דליפת בקו קצאא
צילום: המשרד להגנת הסביבה

קצא"א: דליפת דלק בחוף אשקלון; נפתחה חקירה פלילית

בזמן שהחברה הממשלתית טוענת בעתירות נגד יבוא הנפט מהאמירויות לנמל אילת שהיא מפעילה כי הסיכויים לדלף נפט נמוכים מאד, בקצא"א רושמים מבוכה בגזרה אחרת. הדליפה אמש זיהמה 3 דונם בסמוך לצינור של החברה
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה נפט קצא"א

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פתחה בחקירה פלילית נגד החברה הממשלתית קצא"א בעקבות אירוע דליפת דלק אתמול בלילה מצנרת שלה באזור משען שבמועצה אזורית חוף אשקלון. עד שעות הבוקר פונו כ-800 טונות קרקע מזוהמת שהשתרעו על שטח של כ-3 דונם.

את הדליפה איתרו במוקד הבקרה של קצא"א עצמה, ועם הגילוי הזרמת הדלק הופסקה, ונשלחו לשטח סיירים. בינתיים התבצעו פעולות הנדסיות להחלפת קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטר.

בימים אלה מתמודדת קצא"א עם עתירה לבג"ץ נגדה של ארגוני הסביבה החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין וצלול, בשל יבוא הנפט מאיחוד האמירויות לנמל שהיא מפעילה באילת, בהתאם להסכם שנחתם מול MED־RED הישראלית-אמירתית. היבוא כבר החל בנפח מסויים ובקצא"א אומרים כי כלל ההתקשרות בהסכם אינה בהיקף נרחב.

העותרים חוששים מנגד מדליפת נפט מהמכליות המשנעות שתפגע בסביבה הימית, וטוענים כי ההתקשרות אמורה הייתה לקבל את אישור הממשלה. כחברה ממשלתית, אישור זה נדרש במקרים בהם הפעילות תגביל את צעדי הממשלה - בקצא"א טוענים כי אין זה המקרה ועל כן לא היה צורך בקבלת אישור פרטני מהממשלה, וכי מדובר בחלק מהפעילות השגרתית של החברה. עם זאת בחברה הדגישו במענה לעתירה כי הם שפנו למשרד להגנת הסביבה והקימו עמם את הצוות הפועל מסוף 2020 בנושא ומנהל דיאלוג מול המשרד.

לפי סקר סיכוני שהזמינו בקצא"א מחברת הזמט, יש התסברות של אחת ל-1,111 שנים לדלף בצנרת המובילה דלק לאניה, וסיכון של דליפה "לא משמעותית" הוא אחד ל-24 שנה., כשבתרחיש זה "הדלף יאגר, לא יגיע לים ולא תיגרם פגיעה סביבתית או זיהום ים כלל", לפי המסמך. עוד מעלים בחברה הממשלתית שיקולים של בטחון אנרגטי והביקושים והצורך בנפט לדבריהם שימשיכו ללוות אותנו בשנים הקרובות, מה שדורש לפיהם את המשך הפעלת הנמל באילת.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מדובר באירוע חמור ביותר, שממחיש לנו שוב עד כמה מסוכנת ומזיקה עשויה להיות ההובלה של דלק פוסילי בלב מדינת ישראל. האירוע הזה מחדד שתקלות קורות, כל הזמן, ואסור בתכלית האיסור לאפשר לתקלות לקרות בסמיכות לאזורים רגישים, ביבשה או בים, כמו בסמוך לשונית אלמוגים בעלת חשיבות עולמית. נבחן את נסיבות האירוע, ונפעל בהליכי אכיפה מול החברה ככל שיידרש".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הצינור בן60שנה לא יתכן לא לחדשו , כמו כן למוביל כל 30/08/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    הצינור בן60שנה לא יתכן לא לחדשו , כמו כן למוביל כל כך ליוני ומסוכן חייב להיות עטוף בחיישנים לנזילות , אבל מרוב סודיות המנכל ויתר הפרחחים של ההנהלה הם כולם מלכחי פינכה של השליטים
  • 1.
    העומד בשער 30/08/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
    לפרוק נפט בנמל איל, להעביר אותו מאות קילומטרים בצנרת לא הכי מי יודע מה, להטעין אותו בנמל אשקלון בחזרה למיכלית. מה כבר יכול ללכת רע?

הלם בליכוד: משה כחלון הודיע על פרישתו מהמפלגה; "תומך בהנהגה"

שר התקשורת והרווחה: "החלטתי לקחת פסק הזמן ולא להתמודד לרשימה לכנסת". במהלך כהונתו בכנסת יזם רפורמות שונות בתחום התקשורת
יואב כהן |
שר התקשורת והרווחה, משה כחלון, הודיע הערב (א') במפתיע על פרישתו מהליכוד. החלטתי לקחת פסק הזמן ולא להתמודד לרשימה לכנסת, אמר כחלון והוסיף: "אני תומך בליכוד בהנהגת נתניהו. סיכמתי עם ראש הממשלה שאהיה חלק מצוות מאה הימים בנושאים הכלכלים והחברתים וקידום רפורמות עתידיות בכנסת הבאה בראשות הליכוד ונתניהו . במהלך כהונתו בכנסת יזם רפורמות שונות בתחום התקשורת, כגון רפורמות בתחום הסלולר והטלפון הנייח. במסגרת הרפורמה בטלפון הנייח, בזק והוט יחויבו למכור את התשתיות הנייחות שלהן לשאר חברות התקשורת שתוכלנה לספק גם הן טלפוניה ואינטרנט. שירותים כ-Bitstream Access, החכרת מקטעי גישה (פירוק למקטעים), החכרת סיבים אפלים, החכרת קנים ושירותי תמסורת ("השירותים הסיטונאיים"), ינתנו לבעלי רישיונות , כדוגמת 012 סמייל, נטוויז'ן, וזאת על בסיס תנאים בלתי מפלים. ביולי האחרון הצביע כחלון בממשלה נגד אישור תוכניות הקיצוצים והגזירות. שר התקשורת והרווחה אמר אז: "לא יכולתי להצביע בעד הקיצוץ הזה. הלב פשוט לא נתן לי להצביע בעד, כאשר אני יודע שיש אנשים שמרוויחים 2,100 שקל בחודש, ומורידים להם שבעים שקלים, שהם כסף לירקות ולעוף".