מי ימצמץ ראשון? למרות המשבר הסיני הפד יעלה את הריבית
המשבר שהתחולל בשוק המניות הסיני , ויש שיאמרו בכלכלה הסינית, גרם לשינוי בתפישת השווקים אודות עליית הריבית החזויה בארה"ב. עד לפני ימים אחדים הקונצנזוס היה כי ה'פד' יעלה את הריבית בפעם הראשונה מזה זמן, כבר בישיבתו הקרובה בספטמבר, כאשר המוסכמה הייתה שאם מסיבות טקטיות הדבר לא יתרחש בחודש הקרוב - הוא יקרה לכל המאוחר בחודש דצמבר השנה.
החשש מהיסוס של ה'פד' הוא חשש ריאלי משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא החלשות השווקים המתעוררים ובראשם סין, שעלולה לגרור גם את המשק האמריקני להאטה בעקבות זו בפעילות הכלכלית העולמית. סיבה שניה, היא קיטון בתשלום על החוב של הממשל האמריקני. בסופו של יום, בסביבה של ריבית אפסית, הממשל האמריקני בכל יום מנפיק אגרות חוב בעלות "קופון" של 0.5%-1.5%. הממשל האמריקני פורע בהדרגה חובות יקרים ומגייס במקומם איגרות חוב בריבית של 0.5%-1.5%.
למרות זאת, ה'פד' לא יכול להראות שהוא ממצמץ ראשון, למרות המפולת הסינית ועמה נפילת השווקים ברחבי העולם ש"טרפו את התחזיות". ה'פד' חייב להתעקש ולהעלות את הריבית בחודשיים הקרובים. העלאת הריבית מתבקשת בגלל שתנאי המאקרו של המשק האמריקני לא השתנו. אינפלציית הליבה יציבה מזה זמן על רמה של 1.8% לשנה, ותוואי הצמיחה החזויה אינו משתנה דרמטית ונאמד ב-2.5%. כאשר תנאי היסוד לא משתנים והם נתפשים כטובים ביחס לשאר המשקים המפותחים, אין סיבה שלא לדבוק במדיניות.
בנוסף, ישנם גם משתנים פסיכולוגיים רבי משמעות אשר מייצרים "בהפוך על הפוך" את הצורך לדבוק במדיניות שדוגלת בהעלאת ריבית קרובה. ראשית, אי העלאה של הריבית משמעה הודאה בחולשת הכלכלה האמריקנית ופגיעה בביטחון שחשים הצרכנים והמעסיקים, כמו גם המשקיעים בארה"ב. כמו כן, ארה"ב כמנהיגת העולם וכמובילה כלכלית, אינה מעוניינת להיתפש כמי שנרתעת ממספר "משביתי שמחות" בכפר הגלובלי.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לתנאי המאקרו ולמשתנים הפסיכולוגיים, גם לשווקים הפיננסיים יש מה לומר. הם מצידם כבר מגלמים העלאת ריבית של ה'פד' ובעצם "מכריחים" את ג'נט ילן, נגידת ה'פד' להגיב. ככל שהפד יאחר בתגובתו כך הוא ייתפש כהססן וכמי שנגרר למהלך. לכן הגיוני כי יקדים להעלות את הריבית. כל עוד לא חלו זעזועים אמיתיים בכלכלה האמריקנית, ה'פד' יבצע העלאת ריבית כמתוכנן שתהיה מאוד מינורית - ברמה של עשיריות אחוזים.
החזאים הפסימיים גם צפויים להתבדות, העלאה מינורית של הריבית בארה"ב תתפרש כהבעת אמון של ה'פד' בכלכלה האמריקנית. ולמרות "התייקרות הכסף" בשל העלאה קטנה של הריבית, הדבר עשוי להתפרש בצורה חיובית ולהוביל להמשך עליות השערים בוול סטריט. **הכותב הוא יועץ אסטרטגי כלכלי ודירקטור בקרנות פנסיה ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 1.פגעת בול (ל"ת)ג 19/09/2015 22:41הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
