פקק ברמת גן. קרדיט: רשתות חברתיותפקק ברמת גן. קרדיט: רשתות חברתיות

רמת גן מתחדשת - אבל איך יוצאים ממנה בבוקר?

שכונת נגבה ברמת גן מתפתחת במהירות ומחירי הדירות עלו בשנים האחרונות, אבל התשתיות לא עומדות בקצב. העומסים, הפקקים ומחסור במוסדות ציבור מעלים תהיות רבות אצל משקיעים, וגם - עסקאות אחרונות



הרצי אהרון | (12)
נושאים בכתבה רמת גן תחבורה

שכונת נגבה ברמת גן היא לא רק אחת הפעילות בעיר מבחינת פרויקטים של התחדשות עירונית, אלא היא גם סמל לפער ההולך ומתרחב בין קצב הבנייה לבין יכולת הספיגה העירונית. בזמן  שהבניינים נבנים בקצב מהיר יחסית, התשתיות - תחבורה, חינוך, חניה ושטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פים) - לא עומדות בקצב.


והתוצאה? בוקר עמוס, שכונה חנוקה, ותחושת תסכול. כשמסתכלים קדימה על מחירי הדירות בשכונה, מקבלים בצורה פשוטה וקרה צד חיובי  - מיקום מרכזי, פוטנציאל השבחה גבוה, והתחדשות עירונית מהירה שהפכו את נגבה ליעד מבוקש אצל הזוגות הצעירים והמשקיעים. וצד שלילי שנובע בעיקר מהתשתיות הלא מספקות. 


דירת 3 חדרים נמכרת כיום סביב 2.4- 2.7 מיליון שקל, דירת 4 חדרים סביב 3- 3.2 מיליון שקל ו-5 חדרים יעלו בין 3.5 מיליון שקל ל-3.85 מיליון שקל. השכונה מובילה בעסקאות בעיר מאז 2021, עם עליית מחירים של כ-31% מאז 2020.


הרכבת הקלה שצפויה לעבור סמוך אליה אמנם מחזקת את התחזיות לעלייה נוספת בשנים הקרובות והיא גם עשויה להיות פתרון לפקקים, אבל מדובר בפתרון של עוד מספר שנים, ולא בטוח כמה הוא באמת יהיה אפקטיבי. גם אם הוא ישפר, בכמה הוא ישפר - תראו את הנתונים האלו: ברחוב הירדן, ציר התנועה המרכזי, המהירות הממוצעת בבקרים נעה בין 4 ל־7 קמ"ש בלבד. לעיתים, לוקח 30-40 דקות רק לצאת מהשכונה. גם התחבורה הציבורית נתקעת באותם פקקים - ללא נתיבי העדפה או תכנון מסודר ומתאים.



כ-60 אלף דירות נוספות ב-25 שנים

תוכנית המתאר החדשה של רמת גן, שהופקדה לאחרונה לאחר שנים של ציפייה, מציגה חזון שאפתני: להכפיל את אוכלוסיית העיר עד 2050 ולהוסיף 59 אלף דירות חדשות – מעל ל־85% תוספת לעומת הקיים.
לפי התוכנית, רמת גן תהפוך לעיר של מגדלים לאורך הצירים הראשיים (עד 60 קומות), ובנייה מרקמית (7–9 קומות) בשכונות הוותיקות.

התכנית מחלקת את העיר ל־29 מתחמים עם יעדי אוכלוסייה ומסחר. חלקם, כמו קריית בורוכוב, יישמרו במתכונת הקיימת. אחרים, כמו נגבה ורמת שקמה, מיועדים לתוספת דרמטית של דירות.

ברמת שקמה למשל, צפויה תוספת של 6,290 דירות (פי שלושה מהקיים), ונגבה עשויה להתרחב הרבה מעבר ל־50% שכבר נמצאים בתהליכי חידוש.

אבל מבלי תשתיות מתואמות – הרחובות, החניונים ומוסדות הציבור – התושבים לא מרוויחים, אלא מתרחקים מאיכות החיים שהובטחה להם.


משמעות למשקיעים, לקחים לעיריות

בעיריית רמת גן מדברים על פתרון לבעיית התשתיות בעיר ובפרט בנגבה בין הצורך בבנייה חדשה לבין הצרכים הסיסיים היומיומיים: איחוד מגרשים בשביל בנייה לגובה והעמסת זכויות לאורך צירי התנועה המרכזיים. המטרה ברורה והיא לרכז את המגדלים במוקדים מסוימים, ולפנות בתוך כך שטחים למבני ציבור כמו גנים, בתי ספר ומרכזים קהילתיים.

אלא שבשכונות כמו נגבה, שבהן הבנייה כבר מתבצעת - הלחץ כבר מורגש בשטח: הכבישים עמוסים, מוסדות הציבור מלאים, והפתרונות עדיין רחוקים מהיישום. הרכבת הקלה שצפויה לעבור בסמוך לשכונה אמנם מבטיחה לשפר את הנגישות, אבל חשוב לזכור שמדובר בפרויקט עתידי - והצורך בתחבורה יעילה קיים כבר עכשיו. כדי לעמוד ביעדי תוכנית המתאר של העיר, רמת גן תצטרך להשקיע לא רק בגובה - אלא גם ברוחב: להרחיב את הכבישים, את השירותים ואת מערכות התחבורה הציבורית.

משקיעים שמתעניינים בדירות חדשות בשכונת נגבה חייבים להביט מעבר לפרויקט עצמו. פרויקט חדש ומרשים לא מספר את כל הסיפור - יש חשיבות גדולה למרקם העירוני בסביבה, שכן השוכרים שיגיעו ישקלו פעמיים אם להיכנס לעיר שרק הולכת ומתפתחת בגדודל האוכלוסייה אבל לא מתאימה את עצמה מבחינת תשתיות. נשאלות השאלות - האם יש תוכנית תחבורתית כוללת למתחם? האם יש גישה נוחה לתחנות הרכבת הקלה? האם פועלים באזור מוסדות חינוך, פארקים, גינות ציבוריות ושירותים עירוניים פעילים? התשובות לשאלות ככל הנראה יש חשיבות באיך יקבע שווי הנכס בעוד חמש או עשר שנים - ולא רק גובה המגדל או המפרט בדירה.

בסופו של דבר, רמת גן הציבה לעצמה יעד שאפתני - תוך שמירה על "עירוניות שוקקת ומתחדשת", כפי שמופיע בחזון תוכנית המתאר. אבל כדי להצליח בכך, עליה להפיק לקחים מהשטח. שכונת נגבה היא דוגמה ממשית לכך שהתחדשות עירונית בלי פתרונות תחבורה ותשתיות מקבילים, עלולה לייצר יותר בעיות מהזדמנויות.


עסקאות אחרונות ברמת גן

ברחוב עוזיאל 153, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.4 מיליון שקל. מדובר על דירת 3.5 חדרים בשטח של כ-97 מ"ר שנמצאת בקומה החמישית מתוך 7 קומות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

ברחוב בועז 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.85 מיליון שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-74 מ"ר שנמצאת בקומה הרביעית מתוך 8 קומות.

ברחוב האגדה 5, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.151 מיליון שקל. מדובר על דירת 2 חדרים בשטח של כ-52 מ"ר שנמצאת בקומה השמינית והאחרונה.

ברחוב סנהדרין 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 3.3 מיליון שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-93 מ"ר שנמצאת בקומה הרביעית מתוך 8 קומות.


עסקאות אחרונות בנגבה

ברחוב נגבה 61, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.35 מיליון שקל. מדובר על דרית 3 חדרים בשטח של כ-96 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.

ברחוב נגבה 36, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.84 מיליון שקל. מדובר על דירת 2 חדרים בשטח של כ-55 מ"ר שנמצאת בקומה השניה מתוך 3 קומות.

ברחוב נגבה 75, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.54 מיליון שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-98 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.

ברחוב נגבה 15, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.12 מיליון שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-66 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה מתוך 4 קומות.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דני 02/05/2025 20:09
    הגב לתגובה זו
    ממשלה שבמקום להוריד מחירי תחבורה ציבורית לא מבינה איפה היא חיה . ממשלה שלא מבינה שאוטובוס אחד שקול כנגד עשרות מכוניות פרטיות על הכביש לא מבינה איפה אנחנו חיים .
  • 7.
    יש את הקו m2 של המטרו שיגיע רק עוד כ15 שנה (ל"ת)
    קוקו 02/05/2025 07:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 02/05/2025 00:47
    הגב לתגובה זו
    במקום שתהיה כבר עכשיו רשת נתצים עם נתצ בכל כביש עם יותר מנתיב לכיוון אנשים רוצים לעצור את הבניה כדי להמשיך ולהתעלם מכך שהרכב הפרטי הוא הבעיה.אני רק רוצה לשמוע מאחד מאלו הדורשים לעצור את הבניה לעצור גם את הילודה זה עדיין לא קרה כאן.
  • dw 02/05/2025 11:38
    הגב לתגובה זו
    הם עוסקים בדמוגרפיה החריגה של ישראל וזה הגוף הכי מקצועי ומסקרן שכנראה תכיר.ההצעה שלהם איננה לאסור ילודה אבל בהחלט כן להפסיק לעודד ולסבסד אותה. לכל היותר קיצבת ילדים לילד 1 2 ו... זהו.אתה צודק לגמרי שאי אפשר גם להתלונן על מחירי הדיור וגם לתמוך בילודה ללא הגבלה.
  • 5.
    מחירים מופרעים. אין קשר לשווי האמיתי של הנכסים (ל"ת)
    מעניין כמה זמן עוד 01/05/2025 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 01/05/2025 19:05
    הגב לתגובה זו
    אין משמעות לקרבה למרכז.
  • 3.
    אנונימי 01/05/2025 15:31
    הגב לתגובה זו
    הבעיה אבל בישראל הכל מושחת חושבים מהיום למחר אין בניית תוכניות ל30 שנה קדימה הכל מהיום למחר ועם הרבה קומבינות ושחיתות ומקורבים וחברי מרכז ועשרות מיליארדים שנגנבים בשנה
  • 2.
    אנונימי 01/05/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
    בנוסף פקחים תופסים בעלי אופניים חשמליים ונותנים קנסות . מחייבים לנסוע רק על כבישים סואנים פשוט בלתי נסבל לגור שם . ועוד לשלם מליונים עדיף כבר בעזה
  • 1.
    dw 01/05/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
    שזה מחר בבוקר מבחינת נדלן כל בניין שמתחילים לבנות היום יתאכלס רק אז כך שדווקא עם זה אין בעיה.מאידך רג חייבת לחקות את תא ולקדם תחצ ושבילי אופניים.מי שיעבור לרכיבת אופניים יחסוך לעצמו פקקים.
  • אנונימיאחד 01/05/2025 18:57
    הגב לתגובה זו
    הליכה של 25 דק
  • dw 02/05/2025 11:36
    ברכיבה של כמה דקות בקורקינט התושב יגיע לרקל
  • עיר שמיועדת למי שחי ועובד על קו הרכבתקלה. אחרת זה קבר (ל"ת)
    תלאביבי 01/05/2025 17:37
    הגב לתגובה זו
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.