העולם צמא למים: הנה כמה דרכים להיחשף לכך דרך שוק ההון

יעל משלי, אנליסטית ביחידת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות, מתייחסת למחסור במים בעולם ולאפשרויות של המשקיע בשוק ההון
יעל מישלי |

הידעתם שפחות מחמישה אחוזים מהמים על פני כדור הארץ ראויים לשימוש (לחקלאות, תעשיה, שתייה ושימושים ביתיים אחרים, יצירת אנרגיה ותחבורה) ושהמחסור בהם רק הולך ומחריף, האו"ם קובע ששליש מאוכלוסיית העולם חיה במדינות הסובלות ממחסור בינוני עד חמור במים ראויים לשימוש.

המחסור במים נובע משני תהליכים מקבילים ירידה בהיצע ועלייה בביקוש. כתוצאה, התחרות עליהם נעשית קשה יותר. במקרה זה לא ניתן לפתור את בעיית הפער בין הביקוש להיצע רק על ידי ייקור המים, מה עוד שבמדינות רבות לא ניתן כלל לייקר משאב כה חיוני.

למעשה, נושא המים מורכב הרבה יותר: אתגרים חדשים, כולל צורך להסתגל לשינויי אקלים קיצוניים, עלייה חדה ועקבית במחירי האנרגיה והמזון, התיישנות של תשתיות המים במקומות רבים בעולם ועוד, כל אלו מסבכים את הטיפול בתחום ומגדילים את סך ההון הדרוש לכך.

ניתן להתחיל לצמצם את מימדי המחסור במישור הפוליטי, דרך שיפור ניהול משק המים העולמי: במצב הנוכחי, קיימת מעורבות ממשלתית גבוהה בניהול פרויקטים רחבי היקף, אך אלו מתקדמים בקצב איטי מדי. לא ארחיב על כך הפעם, אך אציין שכתוצאה מכך מציעה כיום תעשיית המים תשואות נמוכות על ההשקעות לטווח זמן ארוך.

כיצד ניתן בכל זאת להפיק תשואות גבוהות יותר מהמחסור במים שפירים?

התשובה טמונה בסקטור הפרטי. הסקטור הפרטי מעורב כיום בתחום המים דרך הפעלת טכנולוגיות מתקדמות להגדלת ההיצע, בד בבד עם שיפור יעילות השימושים. החקלאות, שהיא צרכנית המים הגדולה ביותר (כ-70% מהמים השפירים משמשים להשקיה) מהווה כר פורה להנעת מהלכים להגדלת ניצולת המים. מהלכים כאלו יכולים להניב למשקיעים תשואות נאות בזמן מהיר יחסית, ללא צורך להמתין תקופה ארוכה עד שהמנגנון הפוליטי יואיל בטובו להקצות לכך תקציבים ומשאבים.

הזדמנויות נוספות להרוויח מהמחסור במים נובעות מחלוקה א-סימטרית בין מקורות ההיצע למקומות השימוש - אמנם לא ניתן לייבא מים מקנדה לסין, אך ניתן לייבא משם תבואה, המכילה 1,300 ליטר מים בקילו חיטה. השקעה בנתיב מסחר וירטואלי במים, העושה דרכו לאזור סין, הודו ומדינות מתפתחות אחרות באסיה, יכולה להניב תשואה נאה בטווח זמן קצר יחסית.

חשיפה כללית לתחום המים ניתן להשיג על ידי תעודות סל כגון: PIO או FIW, שתיהן נסחרות ב-NYSE. במקביל ניתן להיחשף לחברות ספציפיות ויותר מכך, לפעילויות ספציפיות שמצבעות החברות הללו. לדוגמא, חברה בשם John Deer הוסיפה לאחרונה למגוון מוצריה מערכת בעלת שיטת טפטוף ייעודית, המגדילה את התנובה והגידולים באזורים חמים ויבשים; זאת, תוך חסכון בכמות המים הנצרכת; חברות מעניינות נוספות: Toro, המפעילה יחידת השקיה חסכונית, וחברת המחקר הישראלית אבוג'ן, המפתחת צמחים "חוסכי מים" ע"י שיפור גנטי של הצמח.

מאת: יעל משלי, אנליסטית ביחידת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.