הרפורמה בחיסכון לטווח הארוך - האם אנחנו מרוויחים?
ביום א' ה-27.3 פורסמו על ידי האוצר טיוטות הדנות ברפורמה בתחום החיסכון ארוך הטווח. למי שלא מצוי בפרטים נסביר כי עיקרי הרפורמה כפי שפורסמו לראשונה בנובמבר 2010 דנים בכמה נושאים שהעיקרים שבהם הם: 1. נושא דמי הניהול אשר נמצא בכותרת כבר זמן רב וברצון של משרד האוצר להפחית דמי ניהול אלו. 2. הרצון ליצור מנגנון פשוט יותר והשוואה בין המוצרים לחיסכון לטווח ארוך: גמל, פנסיה וביטוח. האם הרפורמה המוצעת אכן תצליח להביא להגשמתן של שתי המטרות כפי שהן מוצגות לעיל? נתחיל עם דמי הניהול: הרפורמה קובעת כי דמי הניהול המקסימלים שקופות הגמל וביטוחי המנהלים יכולים לגבות יהיו בגובה של עד 5% מהפרמיה השוטפת ועד 1.2% מהכסף שנצבר. קרנות הפנסיה ימשיכו לגבות דמי ניהול של עד 6% מהשוטף ועד 0.5%מהכסף שנצבר. היום, טרם הרפורמה קופות הגמל הן למעשה הגוף היחיד אשר דמי הניהול שלו נגבים רק מהכסף הצבור. הן יכולות לגבות עד 2%. בוא נראה בפועל מה קורה והאם אכן הקופות הגדולות גובות את דמי הניהול המקסימלים? אם ניקח את 23 קופות הגמל הגדולות, אשר יתרת נכסיהן מעל 1 מיליארד שקל יסתבר לנו כי ממוצע דמי הניהול שנגבה בקופות אלו במהלך שנת 2010 עמד על 1.09%, יתרה מזאת רק 6 קופות מתוך אותן 23 קופות גבו דמי ניהול גבוהים מאלו שמציע האוצר, 1.2% במהלך שנת 2010. יש להזכיר כי תמורת הויתור על חלק מדמי הניהול על הכסף הצבור תאפשר החקיקה לקופות לגבות עוד 5% מההפקדה השוטפת. אם נכנס היום לטבלות ניתוח שעורך משרד האוצר לצורך השוואה בין דמי הניהול ממכשירים שונים, נגלה כי כל 1% של דמי ניהול מההפקדה משקף לטענת המשרד בערך 0.1% מהצבירה, הנחה זו נכונה כמובן בהנחה שהצטבר סכום נכבד בקופה ובשלב מסויים אכן משמעות דמי הניהול מההפקדה יורדת. לצערנו הרב רב הלקוחות כלל אינם מגיעים לשלב זה. ניתן דוגמא מספרית כדי לפשט את העניין: על פרמיה שוטפת של 1,000 ש"ח לחודש ישלם הלקוח בורסיה החדשה דמי ניהול שוטפים של 50 שקל מידי חודש. אם אותם 50 שקלים לחודש ובחישוב שנתי 600 שקל שווי ערך ל-0.5% מהצבירה הרי רק כאשר הלקוח מגיע לראשונה לסכום צבור של 120,000 ש"ח הוא אכן עונה על הנחות משרד האוצר. אותו לקוח בהנחת תשואה 4% ברוטו יגיע לאותם 120,000 שקל לראשונה רק לאחר כ-108 תשלומים כלומר 9 שנים. רק אז אכן שווה לו בשוטף לוותר על 0.5% דמי ניהול מהצבירה ולשלם את דמי הניהול מהפרמיה, לצערנו הרב חלק גדול מהלקוחות כלל אינו מחזיק תוכנית פנסיונית 9 שנים ובחלק גדול מהמכשירים הפנסיונים נגלה צבירות נמוכות משמעותית. אבל גם אם נניח שההנחה אכן נכונה אנו רואים מיד כי דמי הניהול אשר יוכלו הקופות לגבות יהיו שקולים ל-1.7% מהצבירה. נתון שכאמור היום הקופות הגדולות כלל אינן נמצאות בקירבתו. המטרה השניה היתה לפשט את המכשירים הפנסיונים ולנסות להשוות ביניהם, האם אכן הרפורמה תגרום להצלחת מטרה זו? גם כאן איני בטוח. מי שבקי בעולם זה יודע לדקלם כי לכל אחד משני המכשירים, קרנות פנסיה וביטוח היתרונות המובהקים שלהם. בביטוח המנהלים המבוטח מקבל הבטחה חוזית לגובה מקדם הקיצבה שלו בגיל פרישה, לא נדון שוב בעניין מקדמי הקיצבה אך לביטוח זהו יתרון מובהק. קרן הפנסיה נהנית לעומת זאת מדמי ניהול נמוכים משמעותית משאר המכשירים, מעלות ביטוח נמוכה מאד ומהבטחת תשואה על 30% מנכסיה. בצורה זו מהווה קרן הפנסיה אלטרנטיבה טובה למי שמעוניין במסלול סולידי יותר, למי שזקוק לסכומי ביטוח ולמי שמניח כי משמעות ההחה הגבוהה בדמי הניהול שקולה לסיכון של הגידול במקדם הקיצבה. ומה נתנו ברפורמה לקופת הגמל? למעשה מאומה, קופת הגמל לא קיבלה ברפורמה שום יתרון מובהק, כפי שהיה לה טרם כניסת תיקון 3 לתוקף, מול שני המכשירים האלטרנטיבים. אז מה יחזיר את קופת הגמל למרכז הבמה? והאם בכלל צריך קופות גמל להפקדה שוטפת? התשובה היא שבוודאי שכן. מכל המכשירים המצויינים לעיל קופת הגמל היא השקופה ביותר והפשוטה ביותר. רק שילוב של רפורמה זו של האוצר עם ההבנה כי יש להחזיר את המסלול ההוני לקופת הגמל המסורתית יוכל לעזור להגשים את המטרה השניה כפי שהוצגה בפני הציבור. במקרה כזה ייהנה כל אחד מהמכשירים מיתרון מובהק על פני מתחריו. *הנתונים וההנחות לקוחים מהגמל נט ומהביטוח נט. **אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו /או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעיל ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**
- 9.שאול 03/04/2011 15:13הגב לתגובה זוקחו את פסגות - הגוף הכי גדול. אולי ב2010 הממוצע היה פחות מ1.2%. אבל ב2011 הודיעו לכולם שהם מעלים את דמי הניהול. רק מי שיש לו יותר מרבע מיליון ישלם 1.2%. הרוב ישלמו 2%. יש קופות רבות ללא הפקדות שבעליהן מבוגרים ולא יכולים לנהל מו" מ. הם משלמים 2%. אין לזה הצדקה. לעומת זאת רוב המפקידים מנהלים מו" מ בין הקרנות. יש להם יותר יכולת מיקוח. ועוד משהו - קופה ללא הפקדות שולחת דו" ח שנתי אחד. עם הפקדות חייבת לשלוח כל רבעון. לי יש קופה הסתדרותית עם דמי ניהול של פחות מחצי אחוז - אבל הסכום קטן והם אינם מכסים עלות שליחת הדואר הרבעוני. לכן מוצדק לגבות אחוז או שניים מההפקדות ולתת הנחות למי שיסכים לקבל דואל במקום נייר.
- 8.ירון שמיר 03/04/2011 08:36הגב לתגובה זועקב בקשות שבוע הבא נכתוב על זה
- 7.הונאה של האוצר - בפנ 02/04/2011 00:43הגב לתגובה זוזיכרו שגם אם יישאר כסף בקרנות אחרי שכל המתווכים אכלו ממנו כל השנים בדמי ניהול - ממה שיישאר תשלמו מס הכנסה כי פנסיה זה כמו משכורת! כלומר כל " ההטבות" לפתות אתכם לסגור את הכסף ל-40 שנה יילקחו מכם בעת קבלת הפנסיה. (מה שיישאר ממנה).
- האם מישהו מוכן לפרט על תשלומי מס הכנסה מהפנסי (ל"ת)האם שווה להפקיד בכלל 03/04/2011 00:17הגב לתגובה זו
- שאול 03/04/2011 15:1635% נחשבים כפיצויים. ולכן לא משלמים. על השאר משלמים לפי מדרגות המס. אבל הן בעליל נמוכות יותר ממדרגות המס שיש לך היום. כי גם מדרגות המס יורדות כל הזמן והפנסיה שלך תהיה 70-80% מהמשכורות היום. ואתה תשלם מס כאילו הרווחת רק 50% מהיום. רוב הפנסיונרים לא משלמים בכלל מס אבל נהנים מהטבות מס גדולות כיום.
- 6.מספיק ללכת סחור-סחור - רוצים IRA (ל"ת)ללא מתווכים ואוכלי ח 31/03/2011 23:11הגב לתגובה זו
- 5.לקחת עמלה בגובה של 15% 20% מהרווח - זהו גזל (ל"ת)ליאור 31/03/2011 23:06הגב לתגובה זו
- 4.יוני 31/03/2011 21:47הגב לתגובה זוקולע לדעת גדולים- צודק
- התכוונת לומר - קופות הגמל כמכשיר עוני (ל"ת)עושקים את הציבור 31/03/2011 23:04הגב לתגובה זו
- 3.האוצר מעמיד פנים 31/03/2011 11:02הגב לתגובה זואם יש מוצר פשוט ושליטה של העובד (מי הסוכן לאן יופקד ומי ינהל כולל אפשרות IRA לניהול עצמי ללא עמלות מטורפות) - אז מי צריך את כל הפרזיטים שחולבים את הפנסיה שלנו?
- 2.גל 31/03/2011 10:32הגב לתגובה זובכל מקרה גם אחרי הרפורמה האזרח הפשוט סובל
- 1.יובל 31/03/2011 09:21הגב לתגובה זומרוב רפורמות (עצים) לא רואים את היער.....

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.