ניתוח

מחפשים אינדיקטור: מדד ההובלה הימית זינק 54% מהשפל - סימן להתאוששות?

אריה גורן, אנליסט גלבלי בכלל פיננסים וכותב טור שבועי ב-Bizportal מנתח את אחד המדדים הקריטיים. וגם - איך משקיעים במדד הזה?
אריה גורן | (20)

מדד ההובלה הימית באניות צובר של סחורות יבשות בתפזורת, עלה בשבוע שעבר ב-2.7%. מאז היה בשפל בתחילת פברואר האחרון, עלה מחירו של המדד ב-55%, אם כי ערכו האחרון נמוך עדיין ב-54% מהפסגה שנרשמה באוקטובר 2011.

בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה, Baltic Dry Index, מדי יום בבורסת Baltic בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.

לאורך השנים שימש המדד סמן לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, אבל לאחרונה המדד מטעה מעט, כיוון שהסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית נמוכים כיום בהשוואה למחירי העבר, היא עודף קיבולת.

לפני כמה שנים היה מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית הייתה להזמין מהמספנות אניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009, מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית.

אולם מכיוון שבניית אניות ענק חדשות אורכת זמן רב, סופקו אניות רבות רק ב-12 החודשים האחרונים. הקיבול העולמי של האניות להובלה ימית של סחורות יבשות קפץ ב-10% ב-6 החודשים האחרונים של 2011, והתחזית היא לגידול נוסף בשיעור 7% בקיבול ההובלה הימית השנה, כך שכרגע יש עודף גדול של כושר הובלה ימית.

לפי תוצאות המשאל שערכה סוכנות הידיעות רויטרס בשבוע שעבר בקרב עשרה בכירים בענף ההובלה הימית היבשה ואנליסטים בתחום, מדד ההובלה הימית היבשה צפוי לעלות בממוצע ב-35% במחצית השנייה של 2012 בהשוואה למחצית הראשונה של השנה. זאת עקב התאוששות בייבוא הפחם לסין ובייצוא עפרות ברזל מברזיל.

נוסף על העלייה במחירי ההובלה, חברות הספנות נהנות גם מהוזלה תלולה במחיר הדלק. הוזלה המהווה הוצאה עיקרית בתפעול האניות. למרות העלייה החדה במחירי הנפט בשבוע שעבר (נפט טקסני עלה ב-6.5% ונפט ברנט עלה ב-7.5%) מחיר הנפט הטקסני האחרון, 84.96 דולר לחבית, נמוך ב-23.72% ממחירו הגבוה ביותר השנה, 111.38 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט האחרון, 97.80 דולר לחבית, נמוך ב-21.57% ממחירו ב-16 במארס השנה, שהיה 124.70 דולר לחבית.

בורסת Baltic מפרסמת גם מדדים של מחירי הובלה ימית במכליות, המלמדים על הביקוש להובלת נפט ומוצריו. המדד Baltic Clean Tanker Index נמצא כעת בשפל וירד בכ-38% מסוף השנה שעברה.

הובלה ימית של סחורות מוגמרות מתבצעת באניות מכולות, חברת קפיטל לינק מפרסמת מדדים שונים של מניות חברות הספנות הנסחרות בבורסות ארצות הברית לפי סוג הספינות שלהן. חברת צים, הנמצאת בבעלות החברה לישראל נמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות, ולכן מדד קפיטל לינק לחברות ספנות המובילות במכולות, Capital Link Container Index, אמור לעניין את המשקיע בחברה לישראל, מדד זה עלה ב-12% מתחילת השנה.

בטבלה שלהלן נתונים על חברות ספנות חשובות להובלה במכולות הנסחרות בבורסות ארצות הברית

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו עליות תלולות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-5.5%. מדד CCI נמוך כיום ב-21.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בהובלה ימית?

קרן הסל Claymore/Delta Global Shipping Index ETF נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SEA החל מ-25 באוגוסט 2008. הקרן משקיעה במניות חברות ספנות בעולם כולו, דמי הניהול הם 0.65% לשנה, התעודה מחלקת דיבידנד והתשואה הנוכחית היא 3.0% לשנה.

קרן הסל להובלה ימית ETFX DAXglobal Shipping Fund נסחרת בבורסת לונדון מנובמבר 2008 וסימולה SHIP, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. קרן הסל עוקבת אחר מדד DAXglobal Shipping Index, מדד למניות חברות ההובלה הימית העיקריות בעולם.

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין www.mibi.co.il

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אני נהנה מהכתבות שלך כל פעם מחדש ! (ל"ת)
    סמי 02/07/2012 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    זאב 02/07/2012 13:32
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת. עלה והצלח
  • 14.
    בונוס 02/07/2012 13:06
    הגב לתגובה זו
    שמעתי שהוא מרצה ממש ממש טוב. אריה, מתי כבר יהיה הקורס שלו מוכן?
  • 13.
    אריק, ראיתי שאתה מלמד גם מסחר חו"ל. זה נכון? (ל"ת)
    pizza 02/07/2012 13:03
    הגב לתגובה זו
  • אריה 02/07/2012 13:33
    הגב לתגובה זו
    כן אני מעביר גם קורס נרחב להשקעות בחו"ל הכולל מניות, אג"ח, ETF, סחורות ואופציות.
  • 12.
    מיט רומני 02/07/2012 12:44
    הגב לתגובה זו
    הכי טוב לסחור בחוזים. שם עושים את הכסף הגדול !!!
  • 11.
    זה לא אני 02/07/2012 12:43
    הגב לתגובה זו
    כי אני רוצה לסחור בחוזים עתידיים של הברנט
  • אריה 02/07/2012 12:58
    הגב לתגובה זו
    יש שיעור שלם על המסחר בנפט. אתה יכול לראות את פירוט השיעורים באתר מיבי.
  • תודה אריה ! אני יסתקל (ל"ת)
    זה לא אני 02/07/2012 13:33
  • 10.
    ש.מ 02/07/2012 12:10
    הגב לתגובה זו
    נכנסתי לראות את המידע על הקורס שלך ב- www.mibi.co.il נראה יפה מאוד, אשמח אם יוכלו לחזור אלי כדי לענות לי על כמה שאלות לפני שארשם. תודה ובהצלחה
  • אריה 02/07/2012 12:43
    הגב לתגובה זו
    תתקשר לטלפון המופיע באתר מיבי ותקבל את כל ההסברים ואפילו הדגמה לפני שאתה נרשם.
  • 9.
    עידו הוך 02/07/2012 12:03
    הגב לתגובה זו
    בטוח שבתור מרצה אתה מוביל לחשיפת מידע איכותי ומניב
  • 8.
    אז אתה אומר שכדאי לקנות את החברה לישראל? (ל"ת)
    ריקי 02/07/2012 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סיימון 02/07/2012 09:53
    הגב לתגובה זו
    הנאסד"ק ביוטכנולוגיה שדפק עליה כמעט 30% מתחילת השנה. תתרכזו במה שחשוב !
  • 6.
    תותח 02/07/2012 09:53
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שזה הזמן לתת בראש בקולים !!!
  • 5.
    רימונה 02/07/2012 09:52
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן חייבים רק בחו"ל...?
  • 4.
    אחד שלא יודע 02/07/2012 09:52
    הגב לתגובה זו
    שמי שרוצה לדעת דברים קצת יותר לעומק, צריך ללמוד כמו שצריך איך סוחרים בסחורות. בשביל זה בנית קורס לתפארת במכללת MIBI. ישר כח אריה !
  • 3.
    מיינרום 01/07/2012 23:15
    הגב לתגובה זו
    שינוע הסחורות דרך איטליה יכניס לקופת חברת מיינרום מזומנים רבים צפו בנייר בימים הקרובים.
  • 2.
    ששון ישר-משה 01/07/2012 20:27
    הגב לתגובה זו
    בנוסף עומד להיות מהלך מתואם בראשות הפד המהירות הבזק !!! שיקטין משמעותית את חובות אירופה וארצות הברית!!!! בנקים המרכזים בראשות הפד עומדים להנפיק אגרות חוב שלמעשה יחליפו את חובות אירופה וארצות הברית!!! סוף המשבר כבר השבוע הזה!!!!יולי 2012 אנחנו הישראלים חייבים לעשות מזה הרבה מאוד כסף!!!! תהיו ערים!!!! פתרון משבר חוב האירופי יגדיל את יצוא הישראלי במאות אחוזים!!!!!
  • 1.
    אל תגידו שלא אמרתי!! 01/07/2012 20:04
    הגב לתגובה זו
    בנקים המרכזים עומדים לבצע מהלך חד כאבחת חרב!!!! ובזה יבוא סופו של משבר החוב!!!!! עומד לקום אגרות חוב אירופיות שיפרוס את חובות אירופה לעוד 50 שנה !!!! כלב מי שמשקר!!! קנו מניות!!!סקטור הפיננסי!! בעיקר הבנקים!!!!!עומדים לטוס!!!!
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.