ששינסקי ממש מכה במשקיעים הפרטיים, חלקם צונח דרסטית

רו"ח יהושע ניסים מפירמת BDO זיו האפט מתייחס להשפעת השינויים בהמלצות ששינסקי על המשקיעים הפרטיים

על פי ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי שפורסמו אתמול וכפי שפורסם על ידי הועדה, המודל המוצע על ידם למיסוי פרויקטים של תגליות גז ונפט יגרום לכך שחלק הממשלה יעמוד על כ-52% - 62% לעומת כ-67% מרווחי הפרויקטים על פי טיוטת ההמלצות בדוח הביניים.

לפי המודל המוצע, אמור להישאר בידי המשקיעים 38%-48% מהרווחים. אולם, כפי שנראה בתחשיב המצורף מהיבט המשקיעים הפרטיים השיעור שנותר בידם הינו הרבה יותר נמוך מהשיעור של 38%-48%, מאחר והמודל מתעלם מסוגיות מסוימות, בין היתר: שיעור המס השולי של יחיד (כולל תשלומים לביטוח לאומי) שחל על משקיעים פרטיים שהינו גבוה יותר משיעור המס המשוקלל שחושב במודל; המודל אינו מכיר בעלויות מימון בתקופה לאחר ההקמה ועלויות ניהול; שיעור עלויות ההשקעה בחיפושים ובפיתוח והפקה עשוי להיות גבוה יותר בחלק מהפרויקטים מהשיעור שנלקח. בנוסף, קיימת פגיעה מעצם העובדה שהמודל מתעלם מהוצאות חיפושים בקידוחים שנכשלו ולא מאפשר קיזוזם מול פרויקט מפיק.

שיעורי המס על יחידים

על פי תקנות מס הכנסה, ההכנסות החייבות במס של השותפויות לחיפושי נפט מיוחסות מדי שנה לכל אחד מהמשקיעים על פי חלקו בשותפות בהתאם לכמות היחידות המוחזקות על ידו ביום 31 בדצמבר של כל שנה.

הכנסות אלה נחשבות לצורך מס הכנסה כהכנסות מעסק בידי המשקיעים וזאת בשונה ממיסוי הכנסה מרווחי הון ממכירת ניירות ערך בבורסה. לאור זאת בעלי יחידות מחויבים על חלקם ברווחי השותפות בשיעור המס השולי המכסימאלי שחל עליהם (לרבות תשלומים לביטוח לאומי). שיעורים אלה עשויים להגיע (כולל תשלומים לביטוח לאומי) לכ-60% מס.

השפעת המלצות ששינסקי

ההשפעות העיקריות של ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי על המשקיעים ביחידות השתתפות הינן ב-2 נושאים:

1. ביטול הטבת המס "ניכוי אזילה" שניתנה למשקיעים בחיפושי נפט וגז והטלת היטל מיוחד על הכנסות השותפויות מהתגליות. ניכוי האזילה הינו ניכוי מיוחד המופחת מההכנסה החייבת במס בכל שנת מס ומקטין באופן משמעותי את החיוב ממס על בעלי היחידות. ניכוי אזילה ניתן על פי תקנות מס הכנסה לכל בעל טובת הנאה בנכס נפט כהגדרתם בתקנות. שיעור הניכוי הינו 27.5% ממחזור ההכנסות בשנת המס לאחר שהופחתו מהמחזור תמלוגים ששולמו.

2. בנוסף לביטול הניכוי הנ"ל ממליצה הועדה להטיל על הכנסות השותפויות היטל פרוגרסיבי מיוחד ששיעורו נע בין 20% ועד 50% מהכנסות הפרויקט בניכוי הוצאות שוטפות, כפי שהוגדרו בהמלצות. השיעור המרבי של ההיטל הופחת משיעור של 60% בטיוטת ההמלצות לשיעור של 50% כאמור. בחישוב ההיטל ניתנו הקלות כגון הכרה בעלויות מימון בתקופת ההקמה, דחיית עיתוי הפעלת ההיטל עד לשלב שבו יעמוד יחס שנקבע לגבי החזר ההשקעה. אולם לאור העובדה שהתוצאה של המודל אמורה על פי ההמלצות להעניק למדינה חלק ברווחים בשיעור של 52% - 62%, מזה ניתן להעריך כי אומדן שיעור ההיטל הכולל שיחול לכל אורך חיי הפרויקט כאחוז מהמחזור ינוע בין כ-26% (באותם פרויקטים שחלק הממשלה יגיע ל-62%) לבין 18% (באותם פרויקטים שחלק הממשלה יעמוד על 52%). השיעור האמור עשוי להשתנות בהתאם למאפיינים הספציפיים של הפרויקט לרבות הקלות שיחולו לגביו.

יצוין כי לאור העובדה שההיטל הינו הוצאה מוכרת למס, ההפחתה בשיעור ההיטל בהמלצות הסופיות תשפיע על המשקיעים בשיעור מוקטן יותר, מאחר וכתוצאה מהקטנת ההיטל תחול מנגד עליה בסכומי המס שישתלמו למדינה.

עוד יצוין כי שיעור התמלוגים המשולם למדינה לא השתנה והינו 12.5% ממחזור המכירות "על פי הבאר". בהתחשב בחלק מעלויות האסדה והתפעול, בפועל השיעור הכולל עשוי לנוע סביב 11% ממחזור המכירות.

להלן כימות ההשלכות של ההמלצות הנ"ל על חלקו של המשקיע הפרטי ברווחים מתגליות לעומת המצב כיום ובהשוואה לטיוטת ההמלצות. יצויין עוד כי בחינה זו מתייחסת לעקרונות המודל הבסיסי ללא התייחסות להשלכות הוראות המעבר.

אנו רואים כי יישום ההמלצות העיקריות של הועדה כפי שנכללו בהמלצות הסופיות גורם לכך שהחלק הנותר בידי המשקיע הפרטי ששיעור המס השולי שלו 35% ברווחים מתגליות (לאחר תשלומים למדינה) עלול לקטון בצורה דרמטית משיעור של כ-39% כיום לכ-15% -19% בלבד. השינוי בהמלצות הסופיות לעומת טיוטת ההמלצות הינו מזערי ומגדיל את תשואת המשקיעים הפרטיים בכ-2% - 6% בלבד.

יש לציין כי הנתונים הנ"ל הם לפני תשלומים לתמלוגי על, באם קיימים, והפסדים מחיפושים שנכשלו. יצוין כי הועדה החליטה להטיל היטל על "תמלוגי על" ומנגד להכיר בתשלום תמלוגים אלה לצורך חישוב ההיטל. מבחינת חלק הממשלה ברווחים מהפרויקט למעשה לא יחול שינוי משמעותי בקשר עם תמלוגי העל, כי ההיטל שנחסך ברמת התאגידים נגבה על ידי המדינה ברמת בעלי תמלוג העל. לגבי המשקיע הפרטי, ההכרה בתמלוגי העל לצורך חישוב ההיטל, ובהיות ההיטל הוצאה מוכרת למס, עשויה להגדיל את התשואה נטו, לפי הערכה, בשיעור בין 1% ל-2%. אולם כאמור בחלקה של הממשלה לא יחול שינוי משמעותי בעקבות ההיטל על תמלוגי העל.

בעקבות ההמלצות חלק המשקיע הפרטי ברווחים לפני התשלומים למדינה כמצוין בטבלה לעיל יורד מכ-60% כיום לכ-23% - 29% ומאידך חלק המדינה עולה מכ-40% לכ-71% - 77%. הפער בין שיעורים אלה לבין חלק המדינה כפי שפורסם על ידי הוועדה (52% - 62%) נובע בעיקר מאי הכרה של הוועדה בעלויות מימון בתקופה לאחר ההקמה ובעלויות ניהול, מהפער בשיעורי המס שנלקחו במודל המוצע לבין שיעור המס שחל על משקיעים פרטיים ובפער בעלויות ההשקעה וההפקה בחלק מהפרויקטים.

רו"ח יהושע ניסים הינו שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט המשמשת כרואי חשבון של תאגידי נפט ומומחה לתחום הנפט והגז.

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 28.
    החודש פרוטליקס תקבל אישור FDA (ל"ת)
    אורי 04/02/2011 07:36
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    משקיע 04/02/2011 07:36
    הגב לתגובה זו
    כבר לר איכפת לי משמינסקי שדפק אותי חוזק
  • 26.
    rer 12/01/2011 14:16
    הגב לתגובה זו
    ממני ביטוח לאומי
  • 25.
    אהרוני 10/01/2011 14:17
    הגב לתגובה זו
    לצבוע את הגזל בדאגה לציבור -זה כבר צביעות שאין כדוגמתה. וזה תוקע סכין בכל תעשיית הנפט והגז של ישראל!!!! בע\"ה יבוטלו המלצות ששינסקי!!
  • 24.
    אם כך,לא עדיף להפוך את השותפויות לחברותבע\"מ? (ל"ת)
    רועי 07/01/2011 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    paratttmoshe 06/01/2011 13:04
    הגב לתגובה זו
    תמר איבדה את השוק הישראלי ולויתן יאבד את אירופה כי אירופה תעדיף את הערבים
  • 22.
    דויד 06/01/2011 09:54
    הגב לתגובה זו
    בתי ההשקעות מושקעים גם בגז אז ההמלצות של שישינסקי הם נגד כולנו אם המדינה תיקח יותר זה על חשבון הפנסיה שלנו.
  • 21.
    משקיע 06/01/2011 08:15
    הגב לתגובה זו
    ורק אם תהיה ירידה משמעתותית יתחיל לזוז פה משהו
  • 20.
    עזרה בבקשה 05/01/2011 23:31
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע מה גובה המס אותו אשלם ביום המכירה בהנחה שיש לי רוח מהנייר? לדוגמא: אם קניתי רציו ב 1000 ש\"ח ואני מורווח 500 ש\"ח, האם המס יהיה 20 אחוז רווחי הון, דהיינו 100 ש\"ח, או מס דרקוני כמו שכתוב תמעלה בגובה 70-80 אחוז? תודה מראש.
  • גוריל 06/01/2011 09:32
    הגב לתגובה זו
    מס רווחי הון נשאר אותו הדבר -כלומר:מכרת?המדינה מקבלת 20%. שישנסקי מדבר על מס מרווחים של החברה-כלומר: ברגע ששותפות גז/נפט מתחילה למכור ולהרוויח היא משלמת מס על הכסף שנכנס לקופתה.אתה בתור מחזיק של יחידות השתתפות מקבל תמלוגים מהרווחים.במקום לשלם רק מס הכנסה על התמלוגים שלך (תלוי מדרגת מס), שישינסקי מבקש להעלות את המס על התמלוגים עד 62%.לדוגמא בגבעות עולם- במקום תמלוג של 5000 ש\"ח על כל מיליון יחידות השתתפות תקבל רק 2000 ש\"ח.
  • 19.
    ניר 05/01/2011 23:12
    הגב לתגובה זו
    הליכוד ישראל ביתנו והמרכז זה רוב העם שעובד קשה כדי להרוויח כסף אין לו זמן לעיתונים ולטוקבקים אבל הוא מתנגד נחרצות לששנסקי. המנדט של שלי יחימוביץ עובדים בעיתונות ובטוקבקים ועושים רעש כאילו הם חצי מדינה. בבחירות רואים את התוצאות ויראו שמי שהלך עם יחימוביץ סיים את עתידו הפוליטי. הבנתם את זה שטייניץ ושאמה.
  • 18.
    נילי 05/01/2011 23:09
    הגב לתגובה זו
    אנטי חברתית בעליל. אפילו לכבות את השרפות איננה מסוגלת. שלא לדבר על החינוך והבריאות שפשטו מזמן את הרגל .היא יודעת רק דבר אחד לקחת כסף בכל צורות וגוונים בשם השוויון החברתי ! בול-שית @#$ .
  • 17.
    שיתנו לי 05/01/2011 21:00
    הגב לתגובה זו
    אני מוכן שהמדינה תקנה את המניות שלי ב- 150% רווח (המודל של ששנסקי שכול החכים המטומטמים מנפנפים בזה) ותתקע אתם לנצח
  • 16.
    ליכודניק עצבני אש 05/01/2011 20:50
    הגב לתגובה זו
    מוצצים לנו את הדם ואת הכסף שהפסדנו כל השנים לא תחזירו לנו. בחירות הבאות אני מצביע ליברמן.
  • 15.
    שישינסקי בא לגמור חשבון עם הטייקונים (ל"ת)
    לוינסקי 05/01/2011 20:44
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    לשלוח לשטייניץ 05/01/2011 18:25
    הגב לתגובה זו
    ולבקש את תגובתם על הכתוב ולהבין איפה בדיוק הם התייחסו לזה . אין שום סיכוי שהם יוכלו לתת תשובה ראויה בצורה עניינית . צריך לבקש ממבקר המדינה במסגרת הבדיקה שלו לבדוק את הנושא . מי מוכן להרים את הכפפה ?
  • 13.
    שוש 05/01/2011 18:07
    הגב לתגובה זו
    תכו חופשי . אין בעיה. שיבואו לגייס כסף כל אותם אנשים שתקפו יביאו כסף במקום המשקיעים זה בטוח
  • 12.
    מתחילים לגנוב קדימה 05/01/2011 17:57
    הגב לתגובה זו
    שווה ככליפת שום .
  • 11.
    ברק 05/01/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
    בזה שלא שלא השותפות ולא המשקעים הם בבעלים של הגז אלא מדינה ואזרחיה. אז אתם יכלים לקפוץ לי!
  • 10.
    DBZ 05/01/2011 16:07
    הגב לתגובה זו
    כרו\"ח אתה חייב לדעת את זה אלה אם אתה מחפש כותרת שמנה. גם אם יקראו לזה היטל, תרומה או תמורה, ינקל או שמוליק. חד וחלק אין כפל מס על ההכנסה בישראל. בקיצור, שרלטן.
  • אני 05/01/2011 20:52
    הגב לתגובה זו
    כמו שאני לא יכול להגיד לך למכור את דירתך ב20% ממכירה ולהעביר 80% למדינה רק כי קוראים לך ברק.
  • 9.
    רס\"ל במיל. 05/01/2011 15:32
    הגב לתגובה זו
    אוי ואבוי למדינה. אוי ואבוי. חפשו לוחמים במיקור חוץ מסודאן. אין מי שיגן על המדינה.
  • 8.
    אורי 05/01/2011 15:29
    הגב לתגובה זו
    ע\"פ המצב כיום ,שיעור המס שנלקח כולל ב\"ל הינו 46% , לכן המס הוא 25 ולא 15 ,לפיכן נותר בידי המשקיע רק 29 ולא 39 כך שחלקו ירד ל-45% בלבד. ובהנחה של שיעור מס שולי מקסימלי וביטוח לאומי במקסימום, נותרו ביד המשקיע היחיד שאריות בלבד. וכמובן שלא פוצה בגין השקעות והפסדי העבר.
  • 7.
    האמת יוצאת לאור. שישינסקי גזלן !!! (ל"ת)
    YYY 05/01/2011 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נועה 05/01/2011 14:24
    הגב לתגובה זו
    כל אחד שרוכש מניות אפילו של חברות הסוחרות במשאבי מדינה אחרים משלם 20% עד דיבידנד ואילו במקרה שלנו המדינה רוצה 85% !!!!!!!!!!!!!
  • 5.
    תשובה 05/01/2011 14:09
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי גילוי נאות - האם יש לחברה קשרים מקצועיים עם אחת מחברות הגז ???
  • 4.
    משקיע 05/01/2011 13:52
    הגב לתגובה זו
    למשקיע בעל מס שולי 45% המס הועלה בשל העלאת תיקרת ביטוח לאומי ומס בריאות, והוא 57%. לפי ששינסקי ישארו לו 9% מהרווח, והמדינה תפקיע לצרכי החרדים והמתנחלים 91%.
  • ל-5, יש לך גם התמודדות עניינית עם הטענות? (ל"ת)
    אחד 05/01/2011 14:33
    הגב לתגובה זו
  • להיבחר לכנסת 05/01/2011 15:43
    מה איכפת לו מהנזק?
  • 3.
    זרח את בשן 05/01/2011 13:38
    הגב לתגובה זו
    צודק צודק ...תשאל את זרח ואת בן נשן אולם יודעים לתמחר יותר טוב כך כך רציו מעל 85 עוד השבוע לפחות תחילת שבוע הבא הכותב הוא אנליסט עללל...ה-כי-פאק.
  • 2.
    שמעון 05/01/2011 13:06
    הגב לתגובה זו
    נראה שועדת שישינסקי לא השקיע בזה בכלל מחשבה, אחרת אני לא מבין איך הסכימו לעושק כזה.
  • 1.
    מיה 05/01/2011 12:59
    הגב לתגובה זו
    המדינה צריכה להרויח ואיתנו האזרחים
  • משפחות שלא פשעו 05/01/2011 13:05
    הגב לתגובה זו
    וגם במחיר פגיעה בפנסיה של הציבור שמושקעת במניות הללו.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).