ששינסקי ממש מכה במשקיעים הפרטיים, חלקם צונח דרסטית
על פי ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי שפורסמו אתמול וכפי שפורסם על ידי הועדה, המודל המוצע על ידם למיסוי פרויקטים של תגליות גז ונפט יגרום לכך שחלק הממשלה יעמוד על כ-52% - 62% לעומת כ-67% מרווחי הפרויקטים על פי טיוטת ההמלצות בדוח הביניים.
לפי המודל המוצע, אמור להישאר בידי המשקיעים 38%-48% מהרווחים. אולם, כפי שנראה בתחשיב המצורף מהיבט המשקיעים הפרטיים השיעור שנותר בידם הינו הרבה יותר נמוך מהשיעור של 38%-48%, מאחר והמודל מתעלם מסוגיות מסוימות, בין היתר: שיעור המס השולי של יחיד (כולל תשלומים לביטוח לאומי) שחל על משקיעים פרטיים שהינו גבוה יותר משיעור המס המשוקלל שחושב במודל; המודל אינו מכיר בעלויות מימון בתקופה לאחר ההקמה ועלויות ניהול; שיעור עלויות ההשקעה בחיפושים ובפיתוח והפקה עשוי להיות גבוה יותר בחלק מהפרויקטים מהשיעור שנלקח. בנוסף, קיימת פגיעה מעצם העובדה שהמודל מתעלם מהוצאות חיפושים בקידוחים שנכשלו ולא מאפשר קיזוזם מול פרויקט מפיק.
שיעורי המס על יחידים
על פי תקנות מס הכנסה, ההכנסות החייבות במס של השותפויות לחיפושי נפט מיוחסות מדי שנה לכל אחד מהמשקיעים על פי חלקו בשותפות בהתאם לכמות היחידות המוחזקות על ידו ביום 31 בדצמבר של כל שנה.
הכנסות אלה נחשבות לצורך מס הכנסה כהכנסות מעסק בידי המשקיעים וזאת בשונה ממיסוי הכנסה מרווחי הון ממכירת ניירות ערך בבורסה. לאור זאת בעלי יחידות מחויבים על חלקם ברווחי השותפות בשיעור המס השולי המכסימאלי שחל עליהם (לרבות תשלומים לביטוח לאומי). שיעורים אלה עשויים להגיע (כולל תשלומים לביטוח לאומי) לכ-60% מס.
השפעת המלצות ששינסקי
ההשפעות העיקריות של ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי על המשקיעים ביחידות השתתפות הינן ב-2 נושאים:
1. ביטול הטבת המס "ניכוי אזילה" שניתנה למשקיעים בחיפושי נפט וגז והטלת היטל מיוחד על הכנסות השותפויות מהתגליות. ניכוי האזילה הינו ניכוי מיוחד המופחת מההכנסה החייבת במס בכל שנת מס ומקטין באופן משמעותי את החיוב ממס על בעלי היחידות. ניכוי אזילה ניתן על פי תקנות מס הכנסה לכל בעל טובת הנאה בנכס נפט כהגדרתם בתקנות. שיעור הניכוי הינו 27.5% ממחזור ההכנסות בשנת המס לאחר שהופחתו מהמחזור תמלוגים ששולמו.
2. בנוסף לביטול הניכוי הנ"ל ממליצה הועדה להטיל על הכנסות השותפויות היטל פרוגרסיבי מיוחד ששיעורו נע בין 20% ועד 50% מהכנסות הפרויקט בניכוי הוצאות שוטפות, כפי שהוגדרו בהמלצות. השיעור המרבי של ההיטל הופחת משיעור של 60% בטיוטת ההמלצות לשיעור של 50% כאמור. בחישוב ההיטל ניתנו הקלות כגון הכרה בעלויות מימון בתקופת ההקמה, דחיית עיתוי הפעלת ההיטל עד לשלב שבו יעמוד יחס שנקבע לגבי החזר ההשקעה. אולם לאור העובדה שהתוצאה של המודל אמורה על פי ההמלצות להעניק למדינה חלק ברווחים בשיעור של 52% - 62%, מזה ניתן להעריך כי אומדן שיעור ההיטל הכולל שיחול לכל אורך חיי הפרויקט כאחוז מהמחזור ינוע בין כ-26% (באותם פרויקטים שחלק הממשלה יגיע ל-62%) לבין 18% (באותם פרויקטים שחלק הממשלה יעמוד על 52%). השיעור האמור עשוי להשתנות בהתאם למאפיינים הספציפיים של הפרויקט לרבות הקלות שיחולו לגביו.
יצוין כי לאור העובדה שההיטל הינו הוצאה מוכרת למס, ההפחתה בשיעור ההיטל בהמלצות הסופיות תשפיע על המשקיעים בשיעור מוקטן יותר, מאחר וכתוצאה מהקטנת ההיטל תחול מנגד עליה בסכומי המס שישתלמו למדינה.
עוד יצוין כי שיעור התמלוגים המשולם למדינה לא השתנה והינו 12.5% ממחזור המכירות "על פי הבאר". בהתחשב בחלק מעלויות האסדה והתפעול, בפועל השיעור הכולל עשוי לנוע סביב 11% ממחזור המכירות.
להלן כימות ההשלכות של ההמלצות הנ"ל על חלקו של המשקיע הפרטי ברווחים מתגליות לעומת המצב כיום ובהשוואה לטיוטת ההמלצות. יצויין עוד כי בחינה זו מתייחסת לעקרונות המודל הבסיסי ללא התייחסות להשלכות הוראות המעבר.
אנו רואים כי יישום ההמלצות העיקריות של הועדה כפי שנכללו בהמלצות הסופיות גורם לכך שהחלק הנותר בידי המשקיע הפרטי ששיעור המס השולי שלו 35% ברווחים מתגליות (לאחר תשלומים למדינה) עלול לקטון בצורה דרמטית משיעור של כ-39% כיום לכ-15% -19% בלבד. השינוי בהמלצות הסופיות לעומת טיוטת ההמלצות הינו מזערי ומגדיל את תשואת המשקיעים הפרטיים בכ-2% - 6% בלבד.
יש לציין כי הנתונים הנ"ל הם לפני תשלומים לתמלוגי על, באם קיימים, והפסדים מחיפושים שנכשלו. יצוין כי הועדה החליטה להטיל היטל על "תמלוגי על" ומנגד להכיר בתשלום תמלוגים אלה לצורך חישוב ההיטל. מבחינת חלק הממשלה ברווחים מהפרויקט למעשה לא יחול שינוי משמעותי בקשר עם תמלוגי העל, כי ההיטל שנחסך ברמת התאגידים נגבה על ידי המדינה ברמת בעלי תמלוג העל. לגבי המשקיע הפרטי, ההכרה בתמלוגי העל לצורך חישוב ההיטל, ובהיות ההיטל הוצאה מוכרת למס, עשויה להגדיל את התשואה נטו, לפי הערכה, בשיעור בין 1% ל-2%. אולם כאמור בחלקה של הממשלה לא יחול שינוי משמעותי בעקבות ההיטל על תמלוגי העל.
בעקבות ההמלצות חלק המשקיע הפרטי ברווחים לפני התשלומים למדינה כמצוין בטבלה לעיל יורד מכ-60% כיום לכ-23% - 29% ומאידך חלק המדינה עולה מכ-40% לכ-71% - 77%. הפער בין שיעורים אלה לבין חלק המדינה כפי שפורסם על ידי הוועדה (52% - 62%) נובע בעיקר מאי הכרה של הוועדה בעלויות מימון בתקופה לאחר ההקמה ובעלויות ניהול, מהפער בשיעורי המס שנלקחו במודל המוצע לבין שיעור המס שחל על משקיעים פרטיים ובפער בעלויות ההשקעה וההפקה בחלק מהפרויקטים.
רו"ח יהושע ניסים הינו שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט המשמשת כרואי חשבון של תאגידי נפט ומומחה לתחום הנפט והגז.
- 28.החודש פרוטליקס תקבל אישור FDA (ל"ת)אורי 04/02/2011 07:36הגב לתגובה זו
- 27.משקיע 04/02/2011 07:36הגב לתגובה זוכבר לר איכפת לי משמינסקי שדפק אותי חוזק
- 26.rer 12/01/2011 14:16הגב לתגובה זוממני ביטוח לאומי
- 25.אהרוני 10/01/2011 14:17הגב לתגובה זולצבוע את הגזל בדאגה לציבור -זה כבר צביעות שאין כדוגמתה. וזה תוקע סכין בכל תעשיית הנפט והגז של ישראל!!!! בע\"ה יבוטלו המלצות ששינסקי!!
- 24.אם כך,לא עדיף להפוך את השותפויות לחברותבע\"מ? (ל"ת)רועי 07/01/2011 17:40הגב לתגובה זו
- 23.paratttmoshe 06/01/2011 13:04הגב לתגובה זותמר איבדה את השוק הישראלי ולויתן יאבד את אירופה כי אירופה תעדיף את הערבים
- 22.דויד 06/01/2011 09:54הגב לתגובה זובתי ההשקעות מושקעים גם בגז אז ההמלצות של שישינסקי הם נגד כולנו אם המדינה תיקח יותר זה על חשבון הפנסיה שלנו.
- 21.משקיע 06/01/2011 08:15הגב לתגובה זוורק אם תהיה ירידה משמעתותית יתחיל לזוז פה משהו
- 20.עזרה בבקשה 05/01/2011 23:31הגב לתגובה זומישהו יודע מה גובה המס אותו אשלם ביום המכירה בהנחה שיש לי רוח מהנייר? לדוגמא: אם קניתי רציו ב 1000 ש\"ח ואני מורווח 500 ש\"ח, האם המס יהיה 20 אחוז רווחי הון, דהיינו 100 ש\"ח, או מס דרקוני כמו שכתוב תמעלה בגובה 70-80 אחוז? תודה מראש.
- גוריל 06/01/2011 09:32הגב לתגובה זומס רווחי הון נשאר אותו הדבר -כלומר:מכרת?המדינה מקבלת 20%. שישנסקי מדבר על מס מרווחים של החברה-כלומר: ברגע ששותפות גז/נפט מתחילה למכור ולהרוויח היא משלמת מס על הכסף שנכנס לקופתה.אתה בתור מחזיק של יחידות השתתפות מקבל תמלוגים מהרווחים.במקום לשלם רק מס הכנסה על התמלוגים שלך (תלוי מדרגת מס), שישינסקי מבקש להעלות את המס על התמלוגים עד 62%.לדוגמא בגבעות עולם- במקום תמלוג של 5000 ש\"ח על כל מיליון יחידות השתתפות תקבל רק 2000 ש\"ח.
- 19.ניר 05/01/2011 23:12הגב לתגובה זוהליכוד ישראל ביתנו והמרכז זה רוב העם שעובד קשה כדי להרוויח כסף אין לו זמן לעיתונים ולטוקבקים אבל הוא מתנגד נחרצות לששנסקי. המנדט של שלי יחימוביץ עובדים בעיתונות ובטוקבקים ועושים רעש כאילו הם חצי מדינה. בבחירות רואים את התוצאות ויראו שמי שהלך עם יחימוביץ סיים את עתידו הפוליטי. הבנתם את זה שטייניץ ושאמה.
- 18.נילי 05/01/2011 23:09הגב לתגובה זואנטי חברתית בעליל. אפילו לכבות את השרפות איננה מסוגלת. שלא לדבר על החינוך והבריאות שפשטו מזמן את הרגל .היא יודעת רק דבר אחד לקחת כסף בכל צורות וגוונים בשם השוויון החברתי ! בול-שית @#$ .
- 17.שיתנו לי 05/01/2011 21:00הגב לתגובה זואני מוכן שהמדינה תקנה את המניות שלי ב- 150% רווח (המודל של ששנסקי שכול החכים המטומטמים מנפנפים בזה) ותתקע אתם לנצח
- 16.ליכודניק עצבני אש 05/01/2011 20:50הגב לתגובה זומוצצים לנו את הדם ואת הכסף שהפסדנו כל השנים לא תחזירו לנו. בחירות הבאות אני מצביע ליברמן.
- 15.שישינסקי בא לגמור חשבון עם הטייקונים (ל"ת)לוינסקי 05/01/2011 20:44הגב לתגובה זו
- 14.לשלוח לשטייניץ 05/01/2011 18:25הגב לתגובה זוולבקש את תגובתם על הכתוב ולהבין איפה בדיוק הם התייחסו לזה . אין שום סיכוי שהם יוכלו לתת תשובה ראויה בצורה עניינית . צריך לבקש ממבקר המדינה במסגרת הבדיקה שלו לבדוק את הנושא . מי מוכן להרים את הכפפה ?
- 13.שוש 05/01/2011 18:07הגב לתגובה זותכו חופשי . אין בעיה. שיבואו לגייס כסף כל אותם אנשים שתקפו יביאו כסף במקום המשקיעים זה בטוח
- 12.מתחילים לגנוב קדימה 05/01/2011 17:57הגב לתגובה זושווה ככליפת שום .
- 11.ברק 05/01/2011 16:22הגב לתגובה זובזה שלא שלא השותפות ולא המשקעים הם בבעלים של הגז אלא מדינה ואזרחיה. אז אתם יכלים לקפוץ לי!
- 10.DBZ 05/01/2011 16:07הגב לתגובה זוכרו\"ח אתה חייב לדעת את זה אלה אם אתה מחפש כותרת שמנה. גם אם יקראו לזה היטל, תרומה או תמורה, ינקל או שמוליק. חד וחלק אין כפל מס על ההכנסה בישראל. בקיצור, שרלטן.
- אני 05/01/2011 20:52הגב לתגובה זוכמו שאני לא יכול להגיד לך למכור את דירתך ב20% ממכירה ולהעביר 80% למדינה רק כי קוראים לך ברק.
- 9.רס\"ל במיל. 05/01/2011 15:32הגב לתגובה זואוי ואבוי למדינה. אוי ואבוי. חפשו לוחמים במיקור חוץ מסודאן. אין מי שיגן על המדינה.
- 8.אורי 05/01/2011 15:29הגב לתגובה זוע\"פ המצב כיום ,שיעור המס שנלקח כולל ב\"ל הינו 46% , לכן המס הוא 25 ולא 15 ,לפיכן נותר בידי המשקיע רק 29 ולא 39 כך שחלקו ירד ל-45% בלבד. ובהנחה של שיעור מס שולי מקסימלי וביטוח לאומי במקסימום, נותרו ביד המשקיע היחיד שאריות בלבד. וכמובן שלא פוצה בגין השקעות והפסדי העבר.
- 7.האמת יוצאת לאור. שישינסקי גזלן !!! (ל"ת)YYY 05/01/2011 14:30הגב לתגובה זו
- 6.נועה 05/01/2011 14:24הגב לתגובה זוכל אחד שרוכש מניות אפילו של חברות הסוחרות במשאבי מדינה אחרים משלם 20% עד דיבידנד ואילו במקרה שלנו המדינה רוצה 85% !!!!!!!!!!!!!
- 5.תשובה 05/01/2011 14:09הגב לתגובה זומה לגבי גילוי נאות - האם יש לחברה קשרים מקצועיים עם אחת מחברות הגז ???
- 4.משקיע 05/01/2011 13:52הגב לתגובה זולמשקיע בעל מס שולי 45% המס הועלה בשל העלאת תיקרת ביטוח לאומי ומס בריאות, והוא 57%. לפי ששינסקי ישארו לו 9% מהרווח, והמדינה תפקיע לצרכי החרדים והמתנחלים 91%.
- ל-5, יש לך גם התמודדות עניינית עם הטענות? (ל"ת)אחד 05/01/2011 14:33הגב לתגובה זו
- להיבחר לכנסת 05/01/2011 15:43מה איכפת לו מהנזק?
- 3.זרח את בשן 05/01/2011 13:38הגב לתגובה זוצודק צודק ...תשאל את זרח ואת בן נשן אולם יודעים לתמחר יותר טוב כך כך רציו מעל 85 עוד השבוע לפחות תחילת שבוע הבא הכותב הוא אנליסט עללל...ה-כי-פאק.
- 2.שמעון 05/01/2011 13:06הגב לתגובה זונראה שועדת שישינסקי לא השקיע בזה בכלל מחשבה, אחרת אני לא מבין איך הסכימו לעושק כזה.
- 1.מיה 05/01/2011 12:59הגב לתגובה זוהמדינה צריכה להרויח ואיתנו האזרחים
- משפחות שלא פשעו 05/01/2011 13:05הגב לתגובה זווגם במחיר פגיעה בפנסיה של הציבור שמושקעת במניות הללו.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
