הבשורה של ג'נט יילן: האם ישתנו דרכי הפעולה בארה"ב?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס למינויה ההולך ומקרב של ג'נט יילן כיו"ר הפד ולהתנהלותה בשוק ההון
יוחאי שויגר |

ג'נט יילן, הנגידה המיועדת של הבנק הפדרלי, הצליחה בשבוע שעבר לתת דחיפה נוספת לשווקים, והמדדים קבעו, שוב, שיאים חדשים. רק נזכיר שמינויה, אשר היה בעצמו אירוע שהשווקים חגגו, היה (בתחילת הדרך) מאוד לא בטוח, וזאת עקב העדפת הנשיא אובמה של אנשים קרובים אליו הרבה יותר, כמו לארי סאמרס ואחרים.

רק קמפיין תקשורתי משולח רסן כלפי אותם מועמדים, הבהיר לנשיא שהשוק הוא הריבון כאן, לכן נאלץ למלא אחר רצונו של וול-סטריט ולהציג את מועמדותה של יילן לסנאט. הצהרת הכוונות שלה, לגבי מעשיה בתפקיד, היתה הגורם לשיאים חדשים בשוק האמריקני, ולעליות די מדהימות באסיה, אירופה ואפילו בישראל.

דאגתה לגבי אחוז האבטלה, והיציבות של ה"התחדשות הכלכלית" הקטנה באמריקה היו עיקר דבריה - לא ממש משהו חדש ומהפכני, למעשה היא חזרה על מדיניות קודמה בתפקיד, ברננקי. בכל זאת, היה בנימת דבריה די כדי להצדיק את המוניטין שלה כיונה צחורה בכל הנוגע להרחבה הכמותית, ובשוק נשמו לרווחה ואף פיתחו תיאבון נוסף. צמצום לא נראה באופק כעת. הבנק הפדרלי עדיין לא רואה במאזנו המתנפח, המגיע כבר לכמעט 4 טריליון דולר, בעיה ממשית.

ברננקי אינו חושב שמדיניותו יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לדולר האמריקני, ואינו רואה את מצב השווקים הפיננסיים כבועה מנותקת מן המציאות הכלכלית האמיתית. יתר על כן, הוא אינו מאמין שיש בעיה במדיניות המממנת למעשה את הגירעון הממשלתי (על ידי רכישת כטריליון דולר של אג"ח מדינה לשנה).

בהקשר זה, מעניינת תגובתו המתונה של הדולר, לאור מדיניות כה משחיתה שהייתה אמורה לדרדר אותו לרמות שפל עמוקות הרבה יותר. כנראה שהדבר נובע ממצבם הגרוע גם כן של יתר המטבעות המובילים. הדולר הוא עדיין האלטרנטיבה הטובה ביותר.

האירו, הין, היואן והשטרלינג - כל אחד מאותם מטבעות סובל מבעיות חמורות כמו נזילות נמוכה, בעיות מבניות, הרחבה ואי שקיפות. אלה גורמים בינתיים למערכת הפיננסית להמשיך ולראות בדולר את המקום המונטארי היחיד שיכול לשמש כמטבע רזרבות גלובלי.

בצורה זו, לג'נט יילן, או לכל ראש פד אחר, יש את היכולת להמשיך ולומר לעולם את מה שאמר שר האוצר האמריקני לשעבר בשנות השבעים: "הדולר הוא המטבע שלנו, והבעיה שלכם". בהינתן שלפנינו מנהיגת פד שבוודאי לא תסטה מהמדיניות המרחיבה מרצונה אם לא נראה כלכלה פורחת של ממש, נותרו לנו מעט אפשרויות, שכולן קשורות יחד: אינפלציה או משבר פיננסי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כאן העניין נהייה קצת מעוות, עד עכשיו ההשפעה של אותה הרחבה על הכלכלה הוא מאוד קטן, ועל כן קשה לראות תסריט של התפרצות אינפלציונית שתגרום לשינוי במדיניות. ראו את מה שקורה בנפט, ובחומרי הגלם האחרים לגבי עניין זה - מבלי צמיחה גלובלית קשה לראות את המדינות האחרות ומטבעותיהן, מפתחים כוח מוניטארי יציב, גלוי ונזיל מספיק כדי להתחרות מול הדולר.

לאתר FXCM ישראל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.