נתוני המסירות של טסלה צפויים להגיע לשיא, אבל לא לעמוד ביעד של מאסק
יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי עוד פחות מחודש ולרשום נתון שיא של מסירות רכבים כבר בשבוע הבא, שכנראה יהיה נמוך מהיעד השאפתני של 2 מיליון אותו הציג אילון מאסק בתחילת השנה. על רקע האטה במכירות, טסלה הורידה את המחירים של ארבעת דגמי המכוניות שלה ברחבי העולם השנה, תוך התמקדות בסין, שם החברה איבדה נתח שוק למתחרים המקומיים.
עם זאת, מלחמת המחירים וההאטה בביקושים גרמו ליצרניות רכבים כמו פורד מוטורס לבטל את התוכניות להרחבת ייצור הרכבים החשמליים, מה שהותיר את טסלה כמובילה הבלתי מעורערת בארה"ב ועזר למניות החברה ליותר מלהכפיל את עצמן השנה. היסטורית, הרבעון הרביעי נחשב לרבעון החזק ביותר מבחינת מסירות רכבים ובוול-סטריט מצפים שגם השנה זה יהיה המצב.
נתוני המסירות
על פי ההערכות, טסלה מסרה 1.82 מיליון רכבים ברחבי העולם בשנת 2023, עלייה של 37% לעומת שנת 2022, עם כ-473,000 רכבים ברבעון הרביעי. יצרנית ה-EV צפויה לספק את נתוני המסירות כבר ביום שלישי הקרוב. בינואר האחרון, מאסק הצהיר כי לטסלה יש את הפוטנציאל למסור 2 מיליון רכבים השנה, כל עוד לא יהיה "כוח עליון" שימנע ממנה להגיע ליעד. עם זאת, בחודש אוקטובר הזהיר המנכ"ל כי הריביות הגבוהות לוחצות על הביקוש.
החברה, שעוררה את המכירות לסוף השנה על ידי הגדלת ההנחות בדגמים המרכזיים שלה, אמרה כי היא שואפת להשיג קצב צמיחה שנתי ממוצע של 50% לאורך מספר שנים. בכניסה לשנת 2024, מובילת הרכבים החשמליים תיאלץ להתמודד עם אובדן זיכויי המס הפדרליים מהם נהנתה עבור חלק ממכוניותיה בארצות הברית כמו גם בגרמניה, שם הממשלה החליטה לסיים מוקדם מהצפוי את תוכנית הסבסוד שלה לרכבים חשמליים. איבוד זיכויי המס עשוי להכריח את טסלה להוריד שוב מחירים בשנה הבאה, למרות ההקלות הצפויות מהורדת הריבית ועלויות נמוכות יותר של רכיבים לסוללות.
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המשקיעים תוהים: לאן הולך אילון מאסק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה מתמודדת גם עם עלייה בבדיקות הרגולטוריות של מערכת הנהיגה האוטונומית של החברה בארצות הברית ובכמה מדינות באירופה. מוקדם יותר החודש טסלה ביצעה ריקול לכמעט 2 מיליון רכבים בארה"ב על מנת להתקין אמצעי הגנה חדשים. מאסק ציין בעבר כי הוא מאמין שיכולות הנהיגה האוטונומית של החברה יוכלו לספק את רוב הערך של טסלה.
מה האנליסטים אומרים
רוב האנליסטים בוול-סטריט צופים כי טסלה תמסור 2.2 מיליון רכבים בשנה הבאה. רובם מאמינים כי הסייברטראק שהחל להימסר לאחרונה וגרסה חדשה של מודל 3 אינם מספיקים כדי להגביר את הביקוש. בנוסף, משקיעים רבים מצפים ששולי הרווח של טסלה ישארו לחוצים בזמן שהחברה פועלת להגביר את הייצור של סייברטראק ומתכוננת להשיק סדרת מכוניות זולה יותר.
מאסק ציין כי סייברטראק תהווה אחוז קטן מכלי הרכב שטסלה תייצר בשנה הבאה וכי ישנם "אתגרים עצומים" להגיע לנפחי ייצור גדולים של הטנדר החשמלי, עם העיצוב השנוי במחלוקת. בוול-סטריט צופים כי הסייברטראק תהווה 3% מהייצור של טסלה ב-2024.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
הדוחות לרבעון השלישי
לרבעון השלישי דיווחה החברה על רווח למניה של 66 סנט והכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט והכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חשפה כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.
"היעדים העיקריים שלנו נותרו ללא שינוי ברבעון השלישי של 2023: הפחתת העלות לכל רכב, יצירת תזרים מזומנים חופשי תוך מיקסום נפחי האספקה והמשך השקעה בבינה מלאכותית ובפרוייקטי צמיחה אחרים", אמרה החברה. "העלות לכל רכב ירדה ל-37,500 דולר ברבעון השלישי, בעוד עלות הייצור במפעלים החדשים שלנו נותרה גבוהה מהמפעלים שהיו קיימים. יישמנו שדרוגים שהיו נחוצים על מנת לאפשר הוזלות נוספות בעלות ליחידה ואנחנו ממשיכים להאמין כי על מנת להנהיג את התעשיה צריך להוביל בעלויות".
בעוד מתחרותיה של טסלה צוברות תאוצה, נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי ההתלהבות הגוברת סביב תחום הבינה המלאכותית הפכה לגורם סיכון מרכזי עבור שוקי ההון.
קרי קרייג, אסטרטג שווקים גלובלי בחטיבת ניהול הנכסים של בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי אכזבה מתוצאות כספיות של חברות בתחום עשויה להוביל לתיקון חד הרבה יותר מזה שעלול להיגרם מהסלמה במתיחות פוליטית בעולם.
קרייג מסביר כי המיקוד החריג ב-AI וההשקעות האדירות של ענקיות הטכנולוגיה יצרו ציפיות גבוהות במיוחד. אם ההשקעות האלו לא יתורגמו להכנסות ממשיות, שוק המניות עלול להתחיל להטיל ספק בתחזיות הצמיחה ובשוויי החברות. לדבריו, כבר באפריל האחרון ראינו כיצד דוחות חלשים של מספר חברות טכנולוגיה הובילו לירידות חדות - תרחיש שיכול לחזור על עצמו.
לצד זאת, קרייג מציין כי השילוב בין ביקוש גבוה ל-AI לבין הציפיות להפחתות נוספות בריבית הפדרל ריזרב הוא אחד הגורמים שהובילו את המדדים המרכזיים בארה״ב לרמות שיא היסטוריות בו זמנית. עם זאת, הוא סבור כי הפוטנציאל להמשך עליות בארה״ב מוגבל, בעוד שבאירופה ניתן למצוא תמיכה פיסקלית שעשויה לסייע לשוקי המניות. ביפן, לדבריו, הרפורמות התאגידיות צפויות להוסיף רוח גבית, ובשווקים המתעוררים בולטות במיוחד ההזדמנויות על רקע תמחור אטרקטיבי יחסית.
ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגיע שבוע שעבר לביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב. דיימון, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.
- צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום
- הכירו את ננו בננה - עורך התמונות החכם של גוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה, טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך".