דאגה בעולם: משאבי קרן המטבע עלולים לא להספיק אם המשבר הפיננסי יחמיר

כך עולה ממסמך פנימי של קרן המטבע הבינלאומית. בתרחיש הקיצון: הקרן תאלץ להלוות 840 מיליארד דולר למדינות שונות בעוד שברשותה עומדים 390 מיליארד דולר בלבד
סתיו שירייב | (6)

מסמך פנימי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), בראשה עומדת כריסטין לגארד, מצביע על כך שהמשאבים שיש בידי הקרן אינם מספיקים במידה והתנאים של הכלכלה הולמית יחמירו, ועוד מדינות יפנו לקרן בבקשה לסיוע כלכלי - כך כתב בכיר ב-IMF במסמך פנימי שהגיע לידי סוכנות הידיעות "רויטרס".

מהמסמך עולה כי כמות הכסף שהקרן תזדקק לה במקרה הגרוע ביותר עלה ביותר מ-25% מאז חודש יוני. בעוד הקרן יכולה להתחייב על הלוואות של 390 מיליארד דולר מבלי לסכן את דף המאזן שלה, בתרחיש הגרוע ביותר, הקרן תאלץ להלוות 840 מיליארד דולר, לעומת הערכות של 640 מיליארד דולר ביוני.

לפי תסריט פחות מדאיג, שבו קובעי המדיניות יפעלו במהירות וישתלטו על משבר החוב המחמיר, עובד הקרן צופה צורך מתון יותר במימון, של כ-360 מיליארד דולר.

לפי המסמך, הדו"חות הבאים של הקרן ידגישו את ה"עלייה בסיכונים ליציבות הפיננסית". עם איום משבר החוב האירופי על כלכלת העולם והספקות לגבי יכולתה של אירופה להרחיק תקיפות של השווקים, יש אפשרות בלתי מבוטלת שמדינות נוספות יזדקקו לסיוע של הקרן.

הקרן כבר מממנת תוכניות הסתגלות ביוון, אירלנד ופורטוגל, והחשש הוא שללא פעולות אמיצות המשבר בגוש היורו יזלוג בקרוב לאיטליה ולספרד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    T 11/09/2011 01:17
    הגב לתגובה זו
    המאפיה העולמית קטנה על המאפיה האיסלאמית!
  • 5.
    מאיר 10/09/2011 18:52
    הגב לתגובה זו
    איפה הכסף בעולם?מי מחזיק את כל הכסף אם כולם בגירעון?כנראה סטנלי פישר מחזיק יותר מיליארדים ממה שהוא מספר לנו..אולי פישר ילווה לבנק העולמי כסף?ימים טובים..ישראל תציל את העולם..
  • 4.
    מה הבעיה, מר אובמה ידפיס עוד טריליון. (ל"ת)
    בורג 10/09/2011 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכוונה שהדיו במכונת הדפוס יגמר? (ל"ת)
    נו באמת 10/09/2011 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה מתנהל קמו שוק פעם יקר ופעם זול (ל"ת)
    אבי 10/09/2011 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פעם ב3 שנים נתנים לך צנס תקח את זה תיקנה סחור (ל"ת)
    זה טוב נקנה סחורה זו 10/09/2011 17:22
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.