הקרקעות יוחזרו למדינה? "הסכום המוצע לחקלאים מגוחך, אין קרקע בארץ ששווה כל כך מעט"

שמאית המקרקעין נחמה בוגין סקפטית לגבי הצלחת תכנית התמריצים של מועצת מקרקעי ישראל שאושרה אתמול להשבת קרקעות חקלאיות למדינה במטרה לאפשר את בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור
לירן סהר |

אתמול (ב') קיבלה מועצת מקרקעי ישראל הוראת שעה למשך שנתיים, שתיצור תמריץ להשבת קרקעות חקלאיות, שיעודן שונה למגורים, למינהל מקרקעי ישראל. לפי הוראת השעה, בתמורה להשבת הקרקע לפי דרישת המינהל, בתוך 60 יום, יקבל החוכר פיצוי כספי מוגדל ב-50%, מזה שקבע השמאי הממשלתי הראשי עבור זכויות החוכר בקרקע.

כמו כן, בנוסף לפיצוי המוגדל, לחוכר תהיה אף זכות לרכוש בפטור ממכרז ובתשלום מלא מספר מגרשים מוגבל בתחום התכנית באישור המינהל: במרכז הארץ 20% מהשווי היחסי של שטח ההשבה, אך לא יותר מ-100 דונם ולא יותר מ-500 יחידות דיור.

לדברי נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית מתחילה להתבהר לכל התמונה האמיתית לפיה בג"צ הקשת המזרחית, אשר ביטל את החלטת מינהל מקרקעי ישראל בעניין פיצוי החקלאים על הפשרת קרקעות חקלאיות לבנייה, עוצר כבר עשור, את הליכי היזמות בקרקעות חקלאיות במדינת ישראל.

"ההתייחסות על פי החלטת המועצה אומרת בעצם כי קביעת הבג"צ אינה בלתי הפיכה וכי ניתן להניע את הגלגלים לכיוון השני, מסבירה בוגין. "זהו מהלך נבון שבאמת רואה סוף סוף את "מאזן הכוחות: מצד אחד המשק שזקוק לכל פיסת אדמה שיכולה להיות עתודת קרקע למגורים, ומן הצד השני בעלי זכויות בקרקע של עשרות בשנים שרוצים בצדק לקבל תמורה הוגנת על תרומתם להשבחה הנוכחית בערך הקרקע. עם זאת, ידרשו עוד שינויים ושיפורים בהצעות לבעלי הקרקעות לפני שנראה אותם עומדים בתור".

בוגין מציינת כי בהצעה הנוכחית ישנם תנאים המקשים את ביצועה- כך למשל, 60 יום הם זמן לא סביר בעליל לפינוי קרקע. "ההתניה לפינוי בתוך 60 יום מעקרת מתוכן את ההחלטה. בנוסף, הסכום המוצע מגוחך- אין כמעט קרקע בארץ ששווה כל כך מעט. כמו כן, בפועל יקבל החקלאי רק 2 אחוזים בלבד מהקרקע ולא 20 אחוזים כפי שמצוין".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.