amd
amd

האתגרים מתרבים: AMD מקבלת הורדת המלצה

האנליסטים מורידים את דירוג המניה על רקע תחרות קשה מול אנבידיה בתחום הבינה המלאכותית וחשש מירידה בביקוש למעבדים למחשבים אישיים
אדיר בן עמי |

מניית AMD ADVANCED MICRO DEVICES , אחת מחברות השבבים המובילות בעולם, ספגה ביום שני מכה, לאחר שחברת המחקר BofA Securities הורידה את דירוג המניה מ"קנייה" ל"נייטרלי" והפחיתה את מחיר היעד מ-180 דולר ל-155 דולר. בעקבות ההמלצה השלילית, מניית AMD יורדת בכ-5.2% ונסחרה ברמה של 131.3 דולר, השפל הנמוך ביותר מאז ה-7 באוגוסט.

השינוי בדירוג מגיע על רקע שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא התחרות הקשה הצפויה בתחום השבבים המשמשים לבינה מלאכותית מול אנבידיה NVIDIA CORP , ששולטת כיום בשוק זה בצורה מוחלטת. השנייה היא החשש מפני ירידת ביקושים למעבדים למחשבים אישיים במחצית הראשונה של 2025.

AMD מול אנבידיה

בכל הנוגע לשוק הבינה המלאכותית, האנליסטים מעריכים כי למרות המאמצים של AMD, הדרך לנצח את אנבידיה ארוכה ומפותלת. אנבידיה נחשבת כיום למניית הבינה המלאכותית המדוברת ביותר בוול סטריט, עם שווי שוק של 3.5 טריליון דולר (פי 15 מ-AMD שנסחרת לפי שווי של 225 מיליארד דולר) והכנסות של 35 מיליארד דולר ברבעון האחרון לעומת 6.8 מיליארד דולר של AMD.

כראיה לכך, ב-BofA Securities מציינים את אמזון, אחת מהלקוחות הגדולים של AMD בתחום הענן, שלאחרונה העדיפה באופן ברור מוצרים מותאמים אישית של חברות כמו מארוול ואנבידיה על פני אלו של AMD. נוסף על כך, ענקית הטכנולוגיה גוגל גם היא מעדיפה להשתמש במוצרים שלה עצמה או של אנבידיה.

אומנם AMD נהנית כיום מנוכחות משמעותית אצל חברות כמו מיקרוסופט, מטא ואורקל, אך התוכניות של אותן חברות להשקיע באופן נרחב בשבב החדש והמתקדם של אנבידיה בשם Blackwell עשויות להגביל את ההזדמנויות של AMD בשוק, כך לפי האנליסטים.

גם בתחום שבבי המעבדים למחשבים האישיים צמיחת המכירות של AMD לא בהכרח תימשך. בשיחת הועידה האחרונה של החברה בחודש אוקטובר, דיווחה מנכ"לית AMD ליסה סו על גידול של 18% בהכנסות בהשוואה לשנה שעברה, לרמה שיא של 6.8 מיליארד דולר. זאת בזכות עלייה משמעותית במכירות של מעבדי מחשבים ושרתי מרכזי נתונים. עם זאת, בוול-סטריט חוששים מפני ירידה בביקושים למעבדים אלו במחצית הראשונה של 2025.

הביצועים העקביים וביצועי המניה

למרות ההורדה בדירוג והסיכונים שצוינו, בסופו של דבר האנליסטים עדיין מתרשמים מהביצועים העקביים של AMD לאורך זמן, ומציינים כי החברה יכולה להמשיך ליהנות מהצרות שחווה כיום המתחרה העיקרית שלה - אינטל. כמו כן, העובדה ש-AMD נוטלת חלק בשוק הבינה המלאכותית המתפתח והצומח במהירות עשויה לסייע לחברה לשמור על קצב צמיחת מכירות של 15%-20%.

יחד עם זאת, הביצועים של מניית AMD בשוק ההון השנה מאכזבים בינתיים. בעוד הנאסד"ק המריא ב-31% מתחילת השנה, מניית AMD דווקא ירדה בכ-9%. ייתכן שהתחרות הקשה מול אנבידיה והחשש מירידה עתידית בביקושים תרמו לביצועים הנחותים האלה.

בסופו של דבר, לאור העוצמה של אנבידיה בשוק שבבי הבינה המלאכותית, קשה לראות כיצד AMD תצליח לגנוב ממנה נתחים משמעותיים, לפחות בטווח הקצר. נכון שגם AMD רושמת מכירות של מיליארדי דולרים בתחום, אך ההפרש העצום בשווי השוק מול אנבידיה מעיד על יתרונה העצום של האחרונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התוצאות לרבעון השלישי

אם נתעלם לרגע מתגובת המשקיעים, שהורידו את המניה אז ב-4% הרי שהמספרים שהציגה AMD בדוחותיה האחרונים דווקא נראים מרשימים. החברה דיווחה על הכנסות של 6.82 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח למניה הגיע ל-92 סנט, בהשוואה ל-70 סנט בשנה הקודמת.

את הקרדיט לשיפור בתוצאות ייחסה מנכ"לית AMD, ד"ר ליסה סו, לצמיחה המואצת במכירות מעבדי ה-EPYC וה-Instinct למרכזי הנתונים ולביקושים העזים למעבדי Ryzen. היא הדגישה את ההזדמנויות הרבות הניצבות בפני החברה בתחומי עיבוד הנתונים המתקדם בענן, בקרב לקוחות פרטיים ובמערכות משובצות, על רקע הגידול בצריכת הדאטה ברחבי העולם.

בחלוקה למגזרים עסקיים, תחום מרכזי הנתונים בלט עם זינוק של 122% בהכנסות, שהגיעו ל-3.55 מיליארד דולר. גם תחום הלקוחות רשם עלייה נאה של 29% בהכנסות שעמדו על 1.88 מיליארד דולר. לעומת זאת, תחומי הגיימינג והמערכות המשובצות ספגו ירידות של 69% ו-25% בהתאמה, על רקע האטה בביקושים והתייצבות המלאים בשווקים.

במהלך הרבעון החברה רכשה את ZT Systems כדי לחזק את יכולותיה במרכזי הנתונים, ואת Silo AI כדי להעצים את פתרונות ה-AI שהיא מציעה. בנוסף, החברה השיקה שבבים חדשים המיועדים בדיוק לצרכים אלו, כמו ה-EPYC 9005 וה-Instinct MI325X, ויצרה שיתופי פעולה עם ספקיות ענן מובילות לפיתוח פתרונות מבוססי AI.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיותאשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

אלסטיק עקפה את תחזיות הרווח, אבל צונחת בעקבות האטה בענן

החברה מציגה תוצאות טובות מהצפוי, אך סימני האטה במגזר הענן ותחזית מאכזבת מובילים לתגובה חדה בשוק

רן קידר |
נושאים בכתבה אלסטיק

חברת אלסטיק Elastic -7.02%  , המספקת פתרונות חיפוש וניתוח נתונים לעסקים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השני והכתה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח ובשורת ההכנסות. למרות זאת, השוק הגיב באופן שלילי והמנייה צונחת במסחר המוקדם, ורושמת ירידה מצטברת של 17% מתחילת השנה. הפער בין הדוחות החזקים לבין תגובת השוק נובע מסימני האטה במנוע הצמיחה המרכזי של החברה, שירותי הענן. האטה זו מטילה ספק ביכולתה של אלסטיק לשמור על רמת צמיחה גבוהה בסביבה תחרותית ומאתגרת יותר.

על פי הדוחות שפורסמו ביום חמישי בלילה, אלסטיק הציגה רווח מתואם של 0.64 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.58 בלבד. ההכנסות הסתכמו ב-423.5 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה, וגבוה מהציפיות המוקדמות שעמדו על כ-418 מיליון דולר.

החברה ציינה כי היא ממשיכה לראות ביקושים ליכולות החיפוש, האבטחה ויכולות האנליטיקה, במיוחד בארגונים גדולים. במהלך הרבעון נחתמו מספר עסקאות משמעותיות, מה שמלמד על המשך אמון הלקוחות בפלטפורמה.

מעונן חלקית

עם זאת, למרות הצגת נתונים מרשימים, השוק התמקד דווקא בחולשה היחסית במגזר הענן, התחום הנחשב למנוע הצמיחה המרכזי של אלסטיק בשנים האחרונות.

הכנסות הענן של אלסטיק צמחו ברבעון ב-22%, והציגו ירידה לעומת 24.5% ברבעון הראשון. מעבר לכך, לפי הניתוחים, תחזית ההנהלה לרבעון השלישי מצביעה על המשך האטה ואף על ירידה בקצב הצמיחה העתידי.