שווי תגליות הגז - איך אמורים להציג אותו בדו"חות?

רו"ח ניסים יהושע, שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט ומומחה לתחום הנפט וגז, מוסיף עוד אספקט על כללי הדיווח שקבעה הרשות
רו"ח יהושע ניסים |

אתמול פרסמה רשות ניירות ערך טיוטת הנחיות לתאגידי הגז והנפט הכוללים כללי דיווח חדשים לגבי רזרבות ומשאבי נפט וגז. לאחרונה נדרשה המועצה לתקינה בינלאומית בחשבונאות (IASB) להיבט נוסף של הסוגיה והוא אופן מדידת השווי של הרזרבות והמשאבים שהתגלו בדוחות הכספיים בעקבות תגליות נפט וגז.

מזה שנים רבות מתנהלים דיונים במסגרת המוסדות המקצועיים החשבונאים בדבר הגישה הנאותה למדידה של מאגרי נפט וגז בדוחות הכספיים של תאגידי הנפט והגז. הגישה שננקטה בארה"ב ובעקבותיה בכל המדינות בעולם הייתה שבדוחות הכספיים תגליות אלה צריכים להימדד לפי גישת העלות ההיסטורית ולא לפי ערכים משוערים של המאגרים שהתגלו.

כלומר, הסכום שייכלל במאזנים של החברות יתבסס על הסכום שהחברות האלה הוציאו בקשר לתגליות ופיתוחן (לפי כללים שנקבעו) ולא על פי הערך הכלכלי המשוער של תגליות אלה. מכאן תגליות נפט וגז שערכן הכלכלי המשוער עשרות מיליארדי דולר, עשויים להופיע במאזנים בסכום של מיליארדי דולר בודדים. כתוצאה מכך בחברות הנפט והגז קיים בד"כ הפער הגדול ביותר בין ההון העצמי החשבונאי על פי המאזנים לבין השווי הכלכלי של אותן חברות.

בעשור האחרון מונו ועדות היגוי וצוותי מחקר לבחון סוגיות שונות בענף, בין היתר, סוגית המדידה של המאגרים שהתגלו. הנושא עלה מחדש בין היתר, לאור המעבר החשבונאי במדינות רבות להצגת הדוחות הכספיים על פי התקינה הבינלאומית (IFRS). התקינה החדשה מאפשרת במספר רב של נושאים למדוד נכסים לפי שווי הוגן במקום גישת העלות ההיסטורית שהייתה מקובלת קודם לכן, אולם היא נמנעה מלשנות את הטיפול בדוחות הכספיים של מאגרי נפט וגז שהתגלו, אשר כיום נמדדים לפי העלות ההיסטורית.

צוות רואי חשבון מאוסטרליה, קנדה, נורבגיה ודרום אפריקה

בשנים האחרונות מונה צוות מחקר הכולל רואי חשבון מאוסטרליה, קנדה, נורבגיה ודרום אפריקה לדיון במספר סוגיות, ובין היתר, הסוגיה של מדידת המאגרים בדוחות הכספיים לפי שווי הוגן או לפי העלות ההיסטורית.

הצוות הגיע לממצאים ולמסקנות הבאות: המידע על מאגרים לפי שיטת העלות אינו שימושי, מאחר והסכום של העלויות למציאת התגלית ופיתוחה אינו עוזר למשתמשים בלחזות את תזרים המזומנים העתידי מהמאגר. מאידך מדידת המאגר לפי שווי הוגן בדוח הכספי אינו נחשב שימושי מפני שחלק מהפרמטרים המשמשים לחישוב השווי ההוגן הינם סובייקטיביים, ובנוסף ישנה דרגה גבוהה של חוסר ודאות, בין היתר, לגבי הכמויות במאגרים, וזה יגרום לכך שהאינפורמציה עשויה להיות לא מהימנה ולא ניתן להסתמך עליה. משתמשים בדוחות כספיים שנשאלו לגבי דעתם על מדידה לפי שווי הוגן, טענו שהם לא ישתמשו במידע הזה מאחר שהוא מבוסס על אומדני הנהלה, ולכן בכל מקרה הם יבצעו הערכות משלהם לגבי שווי המאגרים.

הצוות הגיע למסקנה ששיטת העלות ההיסטורית היא לא מספקת את המידע הרלבנטי, ואילו שיטת השווי הוגן הינה סובייקטיבית ויש בה דרגת מעורבות גדולה של אומדנים. מסיבה זו הם מעדיפים את שיטת העלות ההיסטורית ולכן לדעתם זו השיטה המומלצת על ידם כי היא "פחות מזיקה".

מנקודת ראות משתמשי הדוחות המפתח לפתרון הינו מתן גילויים אודות כמות הרזרבות לפי סוגיהן במאגרים שהתגלו, פרטים בדבר ההנחות העיקריות שיושמו להערכת הרזרבות ומידת אי הודאויות הקשורות בהערכות אלה.

מאזן הטיעונים בעד ונגד נוטה לטובת גישת העלות ההיסטורית

המלצות הצוות הנ"ל פורסמו במהלך השנה לצורך מתן תגובות לציבור ונשלחו מאות תגובות מגורמים מקצועיים ומטעם חברות הפועלות בענף מכל רחבי תבל. המגיבים הסכימו עם הצוות כי מאזן הטיעונים בעד ונגד נוטה לטובת גישת העלות ההיסטורית.

לאור זאת נראה כי המועצה לתקינה בינלאומית בחשבונאות (IASB) לא תרצה לשנות את הטיפול החשבונאי במאגרים. לפיכך החברות ימשיכו למדוד את המאגרים לפי עלותן ההיסטורית, ולא על פי שוויים ההוגן. אולם בנוסף להמלצה בדבר אופן המדידה (עלות או שווי הוגן) הצוות מציע שהחברות יפרסמו מידע רב נוסף המיועד למשתמשים בדוחות כגון: כמות הרזרבות שהתגלו לפי סוגיהן בחלוקה לפי סוגי המוצר ואזורים גיאוגרפים, ההנחות העיקריות שיושמו להערכת הרזרבות, שינויים בהערכות משנה לשנה ועוד פרטים נוספים.

אימוץ בעתיד של המלצות הצוות הנ"ל בדבר הגילויים הנדרשים על ידי תאגידי הנפט והגז על ידי המועצה המקצועית לתקינה בינלאומית ,ישמש נדבך נוסף לתהליך שבו החלה הרשות לניירות ערך .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.