המשבר באירופה

פיץ' חותכת: הורידה ביום ו' את הדירוג לספרד ואיטליה, בלגיה על הכוונת של מודיס

מההודעה של פיץ' על ספרד: "הפיתרון לבעיות מורכב וייקח זמן לא מועט". מההודעה לגבי איטליה: "המדינה חשופה מאוד לסיטואציה של שוק חיצוני". תגובת השווקים: סגירה אדומה בבורסות בוול סטריט
יוסי פינק | (14)

משבר החובות באירופה נמשך ויציבותן של הכלכלות הגדולות הולכת ומתערערת. ביום שישי הייתה זו סוכנות הדירוג פיץ', אחת משלוש הסוכנויות החשובות בעולם, שהביעה את חששה מהחרפה במשבר החוב כאשר הורידה את הדירוג של איטליה וספרד שאחרי גרמניה וצרפת הן הכלכלות הגדולות בגוש האירו (בהתאמה, איטליה שלישית וספרד רביעית).

הדירוג של ספרד נחתך ל-AA מינוס מדירוג קודם שעמד על AA פלוס (פעם שניה שפיץ' חותכת את הדירוג של ספרד שהיה עד 2010 על AAA). הדירוג של איטליה נחתך באותו השיעור ל-A פלוס מדירוג קודם שעמד על AA מינוס. תחזית הדירוג עבור שתי המדינות נותרה ע"י פיץ' על שלילית, כלומר הורדות דירוג נוספות עלולות להתרחש בהמשך הדרך. פיץ' הודיעה גם כי היא מותירה את הדירוג של פורטוגל על BBB מינוס ותשלים את בחינת הדירוג למדינה במהלך הרבעון הרביעי.

בתוך כך, סוכנות מודיס הודיעה כי היא מכניסה את הדירוג של בלגיה שעומד כיום על Aa1 למצב של בחינה מחודשת עם אפשרות של הורדה, זאת בשל החשיפה של המדינה לאג"ח של מדינות גוש האירו והסיכון של הבנקים במדינה מאפשרות של החרפה במשבר".

בהודעה של סוכנות פיץ' נכתב כי "הורדת הדירוג לאיטליה וספרד נבעה כתוצאה מהחרפה במשבר הפוקד את גוש האירו". לגבי ספרד, נכתב בהודעת הסוכנות כי הנושא המרכזי הוא "גיבוש המדיניות הפיסקאלית". בהודעה נכתב כי "פיתרון אמין ומקיף לבעיות הכלכליות של המדינה הוא פוליטי בעיקרו ומורכבת מאוד. ייקח זמן לא מועט עד שדברים יתחילו להסתדר בכלכלת ספרד ואמון המשקיעים ישוב אל המדינה". עוד לגבי ספרד, בפיץ' מעריכים כי הצמיחה במדינה תיוותר מתחת ל-2% עד סוף 2015 אך גם אומרים כי נטל החוב במדינה יגיע ב-2013 לשיא של 72% מהתוצר שזה עדיין נמוך מהממוצע הצפוי בגוש האירו

הורדת הדירוג לאיטליה מצד פיץ' באה לאחר שסוכנות מודיס חתכה את דירוג המדינה ב-4 באוקטובר וS&P חתכה את הדירוג ב-19 בספטמבר. שתי הסוכנויות שכבר הורידו מוקדם יותר את דירוג המדינה ציינו את הצמיחה הנמוכה שתקשה על איטליה להפחית את רמת החוב שכרגע עומדת על 120% מהתוצר (החוב השני בגודלו באירופה). בהודעת פיץ' נכתב כי "המשבר אומנם הכה ביציבות הפיננסית של כלל מדינות הגוש אך לגבי איטליה, רמת החוב ציבורי הגבוהה, השיפורים הפיסקאלית הנדרשים ופוטנציאל הצמיחה הנמוך, כל אלו הפוכים את המדינה לפגיעה מאוד למקרה של שוק קיצוני".

תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה

איגרות החוב של איטליה סגרו ביום ו' בתשואה של 5.52%, זאת לאחר שבאמצע אוגוסט כבר נסחרו בתשואה נמוכה יותר של 4.85% (הרמה הגבוהה ביותר הייתה מעל 6%, בתחילת אוגוסט). איגרות החוב של ספרד סגרו ביום ו' בתשואה של 4.98%, הרמה הנמוכה מזה מספר שבועות. בתחילת אוגוסט נגעו איגרות החוב של ספרד ברמה של 6.3%. התשואה על האג"חים של בלגיה זינקה בשבוע החולף ב-33 נקודות בסיס וסגרה ביום ו' על 3.98% בשל המשבר אליו נקלע הבנק הבלגי-צרפתי דקסיה. תשואת האג"ח הגרמני ל-10 שנים נגרה ביום ו' על 2%.

תגובת השווקים

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מספר 8 09/10/2011 13:08
    הגב לתגובה זו
    תסתכל בגרף של המדדים ותראה שההודעה יצאה בסביבות 21.30 בערב כחצי שעה אולי 15 דקות לסגירה בוול סטריט עד אז המדדים היו במגמת עליה ואז תוך 10 דקות רבע שעה התחילה נחיתה בקו ישר הNDX היה ב2227 נקודות עד ההודעה והיה ממשיך למעלה בהודעה שינה כיוון וירד ל2202 כלומר 27 נקודות 1.4% אז להגיד שלא היתה השפעה זה שטויות ביום שני יהיו ירידות באירופה בלי ספק .כי אירופה היתה סגורה בזמן ההודעה.
  • 11.
    מחר פתיחה- 1.2% אדום (ל"ת)
    מי שנכווה ברותחין 09/10/2011 01:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    חזי 08/10/2011 23:48
    הגב לתגובה זו
    איטליה וספרד הודיעו לפני זמן קצר כי הן מורידות את דירוג האשראי של פיץ' , מודי' ס ו s
  • 9.
    נילי 08/10/2011 23:42
    הגב לתגובה זו
    אנגליה נקלעים למצב ביש כזה מלכתחילה ? היכן הבקרה התקציבית ? מסתבר שכל מה שמלמדים באקדמיה בנושא כלכלה לא תמיד נכון !
  • 8.
    פרינצקי בניתא 08/10/2011 23:08
    הגב לתגובה זו
    בוולסטריט בכלל לא היתה שום תגובה בגלל אירופה אלא היו מימושים אחרי שלושה ימים של עליות גדולות ובשביל מימושים זו לא נחשבת לתזוזה יום ראשון עליות בת" א יום שני זה כבר סיפור אחר...
  • 7.
    אדום בעיניים 08/10/2011 20:45
    הגב לתגובה זו
    כל יום רק מתווספים נתונים מפחידיפם שמראים שהשוק רחוק מהבראה. השווקים חולים ולמרות שהבנקים מנסים לפתות אתכם -אין מה להכנס ללונג יש להזהר ממלכודת דובים. לצערי מכיון שהמסחר הוא רק 3 ימים השבוע יהיו רק ירידות כי הסוחרים (כמוני) לא ישארו עם סחורה מפאת חדשות רעות שצצות לבקרים. אז שימו לב - הירידות ימשיכו היו עירניים.
  • 6.
    אבי 7 08/10/2011 20:15
    הגב לתגובה זו
    נראה " שהשבוע הקרוב" לא צפוי לנו להיות רגועים עם המשברים החדשים והישנים באירופה וגם בארה" ב, אני מתכוון לבלגיה איטליה וספרד זה היה צפוי, אבל דווקא אחרי כיפור מדליקים את המחשב ורואים את כל הזבל שהעולם מחביא בין הכיסאות.... כל הבורסות באירופה ובארה" ב ממריאים 5-8-10 אחוז לצורך ירידות מטורפות שנקבל כנראה בשבוע הקרב ובא, ארה" ב כמו שכתוב נפלה בסגירה באחוז ב-10 דקות אחרונות של המסחר שיהיה לנו שבוע טוב ונקווה לטוב..
  • 5.
    פרינצקי בניאתא 08/10/2011 20:00
    הגב לתגובה זו
    יהיו עליות בגלל הפער, יום שני ירידות בגלל הפחד,שלישי תלוי איך ארה" ב תחליט לסיים את המסחר
  • 4.
    כרישי המכוף ישתלו עוד מלכודות דבש בבוקר... (ל"ת)
    מיכל, אחת שמבינה 08/10/2011 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עידו 08/10/2011 19:20
    הגב לתגובה זו
    צריך להסתכל על הפרמטרים בצורה הנכונה ביותר. תחשבו על זה כמו דומינו, הכשלים קורים ומתגלים כל פעם מחדש עד שבסוף הכל יקרוס. אני אסביר לכם למה אני מתכוון: לגביי ארה" ב - מתחילת השנה ועד היום המון בנקים נסגרים וימשיכו להיסגר, מודי' ס הורידה לארה" ב את הדירוג, החוב של ארה" ב הוא מעל 100% מהתמ" ג (משהו שיקח לפחות 10 שנים להחזירו אם לא יותר), האבטלה היא 9.1% בעוד שכולם יודעים שבפועל היא יותר, כל פעולות ה" פד" ונאומיו של ברננקי ואובמה לא אוששו את השוק - המשקיעים בעצמם לא מאמינים שפעולות אלו יכולים להציל את המצב הנוכחי, ארה" ב ממשיכה להדפיס כסף - מה שיגרום לעוד צרות בהמשך. לגביי אירופה - יוון במשבר נוראי ויש לה 140% חוב מהתמ" ג שלא נראה שהיא הולכת להצליח להחזירו על אף שגרמניה וצרפת נתנו להם הלוואות, גרמניה וצרפת סיבכו את עצמן בכך שהלוו כסף ליוון והמצב שלהם רק יסתבך ככל שהזמן יעבור מכיוון שכבר מדברים על " תספורות" בחוב - מה שיגרום לגרמניה ולצרפת לקבל פחות כסף בעתיד על מה שנתנו - מה שמרע עוד את מצבם, עוד ועוד מדינות נכנסות למעגל של המדינות שלא תוכלנה להחזיר את חובן כגון: ספרד, פורטוגל, איטליה בעתיד ועוד, מודי' ס ופיץ' הורידו את הדירוג לאותן מדינות, עכשיו גם בלגיה הולכת להיות במעקב של מודי' ס ובטח גם להם יורד הדירוג בהמשך. לסיכום: כל הנתונים מראים שיהיה מיתון מאוד עמוק, לכלכלה יקח שנים להתאושש מזה והמצב רק ילך ויחמיר. וגם אצלנו במדינה המצב לא טוב עקב המחאה החברתית הגדולה והצודקת, עקב המהפכות שקורות במדינות ערב ושאולי בהמשך תיהיה מלחמה איתן, והכלכלה שלנו גם תושפע מכל המצב בעולם. בקיצור המצב לא טוב!!!!! מקווה שהפנמתם, בהצלחה!
  • 2.
    זיפו 08/10/2011 19:09
    הגב לתגובה זו
    לא משנה מה יהיה בעולם, כמעט כל יום מסחר בתא נפתח בירידה משמעותית. לאחרונה נוצרה תחושה שיש תחרות בין חברות הדירוג מי תהיה הראשונה לחתוך דירוג כזה או אחר שיעצור מגמה חיובית ותהפוך אותה לשלילית. לפני כ-3 ימים בשיא העליות בעולם ,כתבתי כאן שאני לא אתפלא אם הראלי לא ייעצר ע" י מודיס שמודיס ולצערי מאוד צדקתי.
  • חיים 08/10/2011 19:23
    הגב לתגובה זו
    עגומה מאוד בעולם וגם אצלנו בארץ. לכן, חבל שאתה מנסה ללכת נגד המגמה שהיא ירידות בשווקים שימשכו תקופה ארוכה. המצב בעולם מאוד לא טוב ואף גרוע, אני לא רואה את מדינות אירופה מצליחות לצאת מהמשבר. גם לארה" ב יקח המון שנים עד שיצאו מהמשבר. כנראה אתה לא רואה את התמונה הכוללת וחושב שאנחנו בתקופה של עליות וחבל בשבילך. בנוסף, מן הסתם שאחרי 3, 4 ימים של עליות יבוא תיקון של ירידות בלי קשר למצב. גמר חתימה טובה.
  • 1.
    היועץ 08/10/2011 18:30
    הגב לתגובה זו
    רק עכשיו הם מתחילים לעכל את הקטסטרופה בשווקים. אין מוצא לבעיות באירופה. זה עמוק מידי ומאוחר מידי לתרופות כמו אקמול. עד שלא יתנו ליון לפק]שוט רגל ולהתחיל הכל מחדש שום גבר לא יעזור. אבל הם מפחדים מבלאגן בשווקים ודוחים את הקץ. בכל מקרה ביומיים הבאים יהיו ירידות ביום שני אירופה תתעורר להודעות הללו של הורדת הדרוג ויהיה שמח
  • ערן 08/10/2011 18:57
    הגב לתגובה זו
    פחות משעה אחרי הצום ואתה כבר נכנס לאתר ומטקבק על מנת להפחיד.? אגב,אני בניויורק כרגע
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.