amd
amd

האתגרים מתרבים: AMD מקבלת הורדת המלצה

האנליסטים מורידים את דירוג המניה על רקע תחרות קשה מול אנבידיה בתחום הבינה המלאכותית וחשש מירידה בביקוש למעבדים למחשבים אישיים
אדיר בן עמי |

מניית AMD ADVANCED MICRO DEVICES , אחת מחברות השבבים המובילות בעולם, ספגה ביום שני מכה, לאחר שחברת המחקר BofA Securities הורידה את דירוג המניה מ"קנייה" ל"נייטרלי" והפחיתה את מחיר היעד מ-180 דולר ל-155 דולר. בעקבות ההמלצה השלילית, מניית AMD יורדת בכ-5.2% ונסחרה ברמה של 131.3 דולר, השפל הנמוך ביותר מאז ה-7 באוגוסט.

השינוי בדירוג מגיע על רקע שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא התחרות הקשה הצפויה בתחום השבבים המשמשים לבינה מלאכותית מול אנבידיה NVIDIA CORP , ששולטת כיום בשוק זה בצורה מוחלטת. השנייה היא החשש מפני ירידת ביקושים למעבדים למחשבים אישיים במחצית הראשונה של 2025.

AMD מול אנבידיה

בכל הנוגע לשוק הבינה המלאכותית, האנליסטים מעריכים כי למרות המאמצים של AMD, הדרך לנצח את אנבידיה ארוכה ומפותלת. אנבידיה נחשבת כיום למניית הבינה המלאכותית המדוברת ביותר בוול סטריט, עם שווי שוק של 3.5 טריליון דולר (פי 15 מ-AMD שנסחרת לפי שווי של 225 מיליארד דולר) והכנסות של 35 מיליארד דולר ברבעון האחרון לעומת 6.8 מיליארד דולר של AMD.

כראיה לכך, ב-BofA Securities מציינים את אמזון, אחת מהלקוחות הגדולים של AMD בתחום הענן, שלאחרונה העדיפה באופן ברור מוצרים מותאמים אישית של חברות כמו מארוול ואנבידיה על פני אלו של AMD. נוסף על כך, ענקית הטכנולוגיה גוגל גם היא מעדיפה להשתמש במוצרים שלה עצמה או של אנבידיה.

אומנם AMD נהנית כיום מנוכחות משמעותית אצל חברות כמו מיקרוסופט, מטא ואורקל, אך התוכניות של אותן חברות להשקיע באופן נרחב בשבב החדש והמתקדם של אנבידיה בשם Blackwell עשויות להגביל את ההזדמנויות של AMD בשוק, כך לפי האנליסטים.

גם בתחום שבבי המעבדים למחשבים האישיים צמיחת המכירות של AMD לא בהכרח תימשך. בשיחת הועידה האחרונה של החברה בחודש אוקטובר, דיווחה מנכ"לית AMD ליסה סו על גידול של 18% בהכנסות בהשוואה לשנה שעברה, לרמה שיא של 6.8 מיליארד דולר. זאת בזכות עלייה משמעותית במכירות של מעבדי מחשבים ושרתי מרכזי נתונים. עם זאת, בוול-סטריט חוששים מפני ירידה בביקושים למעבדים אלו במחצית הראשונה של 2025.

הביצועים העקביים וביצועי המניה

למרות ההורדה בדירוג והסיכונים שצוינו, בסופו של דבר האנליסטים עדיין מתרשמים מהביצועים העקביים של AMD לאורך זמן, ומציינים כי החברה יכולה להמשיך ליהנות מהצרות שחווה כיום המתחרה העיקרית שלה - אינטל. כמו כן, העובדה ש-AMD נוטלת חלק בשוק הבינה המלאכותית המתפתח והצומח במהירות עשויה לסייע לחברה לשמור על קצב צמיחת מכירות של 15%-20%.

יחד עם זאת, הביצועים של מניית AMD בשוק ההון השנה מאכזבים בינתיים. בעוד הנאסד"ק המריא ב-31% מתחילת השנה, מניית AMD דווקא ירדה בכ-9%. ייתכן שהתחרות הקשה מול אנבידיה והחשש מירידה עתידית בביקושים תרמו לביצועים הנחותים האלה.

בסופו של דבר, לאור העוצמה של אנבידיה בשוק שבבי הבינה המלאכותית, קשה לראות כיצד AMD תצליח לגנוב ממנה נתחים משמעותיים, לפחות בטווח הקצר. נכון שגם AMD רושמת מכירות של מיליארדי דולרים בתחום, אך ההפרש העצום בשווי השוק מול אנבידיה מעיד על יתרונה העצום של האחרונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התוצאות לרבעון השלישי

אם נתעלם לרגע מתגובת המשקיעים, שהורידו את המניה אז ב-4% הרי שהמספרים שהציגה AMD בדוחותיה האחרונים דווקא נראים מרשימים. החברה דיווחה על הכנסות של 6.82 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח למניה הגיע ל-92 סנט, בהשוואה ל-70 סנט בשנה הקודמת.

את הקרדיט לשיפור בתוצאות ייחסה מנכ"לית AMD, ד"ר ליסה סו, לצמיחה המואצת במכירות מעבדי ה-EPYC וה-Instinct למרכזי הנתונים ולביקושים העזים למעבדי Ryzen. היא הדגישה את ההזדמנויות הרבות הניצבות בפני החברה בתחומי עיבוד הנתונים המתקדם בענן, בקרב לקוחות פרטיים ובמערכות משובצות, על רקע הגידול בצריכת הדאטה ברחבי העולם.

בחלוקה למגזרים עסקיים, תחום מרכזי הנתונים בלט עם זינוק של 122% בהכנסות, שהגיעו ל-3.55 מיליארד דולר. גם תחום הלקוחות רשם עלייה נאה של 29% בהכנסות שעמדו על 1.88 מיליארד דולר. לעומת זאת, תחומי הגיימינג והמערכות המשובצות ספגו ירידות של 69% ו-25% בהתאמה, על רקע האטה בביקושים והתייצבות המלאים בשווקים.

במהלך הרבעון החברה רכשה את ZT Systems כדי לחזק את יכולותיה במרכזי הנתונים, ואת Silo AI כדי להעצים את פתרונות ה-AI שהיא מציעה. בנוסף, החברה השיקה שבבים חדשים המיועדים בדיוק לצרכים אלו, כמו ה-EPYC 9005 וה-Instinct MI325X, ויצרה שיתופי פעולה עם ספקיות ענן מובילות לפיתוח פתרונות מבוססי AI.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.