בריטניה אנגליה לונדון
צילום: vwalakte, FREEPIK

בלאגן בממלכה: האם שוק ההון הבריטי מהווה הזדמנות?

הכלכלה צפויה לצמוח בשיעור אפסי, כשחוב ממשלתי גבוה ושביתות מעיקות על הצמיחה. הפוטסי 100 עוד לא מצליח להתרומם ועלה רק ב-2.8% מתחילת השנה, אבל יש כאלה שחושבים שהרע ביותר כבר מאחורינו
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה בריטניה ברקזיט

הפוטסי 100, המדד המוביל באי הבריטי עולה מתחילת השנה רק ב-2.8%, הפוטסי 250 ירד בתקופה הזו ב-2%, וזאת כאשר שאר העולם המערבי מזנק - ה-S&P500 בפלוס 15%, הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי עם יותר מ-12.5%, הניקיי היפני משלים קפיצה של 27% וכמובן - הנאסד"ק 100 עם פלוס 28%.

 

קצת יותר משנה מאז מותה של אליזבת' ה-2, שמתה בספטמבר אשתקד, ישנה בדיחה שרצה ברשת שאומרת שהבריטים כבר לא יכולים לשחק שחמט, כי אין להם מלכה. אבל זה לא נכון, הבריטים עסוקים בלעשות שחמט לעצמם ולממלכה עוד מימי הברקזיט העליזים, שהוציאו את האי מהאיחוד האירופאי רגע לפני פרוץ המגפה. מי שהיה הפנים של הברקזיט, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, הוקע מתוך מפלגתו והחיים הפוליטיים בעקבות מסיבות שערך בעת סגרי הקורונה. אותו החליפה ליז טראס, שהייתה כתמונה הופכית למרגרט ת'אצ'ר האגדית וכהונתה הייתה הקצרה מכל ראשי הממשלה הבריטיים, 45 יום בלבד, לא לפני שהצליחה לרסק את הכלכלה המקומית. אותה החליף נער הפלא רישי סונאק, שלא מצליח לתרגם את התקווה הראשונית סביבו לאחיזה פוליטית ומפגר בסקרים אחרי יריבו מנהיג מפלגת הלייבור קייר סטארמר בכ-20%.

 

יש לא מעט דברים שפוגעים בפופולריות של סונאק, לא כולם בהכרח באשמתו, אבל הכול מתנקז למשמרת שלו ומובילים לדבר הכי שנוא על משקיעים – חוסר יציבות וודאות. החוב הממשלתי הגבוה הוביל כבר לשביתות מתמשכות של רופאים ושל עובדי הרכבת, יחד עם כלכלה מתכווצת על גבי הניתוק הבריטי מהאיחוד ו-14 העלאות ריבית בשנתיים יוצרים חוסר ודאות לגבי ההמשך. אגב, בחמישי הקרוב הצפי הוא שהבנק אוף אינגלנד (BOE) יעלה את הריבית ב-0.25% ל-5.5.

 

על גבי השביתות ומזג אוויר גשום במיוחד, הכלכלה הבריטית התכווצה בחודש יולי האחרון ב-0.5%, למרות שעדיין לא נכנסה רשמית למיתון. אבל זה לא רחוק.  הקונצנזוס רואה צמיחה של 0.3% בלבד בשנה הנוכחית. לא להיט. במקביל בסקר חדש של איגוד היצרנים הבריטים, Make UK, נחשף כי ישנו קיצוץ חד בגיוסי כוח אדם, בשל רכות בהזמנות במקומיות והבינ"ל.

 

"היצרנים רואים ירידה חדה בפעילות, כשהקוקטייל של עליית הריבית, עלויות המחייה והאטה בשווקים שמעבר לים מתחיל לנשוך בחוזקה", מסרה וריטי דבידג'ף דירקטורית ב-Make UK. "כתוצאה מכך, הם מצמצמים עכשיו מחשש ששנה הבאה תהיה אנמית במקרה הטוב ועם פוטנציאל להיות קשה הרבה יותר", הוסיפה.

 

ועד כמה טוב הולך הברקזיט? לא ממש טוב. סטארמר התראיין לפייננשל טיימס ואמר כי אם יבחר, ישאף ליחסים טובים יותר עם האיחוד ויפעל לשדרוג העסקה של בריטניה והורדת חסמים בירוקרטיים ביצוא ויבוא של בעלי חיים, מזון וחיבור של השירותים הפיננסיים. "כמעט כולם מזהים היום שהעסקה שעליה חתם ג'ונסון לא הייתה עסקה טובה וב-2025 אנחנו ננסה להשיג עסקה טובה יותר עבור בריטניה", אמר סטארמר.

 

סונאק מיהר להוציא הודעה לעיתונות בה אמר כי הוא "לא מתכנן לשנות את ההסכם בשום דרך", אבל גם עם כל כוונותיו הטובות של סטארמר, גם אם יצליח לשכנע את הציבור הבריטי, אין ערובה שהאירופאים יסכימו לשנות אפילו קצהו של יוד בהסכם – להפך הליכה אל האיחוד תהווה סוג של כניעה מהצד הבריטי ויכול לגרום להם רק להתבצר בעמדותיהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 19/09/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    מחירי האנרגיה הורגים שם כל דבר שרק מנסה לצמוח. אם פאב לא יכול להפעיל מקררים לבירות (היו כמה וכמה דיווחים על המצב הזה) בגלל עלויות החשמל, איזה מפעל יכול להתקיים ?
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.