עסקה מפתיעה של OpenAI וגוגל, שתספק שירותי ענן ל-AI
למרות הדרך הארוכה שעשתה עם מיקרוסופט, OpenAI פתחה את הבלעדיות לאחרונה ועכשיו חתמה על הסכם עם גוגל שתתן מענה לצרכי המחשוב של החברה ח
OpenAI, החברה שמאחורי ChatGPT, חתמה על הסכם עם גוגל Alphabet -0.18% כדי שתספק לה שירותי ענן לצרכי המיחשוב שלה, בהקשרי ה-GenAI. ההסכם היה בדיונים מספר חודשים, וככל הנראה יכלול גם סעיפים שעל פיהם גוגל תספק ל-OpenAI כוח
מחשוב נוסף לצורך אימון המודלים שלה, בנוסף לתשתיות
הקיימות שהיא מקבלת ממיקרוסופט.
שירותי הענן של גוגל, Google Cloud, מתחרים ב-Amazon Web Services של אמזון Amazon.com Inc. 0.06% וב-Azure של מיקרוסופט Microsoft Corp. מיקרוסופט השקיעה ב-OpenAI כמעט מתחילת דרכה, וסיפקה לחברה הון משמעותי (שנאמד בכ-12 מיליארד דולר), תמיכה במשאבי הענן ושיתוף פעולה בהקשרי פיתוח המודלים. בתמורה קיבלה מיקרוסופט גישה להטמיע את המודלים של OpenAI בכל מוצריה. במהלך 2024 לשתי החברות היו ספקות לגבי הבלעדיות שנתנו זו לזו. אצל מיקרוסופט זה התחיל עם רצון לשתף פעולה עם המודל הסיני, DeepSeek, שהכה את השוק בתדהמה בסוף 2024, כשהשתמשו בחומרה נחותה והצליחו להשיג תוצאות שעמדו בתחרות עם המודלים הטובים ביותר שהתבססו על החומרה המתקדמת ביותר.
מצידה של OpenAI, הבלעדיות של מיקרוסופט הגבילה אותה ולכן שתי החברות עדכנו את מערכת היחסים ביניהן: ממעמד של בלעדיות, למעמד שבו מיקרוסופט מקבלת זכות סירוב ראשונה על קיבולת מחשוב חדשה ש-OpenAI מחפשת. עד כה מיקרוסופט לא שחררה תגובה רשמית לגבי העסקה החדשה של OpenAI עם גוגל.
האם אלו הם חילופי דורות?
כל זה מגיע על רקע מספר התפתחויות בשתי החברות, ראשית גוגל פרסמה (ובעצם אישרה מהלך שדלף) הצהרה שהיא מציעה לעובדי החברה פרישה מרצון לאור "איומים חסרי תקדים" על עסקי החיפוש של גוגל מצד ChatGPT.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- בזמן שמצמצתם: OpenAI שידרגה את יכולות עיבוד התמונה והמדעים של ChatGPT
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צעד לפני פיטורין? גוגל מציעה בייאאוט לעובדים במגוון חטיבות
להבדיל, ביום שני, דובר מטעם OpenAI ציין כי החברה הגיעה לקצב הכנסות שנתי של 10 מיליארד דולר, עלייה של 82% מההכנסות שלה ב-2024, שעמדו על 5.5 מיליארד דולר בלבד.
OpenAI הודיעה היום על השקה של המודל המתקדם ביותר שלה עד כה, o3-pr, ומנכ"ל OpenAI, סם אלטמן בכבודו ובעצמו הודיע על ההשקה ועל הוזלה של 80% בעלויות ללקוחות, ישירות בחשבון הטוויטר שלו.
- קוקטיילים על יאכטות וחרדה בחדרים הסגורים: מה באמת חושבים המומחים שבונים את ה-AI?
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
למודל o3-pro יתרונות על המודל הנוכחי והוא מציג שיפור ביכולת ההיגיון וההסקה של המודל, מה שמאפשר לו להתמודד בצורה מדויקת יותר עם בעיות מורכבות בתחומים כמו פיזיקה, מתמטיקה ותכנות ולהציע פתרונות עקביים ואמינים יותר. בנוסף, היכולת לחשוב באופן מדורג ושלבי מקרבת את הבינה המלאכותית לתהליכי חשיבה אנושיים, מה שמגביר את השימושיות שלה בשיתופי פעולה עם מומחים ובאוטומציה של משימות קוגניטיביות.
עם זאת, יש גם חסרונות פוטנציאליים – מודלים מתקדמים כאלה דורשים משאבי מחשוב עצומים, דבר שעלול להגביל את השימוש בהם בקרב קהלים קטנים או במדינות מתפתחות, כמו כן התלות
הגוברת במודלים בעלי "היגיון מלאכותי" עלולה להוביל להקטנת המיומנות האנושית בתחומים קריטיים, לצד שאלות אתיות בנוגע לשקיפות התהליך והבנת ההחלטות שהמודל מקבל.
החזון של אלטמן
בפוסט נוסף של סם אלטמן ברשת X, כתב אלטמן על הסינגולריות הרכה. כזכור, הסינגולריות הוגדרה כנקודה שבה המחשבים והבינה המלאכותית הם חכמים יותר מבני האדם. התרבות הפופולרית לרוב נתנה לסינגולריות משמעות שלילית והיא הבסיס הרעיוני מאחורי סרטים כמו "שליחות קטלנית", "מטריקס" ועוד.
על פי אלטמן, הסינגולריות אינה אירוע אלא תהליך מתמשך שאנחנו כבר עמוק בתוכו. מודלים כמו GPT-4 הם חכמים מבני אדם בתחומים רבים, ומיליוני אנשים משתמשים בהם למשימות חשובות. אמנם עדיין אין רובוטים ברחובות או פתרונות מלאים למחלות, אך היכולת של AI להאיץ תגליות מדעיות ולשפר פרודוקטיביות כבר משפיעה מהותית.
השלב הבא הוא שימוש ב-AI כדי לפתח בעצמו גרסאות מתקדמות יותר שלו, מעין שיפור עצמי רקורסיבי. אלטמן מדגיש שההתפתחות הזו יוצרת לולאה חיובית: הכלים החדשים מזרזים פיתוח של כלים טובים עוד יותר, והערך הכלכלי שנוצר מוביל לבניית תשתיות חישוב חדשות בקצב מהיר. זאת אומרת, במלים פשוטות מרכזי הנתונים יבנו את עצמם ורובוטים יבנו רובוטים. לדבריו עלות האינטילגנציה תתכנס לעלות החשמל בלבד ובהקשר זה, הוא מציין ששאילתת ChatGPT ממוצעת צורכת כ־0.34 ואט-שעה – פחות מאשר תנור פועל לשנייה או נורת חסכון בדקות ספורות – וכמות מים זניחה.
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
בינה מלאכותית ארצות הבריתקוקטיילים על יאכטות וחרדה בחדרים הסגורים: מה באמת חושבים המומחים שבונים את ה-AI?
המרוץ לסופר-בינה
"קוד אדום" וחשש מריגול זר
השפעת הכסף הגדול ניכרת גם בשינוי פני כוח האדם. חוקרים באוניברסיטאות מתלוננים שהעולם העסקי "בלע" את האקדמיה. חברות מסחר בוול סטריט הפכו לנותנות חסות מרכזיות בכנסים, במטרה לצוד מוחות שיעניקו להן יתרון בשוק ההון. חוקרים צעירים ומבריקים עומדים בפני פיתויים של חבילות שכר דמיוניות, מה שמעלה את השאלה: האם בעתיד יישאר מחקר מדעי שאינו מונע רק משיקולי רווח מהירים?
