון 3? הפקרות! (ל"ת)ברנר 15/02/2013 00:17הגב לתגובה זו
- 4.מרקוביץ 15/02/2013 00:15הגב לתגובה זושל יישום תמ"א 38.
- 3.הם לא מעוניינים הם רוצים בועת נדלן (ל"ת)אנונימי 14/02/2013 14:18הגב לתגובה זו
- 2.אחד 14/02/2013 14:07הגב לתגובה זוקרטל הקבלנים בשתוף ראש הממשלה ובשיתוף פרופ' פישר משתקים את ועדות הבניה כדי להריץ את המחירים בנדל"ן
- 1.אלף מם 14/02/2013 12:01הגב לתגובה זואלא למגורים! יש לטפל קודם כל בצד הביקוש!גם לעודד מכשירי השקעה סולידיים ובטוחים לצד סנקציות בקכישת דירה ל"השקעה".
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
