עובדי קבלן - הצד שלא מראים במלחמה על זכויות העובדים
המאבק בין ההסתדרות לבין האוצר הגיע השבוע לשיא כאשר המשק הישראלי הושבת רוחבית ל-4 שעות תמימות. עבור ההסתדרות מדובר בתרומתה הישירה המשמעותית למאבק להגברת הצדק חברתי. עבור עובדי הקבלן, מדובר בהזדמנות יוצאת דופן לשיפור בתנאי העסקתם. כ-13% מכוח העבודה במשק (כ-400,000 איש) מוגדרים כעובדי קבלן.
ההסתדרות מכנה עובדים אלו כעובדים "שקופים" הנעשקים על ידי מעסיקיהם. היא שמה בחזית הדיון הציבורי את עובדי הניקיון ועובדי האבטחה כדוגמא לטענותיה. אולם עובדי הקבלן במשק אינם רק עובדי ניקיון ואבטחה, קיימים עובדי קבלן רבים לאורכו ורוחבו של המשק הישראלי.
ניקח לדוגמא את ענף הטכנולוגיה המקומי. דווקא בענף זה תופעת עובדי הקבלן פועלת מזה שנים, וברוב המקרים בהצלחה לא מבוטלת, תוך שמירה על כבוד וגאוות העובד ויצירת מנגנון WIN - WIN במשולש קבלן - מעסיק - עובד.
האם חברות הפרוייקטים הטכנולוגיים הגדולות דוגמת, מטריקס, נס, מלם ועוד, המשבצות כוח אדם טכנולוגי בגופים מרכזיים במשק, הם קבלני כוח אדם מגונים? אם כן, מדוע? אם לא, מה מבדיל בינם לקבלן כוח אדם בתעשייה המסורתית?
התשובה ככל הנראה נעוצה בשכר העבודה בענף הטכנולוגיה, לאופי העבודה בענף ולחתך האוכלוסייה העובד בענף. היא אינה קשורה למנגנון העסקה באמצעות קבלן חיצוני או כפי שמכבסים זאת בהיי-טק - מיקור חוץ.
מיקור חוץ הינו החלטה עסקית לגיטימית בעולם כולו, במהלכו מוותר המעסיק על בניית יכולות מסוימות בתוך כותלי הארגון, אשר לרוב אינן יכולות ליבה, ובוחר להשתמש בקבלן חיצוני בעל כישורים הולמים. בדומה לדיון הציבורי שנערך בישראל במהלכו מותגו הטייקונים כעוכרי ישראל ובעלי התמחות "בתספורות", כך גם במקרה הנוכחי ממותגים קבלני כוח האדם כגזלנים בני גזלנים ועובדיהם כמסכנים בני מסכנים.
הנוהג המגונה לבצע הכללה לשם קיום דיון פשטני מקובל במקומותינו בתחומים רבים. כך גם במקרה דנן העולם, שוב מחולק לטובים ורעים ובכך אנו חוטאים הן לדיון והן לאנשים אשר עומדים מאחורי הדיון.
לתפישתנו, מעסיק בכלל וכנגזר מכך קבלן כוח אדם אשר אינו מעניק לעובדו את מלוא הזכויות המוענקות לו בחוק, ראוי לקנסות כבדים. במידה ומדובר במקפח כרוני, הרי יש להכלילו "ברשימה שחורה" של מעסיקים אשר בין שאר הסנקציות שיופעלו עליו, לא יוכל לגשת למכרזים ממשלתיים. במקרי קיצון יישלל רישיונו של הקבלן להעסיק עובדים.
בכל האמור בזכויות העובד ובשל האנומליה במאזן הכוחות בין העובד למעסיק, ראוי להקפיד על קוצו של יוד בחוקי העבודה. המדינה צריכה להקים "קו לעובד" אשר יאפשר הגשת תלונות אנונימיות אודות מעסיק עבריין במידה והעובד חושש לפרנסתו, או תלונות גלויות במידה והעובד אינו חושש מלהיחשף. יש להקים ולממן מנגנון ייעוץ והגנה משפטית לעובדים במידת וטיעונם המשפטי יימצא ראוי.
לדעתי, אין לבצע דה-לגיטימציה למנגנון מיקור החוץ התעסוקתי התורם להגברת היעילות והתחרותיות של הפירמה בעולם של תחרות גלובלית תובענית. יש צורך לבנות מעטפת מוצקה של "הגנה עם שיניים" לעובד, לשכלל ולהעמיק את חוקי העבודה תוך דגש על זכויות סוציאליות מלאות לכל עובד. לדאוג לעדכון שוטף של שכר המינימום במשק על מנת לאפשר לכלל עובדי ישראל להתקיים בכבוד.
- 13.קשקשוים חסרי מעוף ואינטליגנציה בסיסית (ל"ת)אלי 13/11/2011 07:26הגב לתגובה זו
- 12.דן 12/11/2011 22:39הגב לתגובה זויש חברות בהן המעביד לא רוצה לתת תנאים לעובדי המחשוב, ולכן הוא מאים על עובדי החברה בעזרת עובדי מיקור חוץ ובכך מונע מעובדי החברה את האפשרות להתאגד ולהשיג תנאים מינימליים ובעלי ההון יכולים להמשיך ולעשוק את החברה.
- 11.שהן 11/11/2011 19:33הגב לתגובה זוהעניין מסוכן יהיה כאן מלחמת אחים גנבים נגד עבדים!
- 10.שהן 11/11/2011 19:31הגב לתגובה זובשביל שכר מיליונים למנהלים הקמו ח" כא ק' סלקציה
- 9.מיכאל ב 11/11/2011 08:47הגב לתגובה זוישנו חלק מעובדי הקבלן שהם מקופחים ובזה צריך לטפל, חלק גדול מעובדי הקבלן הם עובדי חברות הייטק ותחומים הדורשים התמחות. כמי שעבד בחברות עם ועד חזק ועובדים קבועים ראיתי את ניוון המערכת. ראיתי עובדים לא יעילים שמחפשים איך להעביר את היום וועד שדואג רק לעצמ ו.
- גיא 11/11/2011 17:35הגב לתגובה זוכן לאפשר לפטרעובדים קבועים בטלנים. לא לעובדי קבלן מכול סוג שהוא וכן לעובדים קבועים עים זכיות סוציאליות שאפשר לפטר אותם גם אים הם קבועים ולא ממליאים את עבודתם כיאות. הצעה ברוח זו חייבת להגיע לדיון בכנסת כאשר חברות כוח אדם יהיו מחוץ לחוק כימעט כמו הזנות למעט עבודות מומחה בשכר של פי 2 מהממוצע בענף שלו מול חוזה שיעבור בקרה עיי מישרד העבודה..
- קליפת השום 11/11/2011 15:55הגב לתגובה זו" הפשע המאורגן" אז איך זה שהם מושכים על כל שנה 6 (שישה)אחוזי פנסייה?למה חברות כח גולגולת בבעלותם?לך טוב כעובד קבלן?ספר ממה אתה נהנה?
- 8.הכותב מדבר שטויות 10/11/2011 23:30הגב לתגובה זוהחברות שהוזכרו בכתבה אין בינן לבין טכנולוגיה דבר וחצי דבר. הן סוחרי גולגלות שמטילים מס על העובד בנוסף למדינה. שיטת מיקור החוץ לא תורמת להגברת היעילות והתחרותיות. ההיפך נכון. ראה מסקנות ועדת ניסמיאן. גם לגבי פעולות הליבה של הארגון הכתב טועה. מערכות מידע ומחשבים הן ליבת העסקים של ארגונים בעולם המודרני (גם ארגוני שירות וגם ארגונים יצרניים).
- 7.קליפת השום 10/11/2011 21:24הגב לתגובה זוהסבר:חסרי זכויות.נועדו לשרת את האדם הלבן.נטולי פנסייה.רובם עדיין בגדר זוחלים! ה" פקיד השמן" כותב המאמר ההזוי:מאחל לך שכל מישפחתך,ילדיך אלפי דורות תהיו" מיקור חוץ עבדי קבלן" כדי ש-120 ח" כ יגזרו שכר הוגן לגולגולת עובדת.אחים אנחנו!מה?לא?ואהבת את עבדיך כמוך!!
- 6.קליפת שום 10/11/2011 20:05הגב לתגובה זוהם אים אזרחים.בניהם צריכים לא לשרת .זו לא ארצם.יש כושים שיהיו מיקור צה"ל.כך מדינת היהודים תושמד.ובא לערבים גואל
- 5.יוסי גלברט 10/11/2011 13:40הגב לתגובה זועובדי קבלן בהיי-טק מעוכבים בקידום ומרגישים בחברה עובדים מוכשרים ביותר - לא נותנים להם עבודות עם אחריות והם מרגישים שהם פוטנציאל מבוזבז כמו כן - יש מצבים רבים לא נעימים בין עובדים באותו חדר עובדי קבלן זוהי תופעה מבוזה
- 4.מורים עובדי קבלן 10/11/2011 12:48הגב לתגובה זואופק חדש למעשה זה דופק חדש שדופקים בו את המורים הטיפשים שהסכימו שיהפכו אותם לעבדים. בית הספר מקבל עובדים מורים ומפנה אותם לקבל חלק מהמשכרת מיובל חינוך וכד' זה אומר שבחופש הם לא מקבלים שכר וזה אומר שהם צריכים לרוץ לעששות תיאום מס וזה אומר שזה זכויות שלא נצברות לפנסיה לקופות גמל ועוד . אז תתבייש והגיע הזמן שהמורים לא יסכימו לעבוד כך . אלא אם כן הם מטומטמים והמערכת נשארת מטומטמת המורים חסרי מוטיבציה שחוקים כבר בהתחלה וזה פוגע בתלמידים
- 3.דניאל 10/11/2011 10:36הגב לתגובה זואדוני מבלבל בין מיקור חוץ כשמדובר בעיסוקים הדורשים התמחות מיוחדת כמו לשכור שרותי תוכנה או שרותי יועץ לענייני ביטחון וכיו" ב, לבין " עובדי קבלן" במשכורות מינימום המועסקים בשמירה וניקיון. האחרונים מרומים פעמיים, פעם אחת הם עובדים בשכר חרפה ופעם שניה אין להם שום תנאים וניתן לפטרם מהיום למחר. אדרבא, שלם למסכנים משכורת ראויה כפיצוי על זה שאתה שולל מהם זכויות. אבל לא, במדינה שלנו שם המשחק הוא מכבסת מילים.
- 2.יבגני 10/11/2011 10:23הגב לתגובה זומניסיון חברות מיקור החוץ הם חברות קבלן מדושנות שמרוויחות סכומי עתק תוך כדי תשלום זעום לעובדים שכמובן עובדים עם יותר ידע מאשר עובדי ניקיון או שמירה אבל התמורה שהחברות הטכנולוגיות גוזרות על כל עובד היא כפולה ומכופלת והתמורה לעובדים מעט טובה יותר מעובדי הניקיון! יניב פגוט נותן להן לגיטימציה כאילו החברות האלה ממש נכס לעובדיו אז לא יניב תבדוק מה תנאי העסקת עובדי מיקור החוץ ברוב המקרים העובדים מנוצלים בצורה מחפירה וחברות כמו הזכרת חוגגות ע" י שכר מנופח למנכלים ומנגנון מנופח שמחפשים איך לגזול עוד ועוד מהעובדים!!!
- 1.שגיא 10/11/2011 10:21הגב לתגובה זוהאיש השמן קרי הכותב אל לו ליכתוב דברים שאינו חבה רק הכללה של כול עובדי הקבלן שבחטא נצקו יסודות העוול בגינם מצבם כפי שהוא יגרמו לכוח שיעזור לפרק את ציר הרשע שגורם למקורבים להשיג מיכרזים כיביכול בצורה לגיטמית מבחינת המחוקק. מיקור חוץ יכול להיתקיים רק במשכורות גבוהות לימשרות של פרוייקטים מיוחדים בהיטק ולהם צריכים כן לתת אישור מיוחד רק למהנדסים ומתכנתים בעלי משכורות של לפחות פי אחד וחצי מהממוצע בענף...בדיוק כמו שעשו עכשיו בעניין השפים של מיסעדות אסיתיות עתניות ..אישור מול משכורות גבוהות בילבד לתפקיד יחודי בילבד.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
