8 נקודות שמשפיעות כעת על מדדי המניות בת"א

סוחר מעו"ף | (4)

ביום שאחרי פקיעת חודש נובמבר, שבירת השיא במדד המעו"ף והראלי המסחרר בדולר - זה זמן טוב לעשות סדר בדברים.

מט"ח

הצמד המקומי, דולר-שקל, ממשיך במסע שלו צפונה. כרגע זה לחץ עקבי, אך מתון מדי יום - מכ-3.8 שקלים בתחילת החודש לכ-3.9 ש' בסופו. סטיית התקן בבורסה נותרת נמוכה יחסית בראי היסטורי - כ-7%, אך גבוהה משפל הסטייה אליו הגענו במהלך השנה (4%-5%, על רקע הערכות "שער רצפה" של בנק ישראל סביב ה-3.4שקלים לדולר אחד). כרגע נסחר כמטבע חופשי, ללא הערכות שוק לשערי רצפה / תקרה.

הבורסה המקומית

מדד ת"א 25 התנהל רוב החודש במסחר מדשדש. בשבוע שעבר הפקיעה הייתה קצת עצבנית על רקע אירן (בכישלון שיחות לאו דווקא מצפים לשמוע הודעה שלילית, אלא business as usual והארכה). יום לפני הפקיעה, כשהתחוור, בין השאר, שתקיפה על אירן לא תתבצע כעת, הייתה מגמה מסוימת של סקוויז כלפי מעלה שהביע את המעו"ף לשיא חדש. עם זאת, האווירה הכללית ממשיכה להיות של דשדוש. אם נסתכל על המדד המוביל במונחים דולריים, נראה אף ירידה (וחלק ניכר מהמדד מתומחר בדולר). סטיית תקן יום ה' על 8.6% - נמוך מאוד בראייה היסטורית, אך לא יוצא דופן השנה, מה שמגלם הערכה של more of the same.

מבחינת אירועים גיאו-פוליטיים על הרדאר, ניתן לציין (כמובן שבהקשר זה יש נטייה לאירועים "לצוץ"):

בחירות מקומיות . נראה שיש קונצנזס שבקרוב יהיו בחירות בישראל. בדרך כלל בחירות מוקדמות זה רע לבורסה, אך בהינתן חוסר התפקוד הנוכחי (המוביל למעשה לכלכלת בחירות מתמשכת) אין זה ברור.

מהומות ערביי-ישראל / ירושלים / רש"פ . על הרדאר, כרגע נראה שבעל השפעה מוגבלת ומוכלת מבחינה כלכלית.

דאע"ש - "המדינה האיסלמית" . כל עוד השפעת המצב בסוריה-עירק על הכלכלה הגלובלית הינה מוגבלת - העולם ביצע write-off כלכלי לעירק כבר לפני עשור, אז חוסר תפקוד אינו משמעותי כלכלית. אם תהיה הפתעה לטובה, ייצוב אזורי הנפט בעירק עשוי להשפיע על ה-supply side של הנפט ומשם על רמת המחירים. בהקשר הישראלי, ניצחון 'דאע"שי' והשתלטות על מרחב סיני-ירדן-סוריה-לבנון-רש"פ (או חלקים מהם) מהווים גורם סיכון גיאופוליטי קיצוני, שאינו התרחיש הסביר כרגע (כן נציין בהקשר זה את שבועות האמונים של ארגונים בסיני ולוב לדאע"ש החודש).

אירן . במעקב בהינתן ההארכה. הצלחה צפויה לפתוח את אירן לעולם ולתרום ל-supply side של נפט, ובנוסף לספק פרטנר סחר לאירופה. כישלון מבחינה עולמית עשוי להביא לחסימת מיצרי הורמוז ולפגיעה ב-supply side של הנפט (אירן חסומה, וכן חלק ניכר מסעודיה, מדינות המפרץ ועירק). מבחינה מקומית כישלון ותקיפה עשויים להביא לתרחיש של מתקפה רקטית על ישראל.

רוסיה-נוברוסיה-קייב . ממשיך להיות על הרדאר. אחנו מעריכים כי המתווה הסביר שפוטין משחק את ה-long-game של גרימה להפיכת-נגד שתחזיר את כל אוקראינה למסלול הרוסי. בהקשר זה יהיה more of the same של עימות בסקאלה נמוכה (תוך שימור נובורוסיה כ"גורם בעייתי" עד להפיכת הנגד), תוך התפוררות כלכלית של קייב (המצב באוקראינה הינו בכי רע כלכלית).

עם זאת, אצל פוטין כל הקלפים תמיד על השולחן. יש בידו את האמצעים, וקייב (והכוחות הזרים מאחוריה) לא הפגינה חוכמה רבה בניהול הסכסוך עד כה - מה שיכול להוביל לעימות כרגע. נציין שאירופה תלויה חזק בגז הרוסי בחודשי החורף (ויותר תלויה ככל שהחורף קר יותר) - מה שמוריד את היכולת האירופית להפעיל מנופי לחץ בעת זו (בניגוד לקיץ). כל אלה נותנים לפוטין יותר מרחב למשחק התקפי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מבחינה טכנית-צבאית, נראה שניתן לבצע מתקפת חורף (בניגוד למלחה"ע ה-2 באזור זה) - חורף גם יכול להיות יתרון לצד הרוסי-נובורוסי, כל עוד משתמשים בפרטיזנים מקומיים וכוחות מצוידים היטב אל מול כוחות המשמר הלאומי והצבא (לאחר ארגון מחדש) של קייב, שעשויים להיות מאורגנים הרבה פחות לאספקה ומלחמה בקור.

סין . נראה שההפגנות בהונג-קונג בדעיכה. סין ממשיכה להפעיל שרירים בדרום-ים-סין (בונה אי-מלאכותי עם שדה תעופה באזור הנתון למחלוקת). יש סימנים שונים (ברמת התבטאויות) לתיאום ביטחוני-דיפלומטי סיני-רוסי). כרגע אין צפי לאירוע גדול (כגון: הטלת מרות על דרום ים סין, סיפוח טיוואן בכוח, פעולה כוחנית באיי מזרח ים סין מול יפן), נראה שסין ממשיכה לפעול עם influence projection איטי. עם זאת, התלקחות כאן היא בעלת השפעה כלכלית נרחבת על כלל העולם הפיננסי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גנדלף 02/12/2014 07:53
    הגב לתגובה זו
    אין חדש
  • 3.
    סאם 01/12/2014 07:54
    הגב לתגובה זו
    חבל"ז, ניתוח פיצוץ. מי הסוחר הזה? אין לכם מנתחים, אז על תנתחו. תגישו רק את החדשות. כל אחד כבר ינתח בעצמו.
  • 2.
    מוטי חבר של 30/11/2014 20:30
    הגב לתגובה זו
    חבל שהמשבצת הזאת מבוזבזת עם שם :סוחר מעו"ף. מה עושים מה הפוטנציאל הכיווןומה לכתוב או לקנות? אין אפילו איב בין טוקבקיסטים.
  • 1.
    בקיצור: הכל דבש מתוק וטעים! (ל"ת)
    קליפ 30/11/2014 18:59
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.