הבשורה של ג'נט יילן: האם ישתנו דרכי הפעולה בארה"ב?
ג'נט יילן, הנגידה המיועדת של הבנק הפדרלי, הצליחה בשבוע שעבר לתת דחיפה נוספת לשווקים, והמדדים קבעו, שוב, שיאים חדשים. רק נזכיר שמינויה, אשר היה בעצמו אירוע שהשווקים חגגו, היה (בתחילת הדרך) מאוד לא בטוח, וזאת עקב העדפת הנשיא אובמה של אנשים קרובים אליו הרבה יותר, כמו לארי סאמרס ואחרים.
רק קמפיין תקשורתי משולח רסן כלפי אותם מועמדים, הבהיר לנשיא שהשוק הוא הריבון כאן, לכן נאלץ למלא אחר רצונו של וול-סטריט ולהציג את מועמדותה של יילן לסנאט. הצהרת הכוונות שלה, לגבי מעשיה בתפקיד, היתה הגורם לשיאים חדשים בשוק האמריקני, ולעליות די מדהימות באסיה, אירופה ואפילו בישראל.
דאגתה לגבי אחוז האבטלה, והיציבות של ה"התחדשות הכלכלית" הקטנה באמריקה היו עיקר דבריה - לא ממש משהו חדש ומהפכני, למעשה היא חזרה על מדיניות קודמה בתפקיד, ברננקי. בכל זאת, היה בנימת דבריה די כדי להצדיק את המוניטין שלה כיונה צחורה בכל הנוגע להרחבה הכמותית, ובשוק נשמו לרווחה ואף פיתחו תיאבון נוסף. צמצום לא נראה באופק כעת. הבנק הפדרלי עדיין לא רואה במאזנו המתנפח, המגיע כבר לכמעט 4 טריליון דולר, בעיה ממשית.
ברננקי אינו חושב שמדיניותו יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לדולר האמריקני, ואינו רואה את מצב השווקים הפיננסיים כבועה מנותקת מן המציאות הכלכלית האמיתית. יתר על כן, הוא אינו מאמין שיש בעיה במדיניות המממנת למעשה את הגירעון הממשלתי (על ידי רכישת כטריליון דולר של אג"ח מדינה לשנה).
- תיאבון בריא: קרנות ההון הפרטי משתלטות על הכלכלה?
- כצפוי: הבנק המרכזי האמריקני הותיר את הריבית ביולי על כנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהקשר זה, מעניינת תגובתו המתונה של הדולר, לאור מדיניות כה משחיתה שהייתה אמורה לדרדר אותו לרמות שפל עמוקות הרבה יותר. כנראה שהדבר נובע ממצבם הגרוע גם כן של יתר המטבעות המובילים. הדולר הוא עדיין האלטרנטיבה הטובה ביותר.
האירו, הין, היואן והשטרלינג - כל אחד מאותם מטבעות סובל מבעיות חמורות כמו נזילות נמוכה, בעיות מבניות, הרחבה ואי שקיפות. אלה גורמים בינתיים למערכת הפיננסית להמשיך ולראות בדולר את המקום המונטארי היחיד שיכול לשמש כמטבע רזרבות גלובלי.
בצורה זו, לג'נט יילן, או לכל ראש פד אחר, יש את היכולת להמשיך ולומר לעולם את מה שאמר שר האוצר האמריקני לשעבר בשנות השבעים: "הדולר הוא המטבע שלנו, והבעיה שלכם". בהינתן שלפנינו מנהיגת פד שבוודאי לא תסטה מהמדיניות המרחיבה מרצונה אם לא נראה כלכלה פורחת של ממש, נותרו לנו מעט אפשרויות, שכולן קשורות יחד: אינפלציה או משבר פיננסי.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כאן העניין נהייה קצת מעוות, עד עכשיו ההשפעה של אותה הרחבה על הכלכלה הוא מאוד קטן, ועל כן קשה לראות תסריט של התפרצות אינפלציונית שתגרום לשינוי במדיניות. ראו את מה שקורה בנפט, ובחומרי הגלם האחרים לגבי עניין זה - מבלי צמיחה גלובלית קשה לראות את המדינות האחרות ומטבעותיהן, מפתחים כוח מוניטארי יציב, גלוי ונזיל מספיק כדי להתחרות מול הדולר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
