השבוע בוול סטריט: ראלי חג המולד יעמוד למבחן; דברי ה'פד' במרכז

מניותיה של ענקית הטכנולוגיה אפל צפויות למשוך את תשומת לב המשקיעים לאחר שבשבוע שעבר היא ירידה 9% ומשכה את השוק מטה
דניאל פליישר | (1)

הסחורים בוול סטריט צפויים להתרכז השבוע בנאומו של בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, כאשר הוא יפרסם גם את התחזיותיו לכלכלת ארה"ב לשנה הבאה. עם זאת, ברצפת המסחר לא מצפים להודעות דרמטיות במיוחד מבחינת מדיניות הבנק המרכזי.

"מכירות הקימעונאים זה חשוב, אבל ה'פד' הוא האירוע הגדול ביותר של השבוע", אמרה קייט ווארן, אסטרטגית השקעות בחברת הברוקראז' אדוארד ג'ונס. נזכיר כי בשבוע שעבר פורסם דו"ח התעסוקה שהציג ירידה בשיעור האבטלה ל-7.7% בשל העובדה שיותר אנשים עזבו את מעגל העבודה ולא הוגדרו מובטלים כי הם לא מחפשים עבודה. זה אומר שמציאת עבודה הפכה למשימה עוד יותר קשה. "הפד' כבר אמר שזה מצב שהוא לא מקובל עליו", אמר הכלכלן ג'ון קנלי.

"הסיכונים לירידות ממשיכות לעמוד מעל ראשינו. מנכ"לים מודאגים בבירור מה'צוק הפיסקלי'", אמר מייקל גריפן, מנכ"ל CEB. המצב הזה של חוסר וודאות פוליטית בארה"ב והאטה בכלכלה הגלובאלית מטילים לחץ כבד על החברות להוריד בעלויות התפעול.

בשבוע שעבר, המסחר ננעל במגמה מעורבת כאשר מניית אפל (סימול: AAPL) משכה את הנאסד"ק מטה. בסיכום השבועי מדד הדאו-ג'ונס עלה 1%, מדד ה- S&P500 התחזק ב-0.1% ומדד הנאסד"ק השיל 1.1% מערכו. הזהב איבד 0.4% בזמן שהנפט השיל 3.4% מערכו.

יומן המאקרו

הנתון המהותי הראשון יפורסם ביום שלישי עם מאזן המסחר של ממשלת ארה"ב, אשר צפוי להציג התרחבות לגירעון של 42.8 מיליארד דולר בחודש אוקטובר.

ביום רביעי, לפני תחילת המסחר יפורסם מדד מחירי הייבוא וייצוא, כאשר מחירי הייבוא צפויים לעלות ב-.03% ומחירי הייצוא צפויים לרדת 0.4%. בשעה 19:30 זמן ישראל תפורסם החלטת הריבית האחרונה ל-2012 כאשר לאחריה יו"ר ה'פד' יציג את תחזיותיו לשנה הבאה.

ביום חמישי יפורסם נתון תביעות האבטלה הראשוניות לשבוע שהסתיים ב-08 לדצמבר, כאשר האנליסטים מצפים שהנתון ישאר ללא שינוי ברמה של 370 אלף תביעות חדשות. במקביל, יפורסם מדד המחירים ליצרן לנובמבר, אשר צפוי לרדת ב-0.5%. בנוסף, נתון מכירות הקימעונאים צפויים להציג עלייה של 0.6% בנובמבר.

ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש נובמבר, כאשר האנליסטים מצפים לירידה חודשית של 0.2%, כאשר מדד הליבה צפוי לעלות 0.2%. לאחר מכן, עם תחילת המסחר, יפורסם נתון הייצור התעשייתי, כאשר הנתון צפוי להציג עלייה של 0.3% בחודש נובמבר.

מניות במרכז

מניותיה של ענקית הטכנולוגיה אפל צפויות למשוך את תשומת לב המשקיעים לאחר שבשבוע שעבר היא סיכמה ירידה של 9% ומשכה את השוק כלפי מטה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הקלפן מלוד 09/12/2012 21:40
    הגב לתגובה זו
    גורביץ צופה לגבי פה בארץ בטווח יהיו עליות..... לדעתו המעוף צריך להגיע ל 1350 בערך..... והאמת אני לא שולל את זה לגמרי....ולא בגלל הטכני וכד".... אלה יותר בגלל סוף שנה.... אך אני לעומתו צופה לטווח הארוך יותר קריסות..... בנוסף אני לא שוכח כל כך מהר את ה580 שהבחור אמר בזמנו..... כל טוב לכולם.....
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: