מי ימצמץ ראשון? למרות המשבר הסיני הפד יעלה את הריבית

גיל הוד, יועץ אסטרטגי כלכלי ודירקטור בקרנות פנסיה, חושב שהבנק המרכזי באמריקני עתיד להעלות את גובה הריבית במשק בהחלטה הקרובה - מהם הגורמים? וכיצד העולם יגיב במידה ואכן זה יקרה?
גיל הוד | (1)
נושאים בכתבה הפד ריבית

המשבר שהתחולל בשוק המניות הסיני , ויש שיאמרו בכלכלה הסינית, גרם לשינוי בתפישת השווקים אודות עליית הריבית החזויה בארה"ב. עד לפני ימים אחדים הקונצנזוס היה כי ה'פד' יעלה את הריבית בפעם הראשונה מזה זמן, כבר בישיבתו הקרובה בספטמבר, כאשר המוסכמה הייתה שאם מסיבות טקטיות הדבר לא יתרחש בחודש הקרוב - הוא יקרה לכל המאוחר בחודש דצמבר השנה.

החשש מהיסוס של ה'פד' הוא חשש ריאלי משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא החלשות השווקים המתעוררים ובראשם סין, שעלולה לגרור גם את המשק האמריקני להאטה בעקבות זו בפעילות הכלכלית העולמית. סיבה שניה, היא קיטון בתשלום על החוב של הממשל האמריקני. בסופו של יום, בסביבה של ריבית אפסית, הממשל האמריקני בכל יום מנפיק אגרות חוב בעלות "קופון" של 0.5%-1.5%. הממשל האמריקני פורע בהדרגה חובות יקרים ומגייס במקומם איגרות חוב בריבית של 0.5%-1.5%.

למרות זאת, ה'פד' לא יכול להראות שהוא ממצמץ ראשון, למרות המפולת הסינית ועמה נפילת השווקים ברחבי העולם ש"טרפו את התחזיות". ה'פד' חייב להתעקש ולהעלות את הריבית בחודשיים הקרובים. העלאת הריבית מתבקשת בגלל שתנאי המאקרו של המשק האמריקני לא השתנו. אינפלציית הליבה יציבה מזה זמן על רמה של 1.8% לשנה, ותוואי הצמיחה החזויה אינו משתנה דרמטית ונאמד ב-2.5%. כאשר תנאי היסוד לא משתנים והם נתפשים כטובים ביחס לשאר המשקים המפותחים, אין סיבה שלא לדבוק במדיניות.

בנוסף, ישנם גם משתנים פסיכולוגיים רבי משמעות אשר מייצרים "בהפוך על הפוך" את הצורך לדבוק במדיניות שדוגלת בהעלאת ריבית קרובה. ראשית, אי העלאה של הריבית משמעה הודאה בחולשת הכלכלה האמריקנית ופגיעה בביטחון שחשים הצרכנים והמעסיקים, כמו גם המשקיעים בארה"ב. כמו כן, ארה"ב כמנהיגת העולם וכמובילה כלכלית, אינה מעוניינת להיתפש כמי שנרתעת ממספר "משביתי שמחות" בכפר הגלובלי.

מעבר לתנאי המאקרו ולמשתנים הפסיכולוגיים, גם לשווקים הפיננסיים יש מה לומר. הם מצידם כבר מגלמים העלאת ריבית של ה'פד' ובעצם "מכריחים" את ג'נט ילן, נגידת ה'פד' להגיב. ככל שהפד יאחר בתגובתו כך הוא ייתפש כהססן וכמי שנגרר למהלך. לכן הגיוני כי יקדים להעלות את הריבית. כל עוד לא חלו זעזועים אמיתיים בכלכלה האמריקנית, ה'פד' יבצע העלאת ריבית כמתוכנן שתהיה מאוד מינורית - ברמה של עשיריות אחוזים.

החזאים הפסימיים גם צפויים להתבדות, העלאה מינורית של הריבית בארה"ב תתפרש כהבעת אמון של ה'פד' בכלכלה האמריקנית. ולמרות "התייקרות הכסף" בשל העלאה קטנה של הריבית, הדבר עשוי להתפרש בצורה חיובית ולהוביל להמשך עליות השערים בוול סטריט.  **הכותב הוא יועץ אסטרטגי כלכלי ודירקטור בקרנות פנסיה  ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פגעת בול (ל"ת)
    ג 19/09/2015 22:41
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.