אחרי ירידה של 30% - האם מניית טסלה מעניינת?
מניית מובילת הרכבים החשמליים TESLA INC נסחרת בשפל של עשרה חודשים, לאחר שאנליסט וולס פארגו, קולין לנגאן, הוריד את הדירוג שלו למניית טסלה ל"מכירה" מ"החזק" ואת מחיר היעד ל-125 דולר מ-200 דולר. מניית החברה היא המניה עם הביצועים הגרועים ביותר במדד ה-S&P 500 השנה.
לפי הערכות וולס פארגו, המסירות צפויות להיפגע היות וההשפעה של הורדות המחירים על הביקוש פוחתת. האנליסט צופה מסירות של 1.8 מיליון רכבים ב-2024, כלומר ללא שינוי כמעט מ-2023 ולא צופה גידול במסירות ב-2025. באשר למכירות, לנגאן צופה לשנת 2024 ו-2025 מכירות של 91 מיליארד ו-96 מיליארד דולר בהתאמה. כאשר התחזיות הקודמות עמדו על 102 מיליארד ו-118 מיליארד דולר בהתאמה והקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 110 ו-131 מיליארד דולר. טסלה סיימה את שנת 2023 עם מכירות של 97 מיליארד דולר.
בנוגע לרווח למניה, האנליסט צופה רווח של 2 דולר, ירידה מ-2.4 דולר למניה. הקונצנזוס עומד על רווח למניה של 3.03 דולר. טסלה הרוויחה 3.12 דולר למניה בשנת 2023. לשנת 2025 לנגאן צופה רווח למניה של 1.9 דולר. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 4.16 דולר. כל זה הופך את טסלה, לפי לנגאן, ל"חברת צמיחה ללא צמיחה".
גם הרכב המוזל של טסלה לא צפוי לעזור. הדגם הזול של החברה צפוי להגיע במחצית השנייה של 2025 והרווח הגולמי ממנו צפוי להיות נמוך, כאשר לרכב צפוי גם לקחת זמן להגיע לכבישים. בוולס פארגו מציינים כי למרות החוסר באופטימיות בנוגע למניית טסלה, רווחים טובים מהצפוי ושיפור מהיר בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה הם שני גורמים שעשויים להפוך את התחזית שלהם לשגויה.
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המשקיעים תוהים: לאן הולך אילון מאסק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוול-סטריט צופים שטסלה תספק 2.1 מיליון רכבים ב-2024, כאשר לפני מספר חודשים הנתון עמד על 2.3 מיליון יחידות. ככל שתחזית המסירות ירדה, כך גם תחזית הרווחים. בוול-סטריט צופים רווח למניה של כ-3 דולר בשנת 2024, לפני מספר חודשים הרווח עמד על 4 דולר, גבוה ב-33%.
גם במורגן סטנלי חתכו לאחרונה את מחיר היעד והתחזיות: "שנה מאתגרת לכלי הרכב החשמליים, הביקוש ממשיך להאט למרות הפחתת המחירים המתמשכת", כתב אדם גו'נאס ממורגן סטנלי. האנליסט מכנה את מערך המוצרים של טסלה "מיושן יחסית" בהשוואה לשוק הסיני ומציין כי כלי הרכב ההיברידיים מהווים איום יותר גדול ממה שחשבו תחילה.
כתוצאה מכך, במורגן סטנלי חתכו את הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה. ג'ונאס מצפה כי טסלה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים בשנת 2024, גבוה ב-10% מ-1.8 מיליון היחידות שנמסרו בשנה שעברה, אך מתחת לקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים. מחיר היעד החדש של האנליסט למניית החברה עומד על 320 דולר, לעומת 345 דולר לפני כן.
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
האופטימיים
לא כולם שליליים בנוגע למניית טסלה. אנליסט וודבוש, דן איבס, טוען כי הנרטיב של טסלה הוא שלילי כמו שהיה בשנים האחרונות, כאשר מאסק וטסלה הותקפו מכל הכיוונים. איבס מציין שהביקושים לרכבי טסלה נמצאים יותר בהתייצבות לקראת המשך שנת 2024, הפחתות המחירים מתמנות, עלויות הסוללה/ייצור מציגים יעילות גבוהה יותר בעלויות והדגם המוזל יגיע בשנה הבאה.
איבס דירג את מניית טסלה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 315 דולר. בסך הכל 36% מהאנלסיטים המסקרים את מובילת הרכבים החשמליים דירגו אותה ב"קנייה", כאשר יעד המחיר הממוצע למניה עומד על 210 דולר.
הדוחות לרבעון הרביעי
בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועומדים על 17.6%, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. תזרים המזומנים החופשי עומד על 2.06 מיליארד, לעומת צפי של 1.45 מיליארד דולר.
"ב-2024, קצב הגידול בנפח הרכבים שלנו עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023, כאשר הצוותים שלנו עובדים על השקת הדור הבא של הרכב במפעל Gigafactory בטקסס", אמרה החברה לאחר הדחות. התחזית הזו של טסלה היא לא מפתיעה שכן בוול-סטריט צופים כבר האטה בצמיחה ב-2024 ומחפשים צמיחה של 20% משנה לשנה, לעומת קצב צמיחה של קצת פחות מ-40% ב-2025.
בנתוני המסירות האחרונים שפירסמה החברה אמרה טסלה כי מסרה 484,507 רכבים ברבעון הרביעי ועקפה את צפי האנליסטים של 483,173 רכבים. נתון המסירות מהווה שיא כל הזמנים עבור החברה, לאחר שעקפה ב-20,000 את השיא הקודם שעמד על 466,000 יחידות ברבעון השני שנה בעברה.
- 7.1-השוק לרכבים חשמליים דועך ורוב העולם לא מעוניין ב 17/03/2024 14:52הגב לתגובה זו1-השוק לרכבים חשמליים דועך ורוב העולם לא מעוניין ברכב חשמלי וזה לא יילך בכוח. 2-הסיניים מוציאים אין סוף דגמים במחיר מוזל כי הממשלה תומכת בהם וזה בעייתי לטסלה ..המחיר הנוכחי משקף רק חלק מהבעיות. הייתי ניזהר
- 6.בלונדי 16/03/2024 17:13הגב לתגובה זו2000 מניות בשער ממוצע של 175$. ממשיך לקנות עד שאגיע ל3000 מניות. יש לי שני ילדים קטנים, לכל אחד יהיה 1500 מניות ל15 השנים הבאות. אין שום חברה בעולם שמתקרבת לטסלה! אני לא ממליץ. שכל אחד יעשה מה שנראה לו??
- 5.מתווך וותיק 14/03/2024 10:17הגב לתגובה זומנייה איכותית לטווח הרחוק. תקראו על החברה. היא לא רק חברת רכבים אלא חברת טכנולוגיה עם מו"פ ברמה גבוהה ואיכותית. זו מנייה שבמהלך השנים תגיע אף ל 1000 דולר. שווה כניסה בשפל בו נמצאת כיום.
- 4.רננה 14/03/2024 09:23הגב לתגובה זודעתי בלבד
- 3.לא יכול להיות 14/03/2024 07:12הגב לתגובה זוהסיפורים כאילו אפשר להפוך יצרנית רכב (טובה) לחברה עם רווחים מטורפים מתבדה וחוזרים למציאות טסלה חברה טובה ופרצה דרך לשוק החשמלי אבל בכל זאת רק חברת רכב / מתקני אגירה חשמליים
- 2.בנקים גדולים ו AI 14/03/2024 06:44הגב לתגובה זודור מרגל חסר ישע ואון הנה אלן הגאון חבר של טראמפ ספר היטלר דש בלילות. צוקרברג הסוכר היהודי ייחסם ונפל וזלנסי אין דולר . גטו ורשה אהוד ואדיר עושה חיל באחוזת בית.
- 1.המניה בדרך ל150 דולר זה הערך הנכון שלה לעת עתה (ל"ת)דודו אמסלם 13/03/2024 22:54הגב לתגובה זו
- החיים 14/03/2024 07:12הגב לתגובה זוימים יגידו

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.
ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.
ריי
דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים
דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.