חוששים מפשיטת רגל של יוון? תראו מה עשתה הבורסה באתונה בימים האחרונים
בזמן שמסביב לעולם לא מעט סוחרים טרודים מהאפשרות שיוון תפשוט בקרוב את הרגל, מדד המניות ביוון מאותת על משהו אחר לגמרי. 6 ימים רצופים עולה המדד המרכזי באתונה וזה למרות שמחר צריכה ממשלת יוון להעביר תשלומים בסכום של 1.6 מיליארד דולר ובעוד שבוע לשלם עוד 700 מיליון אירו לקרן המטבע. ללא סיוע מצד האיחוד האירופי, יוון לא תוכל לעמוד בתשלומים הללו - וכרגע השיחות נראות במבוי סתום. ועדיין המדד היווני מזנק.
היום המדד באתונה עולה בעיקר ברקע לדיווח לפיו במזמן שהשיחות נמצאות במבוי סתום, הבנק המרכזי האירופי הודיע כי הוא מגדיל את הנזילות בקרן החירום לבנקים ביוון בעוד 1.4 מיליארד אירו ל-76.9 מיליארד אירו. מניות הבנקים ביוון מטפסות כעת.
הראלי בבורסה ביוון התחזק למעשה ביום ב' כאשר יצאו דיווחים לפיהם ממשלת יוון שינתה את הרכב המשלחת שלה לשיחות מול האיחוד האירופי (ההשפעה של שר האוצר הדומיננטי הוחלשה) - צעד שהצית ספקולציות כי בכל זאת יש סיכוי להתקדמות. באותו היום המדד באותנה זינק 4.4% ותשואות האג"ח של יוון שכבר גירדו את ה-13%, ירדו לאזור ה-11%. זה נמשך כאשר אתמול (יום ג') דווח כי שגריר האיחוד האירופי בארה"ב הבהיר כי הצפי הוא שיוון תישאר בגוש האירו. ואתמול יצא גם עדכון רשמי מצד קרן המטבע (IMF) לפיו הסבירות שיוון תעזוב את גוש האירו היא נמוכה מאוד.
מדד המניות באתומה שמטפס כעת 0.8%, משלים 6 ימי עליות רצופים. בסה"כ עלה המדד באותם ימים בשיעור של מעל 15%. כלומר עם לשפוט מהתנהגות הבורסה באתונה, נראה שהסוחרים לא מהמרים על דיפולט יווני בזמן הקרוב. מי שבהחלט מוטרד מכל הסיטואציה הם אזרחי יוון שממשיכים למשוך כסף (יורו) מהבנקים - בסוג של היערכות לגרוע מכל. היום צפוי הבנק המרכזי לפרסם את הנתון לגבי חודש מארס - והצפי הוא להיקף המשיכות הגדול מזה 10 שנים.
- עברנו את הטריליון: הבנקים, הביטוח, הנדל"ן וטבע מחזיקים את ת"א 35
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גיא בית אור מפסגות: "למרות שבשבוע האחרון נשמעים יותר ויותר קולות שטוענים שיוון יכולה לפשוט רגל ועדיין להישאר בגוש, נראה לנו כי מצב כזה אפשרי רק בתרחיש הראשון. בתרחיש 3 הסיכונים מההשלכות האפשריות הם אדירים אך בדיוק בגלל זה הסבירות שתרחיש זה יתממש להערכתנו נמוך מאוד. האירופאים והיוונים יעשו הכל כדי להימנע מכך. לרדת מהעץ זה אמנם אף פעם לא נעים (לא ליוונים ולא לאירופאים), אבל זה עדיף מלכרות את הענף שעליו אתה יושב."
יונתן כץ מלידר: "יוון עלולה להרוס את חגיגת המניות. חילוקי הדעות בין ממשלת יוון החדשה ובין שרי האוצר האירופים לא בהכרח פתירים. האירופים דורשים תוכנית הבראה ורפורמות אמיתיות (כולל ריסון תקציבי) והיוונים מתנגדים. צפוי קיץ חם כאשר יוון תצטרך להחזיר נתח גדול מחובותיה. כדאי לשים לב לעליית תשואות על אג"ח היווני ל-10 שנים המתקרבת ל- 13% (הייתה פחות מ- 6% לא מזמן). אם אתם חושבים שיציאתה האפשרית של יוון מהגוש לא תשפיע על שאר אירופה, שימו לב לעליית תשואות באיטליה ובספרד לאחרונה. ללא ספק מדובר בפצצה מתקתקת עבור שוקי המניות בעולם כולם, מצב של אי פירעון חוב על ידי יוון יגרום לזעזוע של ממש, פיחות ביורו (התחזקות בדולר) וירידת תשואות בארה"ב (flight to safety). אולי אירוע זה יספק את הסיבה לתיקון טכני בחודשים הקרובים?"
- 4.מה יכשה היום היורו/דולר? (ל"ת)אבי 30/04/2015 09:20הגב לתגובה זו
- 3.התרגיל של הברון רוטשילד ידוע לכם מקרב ווטרלו . (ל"ת)בא 29/04/2015 14:59הגב לתגובה זו
- 2.בא 29/04/2015 14:56הגב לתגובה זולהיות בבורסה באותו זמן עם מניות .או קולים .
- 1.באחריות בנק ישראל, האירו ירד מתחילת השנה ב10% (ל"ת)בעיית היצוא לאירופה 29/04/2015 13:03הגב לתגובה זו

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
תיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיותמניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
במהלך סוף השבוע, צולם סרטון שמתעד נסיעה אוטונומית לחלוטין של Model Y, והחברה מתקדמת לפעילות ללא מפקח בטיחות אנושי; למרות שוואימו מובילה בנסיעות בתשלום, טסלה מקדמת מודל מבוזר שעשוי לשנות את התמונה
מניית טסלה Tesla 0.23% ממשיכה להתקרב לשיא כל הזמנים, ומשקיעים מתמקדים בהתקדמות הטכנולוגית בתחום הנהיגה האוטונומית. אתמול סגרה המניה בעלייה של 3.6% למחיר 475.31 דולר, לאחר שהגיעה במהלך היום לרמות גבוהות יותר. שיא כל הזמנים של המניה עומד על 479.86 דולר, מלפני כשנה, ב-17 בדצמבר 2024, והשיא התוך-יומי ב-52 השבועות האחרונים הוא 488.54 דולר. מתחילת 2025 עלתה המניה בכ-18%, על אף ירידה משמעותית במכירות ברחבי העולם, גם בעקבות שינוי מדיניות סובסידיות וגם בעקבות תחרות הולכת וגוברת בסגמנט.
לאחר שהמניה עלתה דווקא בגלל מוצר שעוד לא נמצא ביצור מסחרי, רובוט האופטימוס, העלייה האחרונה נובעת דווקא מההתקדמות בשירות הרובוטקסי של טסלה. בסוף השבוע האחרון אישר אלון מאסק כי החברה החלה לבחון רכבים אוטונומיים ללא איש צוות שישמש כמפקח בטיחות אנושי. סרטון שפורסם ברשתות החברתיות הראה Model Y נוסע ריק ברחובות העיר. זהו צעד משמעותי לעבר פריסה מסחרית רחבה, שכן הסרת המפקחים מאפשרת הפעלה זולה ומהירה יותר של צי הרכבים. עד כה פעל השירות באוסטין עם מפקח במושב הנוסע, וההרחבה האחרונה כוללת אזורים נוספים בעיר. טסלה מתכננת להכפיל את גודל הצי באוסטין בחודש הבא, ולהרחיב את השירות לאזורים נוספים כמו מפרץ סן פרנסיסקו.
במורגן סטנלי מעריכים כי טסלה תגדיל את צי הרובוטקסי לכ-1,000 כלי רכב על הכביש בשנת 2026, לעומת כ-50 עד 150 כלי רכב בלבד כיום. עד סוף שנת 2035, במורגן סטנלי מצפים שלטסלה יהיו כמיליון רובוטקסי פעילים במספר ערים.
התחרות מול וואימו
מערכת ה-FSD של טסלה (Full Self-Driving) ממשיכה להתקדם והיא כרגע בגירסה ה-14. העדכון האחרון כולל שיפורים בטיפול במצבים נדירים, דחיסת וידאו משופרת ומודל עם פי 10 פרמטרים בהשוואה לגרסאות קודמות. גרסת הרובוטקסי באוסטין מתקדמת בכשישה חודשים מהגירסה המוצעת לציבור הרחב, והחברה צופה שיפורים נוספים שיאפשרו נהיגה ללא התערבות אנושית, ברוב המקרים. טסלה משתמשת בנתונים ממאות אלפי רכבים כדי לאמן את המודלים, מה שמקנה לה יתרון בקנה מידה על פני מתחרים שמסתמכים על ציים קטנים יותר.
- טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהשוואה ישירה, וואימו של גוגל מובילה כיום בשוק הרובוטקסי המסחרי. על פי נתונים מעודכנים, במהלך דצמבר 2025 ביצעה כ-450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, עלייה מ-250 אלף נסיעות באפריל 2025. בסך הכל ביצעה וואימו מעל 14 מיליון נסיעות ב-2025, פי 3 מהשנה הקודמת. היא פועלת בחמש ערים בארה"ב ומתכננת להגיע למיליון נסיעות שבועיות עד סוף 2026.
