בשוק המעו"ף: כותבי האופציות צריכים להתחיל לדאוג
חודש דצמבר היה חיובי ב-14 מתוך 17 השנים האחרונות. כלומר בחלק ניכר מהשנים התשואה של דצמבר היא חיובית ומספקת חלק נאה מהתשואה השנתית. לפעמים דצמבר בחלק השני שלו מזייף, נעקוב אחריו בהמשך.
אחרי חודשיים של דשדוש בשוק בטווחים צרים למסחר עם רמת התנגדות משמעותית למדד המעוף ב-1280, חלה ביומיים האחרונים תפנית חיובית ומדד המעוף הצליח לדלג מעל רמה זאת, מה שמאשר יציאה מהדשדוש שחווינו.
המחזורים הנמוכים בינתיים של 1.5 מיליארד שקל על אף העליות, נותנים תחושה לא נוחה בקרב מנתחים של השוק, הרי הציפיות הן לגידול במחזורים כאשר עולים במגמה עולה. אבל צריך לפרש מדוע הגידול לא קיים, והוא נובע מכך שביומיים האחרונים המוכרים היו מעטים יחסית לרמת התנגדות שנפרצת, ולכן היה צריך כוח זעום של קונים בכדי לעלות.
כרגיל המחזורים יעלו בהמשך העליות של השוק, כאשר יהיה בו יותר ביטחון, או שה"שוק " ירצה לשדר ביטחון לכולם. סיכום קצר: שנת 2010 עומדת בפני סיום, תשואות שנה תלויות בחודש זה. השנה התשואה היא לא גבוהה במיוחד כ-12 אחוז נכון לבוקר הנוכחי. ולכן התלות בסיום השנה הנוכחית גבוהה, יש אפשרות שחלק לא קטן מהתשואה השנתית יגיע דרך דצמבר, במקרה של ראלי חזק מעלה.
צריך לזכור שבמחזורים נמוכים יש פוטנציאל להיפוכים תוך יומיים כנגד המגמה, וכאשר הדמיון מגיע למסחר השוק יודע להשבית אותו. דוקא השבוע נוכח אסון הכרמל אנו יכולים לראות את עוצמתו של השוק ביום א', שעה שלא נרתע מהאסון ועלה מעלה, על אף ההוצאה הממשלתית שתהיה קרוב לודאי כתוצאה מכך.
1275-80 תמיכה משמעותית מעתה למהלך עולה.
1300 רמת התנגדות פסיכולוגית.
פוטנציאל העליות הוא של 5 אחוז לדעתי ,כפוף לנעשה בחו"ל.
Sp: פרץ את רמת ה1220,המשך שהיה מעליה נותן גם מהלך של 5 אחוז .
אופציות מעו"ף:
הדשדוש הסתיים, כותבי האופציות צריכים להתחיל להיות מודאגים עקב סטיה נמוכה ובריחה מאזור הכתיבות של 1260. מתכונים לשיפוץ פוזיציות ותוספות אוכפים החלו להערם על שולחן הכותבים.
הרווח על אוכף 1260 היה ביום ה' 1000 שקלים בשבוע למי שכתב אותו, כעת הרווח התמזער. לכן מי שממשיך בכתיבות חובה שיהיה זהיר נוכח העלייה מעל 1280. אזור הכתיבות יכול להימתח מעלה לא מעט ויש עוד שלושה שבועות לקו הסיום. על כל מקרה טוב לדעת שטווח כתבנים חודשי הוא יהיה גבוה מאוד כל עוד נישאר מעל 1280.
סטית התקן ירדה ל-13.5, נמוכה מתנודות השוק, מהווה כר נוח דווקא לקנית אופציות ולא לכתיבה. הסוחרים שכתבו פרמיות בסטייה 16 רק ביום ד' שעבר, נהנו מירידה מהותית שלה .
ובכל זאת ממראה מקום של מפת הפוזיציות רואים שחלק מהסוחרים בונים על עליה בשוק, כתוצאה ממעבר של רמת ה-1280, וניתן לראות שביומיים האחרונים היתה כתיבה מסיבית של פוט 1280, ומעט יחסית של קול 1280 במקביל.
אני מציע לכותבים החודש לא להיות שאננים במיוחד נוכח הראלי שהחל להתפתח בעולם כלפי מעלה. הסטייה תיהיה לרועץ לא פעם בהמשך, כאשר לפתע היא תעלה, ולכן הפיתרון הוא לא רק כתיבה אלא גם קניה של אופ' במיוחד נוכח התקבול הדל על כתיבה כנגד תזוזת השוק היומית.
לסיכום, אחזקה של פרמיות דלות שומן היא לא פסולה החודש לעומת הפוטנציאל, וגם ביצוע מרווחים יכול להיות פיתרון נחמד. יש לקחת היפוכי מגמה תוך יומיים, עליה של הסטייה לפרקים, קניה של אופציות ולא רק כתיבות לחודש הנוכחי,כדאי לשלב בין השניים.
מאת: יונתן קריספין (דוביד), מרצה לקורס מעו"ף פרקטי במכללת מגמות ובעלים של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
