
אובר בשיא - עלתה 60% מתחילת השנה, האם זה יימשך?
על אף תחרות גוברת מצד שירותי רובוטקסי כמו Waymo וטסלה, מניית אובר זינקה ב-60% השנה והפכה לאחת מהמובילות במדד S&P 500; השוק מעריך את האסטרטגיה של שיתופי פעולה במקום עימות ישיר
מניית אובר Uber 2.72% ממשיכה לשבור שיאים ולשכנע את וול סטריט שהיא כאן כדי להישאר, גם בעידן של תחבורה אוטונומית. השנה היא זינקה בכ-60%, כשהיא ממריאה לשיא כל הזמנים, ומצטרפת לעשר המניות עם הביצועים החזקים ביותר במדד
S&P 500. מאחורי העלייה עומדים שיתופי פעולה עם חברות רובוטקסי כמו Waymo של אלפבית, התרחבות לתחומים כמו משלוחי מצרכים ואלכוהול, וצמיחה בשווקים חדשים.
בעוד ש-Waymo וטסלה מפתחות מערכות תחבורה אוטונומיות עצמאיות שפועלות כבר בערים מרכזיות בארה"ב, אובר בחרה בגישה הפוכה, לשתף פעולה במקום להתחרות. היא כבר פועלת עם Waymo באטלנטה ואוסטין, ומחזיקה בשורה ארוכה של שיתופי פעולה עם יצרני רכב ומפתחים טכנולוגיים ברחבי העולם.
האופן שבו אובר פועלת - כמתווך שמרכז שירותים של שחקנים שונים
בתחום התחבורה, במקום לפתח בעצמה את הטכנולוגיה ולשלוט בכל שלבי השירות, לא משכנעת את כולם. יש אנליסטים שסבורים כי בטווח הארוך השוק עשוי להישלט על ידי קומץ חברות אוטונומיה גדולות, שיספקו שירות ישיר לצרכן וידחקו החוצה פלטפורמות כמו אובר. למרות זאת, נכון לעכשיו,
השוק מעניק גיבוי לגישה של אובר, והמשקיעים מצביעים ברגליים.
בינתיים, התחזיות לשנת 2025 צופות גידול של 15% בהכנסות, והחברה נהנית מדירוגים חיוביים מצד כ-75% מהאנליסטים. עם זאת, אחרי העלייה החדה במניה, שמגיעה כיום קרוב למחיר היעד הממוצע של 98 דולר, רבים סבורים שמרבית הפוטנציאל הקרוב כבר מגולם במחיר. אם מגמת ההתרחבות האסטרטגית של אובר תמשיך לשאת פרי, ייתכן שהיא תוכל לשמר את יתרונה גם בעידן התחבורה האוטונומית. אבל לאור קצב השינויים בענף, הדרך הזו רחוקה מלהיות בטוחה.
- אובר הכתה את הציפיות אבל התגובה במניה - פושרת
- אובר משיקה תכונת "העדפת נהגות" בארה"ב - שנתיים אחרי ליפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר מחפשת מנועי צמיחה
לאחרונה החברה הודיעה על מהלך אסטרטגי משמעותי: רכישת שליטה (85%) בחברת Trendyol GO הטורקית, המתמחה במשלוחי מזון ומצרכים, בעסקה המוערכת בכ-700 מיליון דולר. מהלך שמסמן את המשך מאמציה של אובר להרחיב את פעילותה בתחום משלוחי האוכל והמצרכים מעבר לשירותי ההסעות המסורתיים. עוד לפני כן, בסוף החודש שעבר הודיעה אובר על מגעים ראשוניים להשקעה ברכישת הפעילות האמריקאית של חברת הרכב האוטונומי הסינית Pony.AI, ובשיתוף פעולה עם מי שהיה אחד ממקימיה והמנכ"ל המיתולוגי שלה, טרוויס קלאניק.
לפי הדיווחים, קלאניק עשוי להוביל את הרכישה בעצמו, כאשר אובר תספק מימון חלקי לעסקה. מדובר במהלך שיכול לספק לאובר דחיפה בתחום הרכב האוטונומי, אך כרגע נתפס כמהלך שלילי בעיניי המשקיעים שמורידים את המניה. לפי הדיווחים, קלאניק, שכיהן כמנכ"ל אובר עד הדחתו ב-2017 בעקבות בעיות פנימיות בחברה, הוא זה שעתיד לעמוד בראש הפעילות האמריקאית של Pony.AI אם וכאשר הרכישה תצא לפועל. קלאניק ממשיך במקביל להוביל את חברת CloudKitchens שהקים לאחר עזיבתו את אובר, מיזם בתחום המסעדות הווירטואליות. נכון לעכשיו, פרטי העסקה הפוטנציאלית טרם פורסמו, והמגעים נמצאים בשלב מוקדם. לא ברור האם אובר תיקח חלק ישיר כבעלת מניות ב-Pony.AI, או שמדובר רק בהשקעה לצורך ביצוע הרכישה - שתאפשר לקלאניק לנהל את החברה באופן עצמאי.
הדוחות האחרונים
התוצאות של אובר ברבעון הראשון של השנה היו מעורבות. החברה הצליחה להפתיע לטובה עם רווח של 83 סנט למניה, כמעט פי שניים מהתחזיות המוקדמות שעמדו על 51 סנט, הכנסותיה הכוללות הסתכמו ב-11.5 מיליארד דולר בלבד - מתחת לציפיות השוק ל-11.6 מיליארד. נתון מאכזב נוסף נרשם בהיקף ההזמנות הכולל, שהסתכם ב-42.8 מיליארד דולר.
- סעודיה מאטה את פרויקטי הענק - והמשקיעים מרוצים
- תומא בראבו קרובה להשלים את רכישת ורינט לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
אמנם מדובר בעלייה של 14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך האנליסטים ציפו לסכום גבוה יותר של 43.1 מיליארד. יחד עם זאת, אובר הצליחה להגדיל את מספר הנסיעות והמשלוחים ב-18%, עם שלושה מיליארד נסיעות ומשלוחים ברבעון. החברה מייחסת את הגידול המשמעותי לעלייה במספר
המשתמשים הפעילים מדי חודש בשירותיה השונים.
הרווח EBITDA של אובר עמד על 1.86 מיליארד דולר, בתוך טווח היעד שהציבה החברה בדוח הקודם מחודש פברואר. לקראת הרבעון הבא, אובר מפגינה אופטימיות זהירה וצופה גידול בהזמנות לטווח של 45.75-47.25 מיליארד דולר,
ורווח תפעולי מתואם של 2.02-2.12 מיליארד דולר.

1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
אקמן מהמר על אמזון עם השקעה חדשה בהיקף של כ-1.27 מיליארד דולר כ-9.3% מהתיק; גוגל מקבלת תוספת של כ-945 מיליון דולר ועולה לכ-20%; מנגד - חברת הרכבות הקנדית נמחקת מהפורטפוליו של פרשינג סקוור כשאקמן מעדיף יותר טכנולוגיה מתשתיות מסורתיות
ביל אקמן שוב משנה את התיק. הדו"ח הרבעוני של קרן פרשינג סקוור חושף שינויים ששמים את אקמן בצד של הטכנולוגיה והצריכה, תוך שהוא מתרחב מענפי התשתיות המסורתיים. מי שמוכר כאחד המשקיעים הבולטים בוול סטריט, ממשיך לפעול כמו שהוא אוהב: בבת אחת, ובגדול.
פרשינג סקוור הולדינגס, הקרן המרכזית של אקמן, היא קרן סגורה הנסחרת באירופה ובארה"ב. לקרן נכסים נטו בשווי כ־12.8 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק שלה נע סביב כ־9 מיליארד דולר, דיסקאונט משמעותי שמגלם גם את המבנה הסגור של הקרן וגם את האופי הייחודי של אקמן כמנהל השקעות. בניגוד לאחרים, אקמן לא מחזיק את המניות ויושב בשקט. כשהוא נכנס לפוזיציה הוא עושה את זה בצורה אקטיבית ומתערב בניהול. כך היה, למשל, בהשקעה בהרץ, כשחזרה לשוק אחרי פשיטת הרגל ב־2020 והוא היה מעורב בתהליך ההתייעלות וההנפקה מחדש, או ברסטורנט ברנדס, שבה סייע במיקוד העסקי והניהול אחרי רכישת בורגר קינג. עכשיו מגיע הדו"ח הרבעוני - טופס 13F - וחושף, שוב, שינוי מהותי במפת ההשקעות של אקמן.
התיק החדש של פרשינג סקוור
אמזון היא הסיפור המרכזי כאן. אקמן נכנס בפעם הראשונה
לענקית הריטייל Amazon.Com INC 0.59% ורכש מניות בשווי של כ-1.27 מיליארד דולר, כמעט עשירית מכל התיק שלו. זה לא מהלך של "ננסה ונראה", אלא הצבעה ברורה על איך אקמן רואה את הצמיחה בשנים הקרובות: ענן, מסחר אלקטרוני, ובכלל כל מה
שמניע את הכלכלה הדיגיטלית של היום.
אלפבית Alphabet 3.17% - גוגל, שכבר הייתה חלק מהתיק, מקבלת חיזוק משמעותי. פרשינג סקוור הוסיפה כ־945 מיליון דולר להחזקה, שמגיעה כעת לכמעט חמישית מהפורטפוליו. כשמשקיע כמו אקמן שם כמעט 20% מהתיק בחברה אחת, זו לא רק אמונה בפוטנציאל שלה אלא בחירה אסטרטגית: אקמן רואה בגוגל עוגן טכנולוגי ומאמין שהיא יכולה להמשיך ולייצר תשואה עודפת על השוק.
- כמה ביל אקמן מורווח על הבורסה?
- באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעה מגיעה דווקא בתקופה שבה גוגל עומדת במוקד מול
החששות מנגיסה ברווחים על ידי ה-AI. עליית כלי הבינה המלאכותית מעלה חששות שמנוע החיפוש שלה יכול לאבד מהדומיננטיות שלו ואפילו לא להיות רלוונטי ושמודל הפרסום שעומד מאחוריו - אחד מערוצי הרווח הגדולים של גוגל - ייפגע. אקמן כנראה רואה כאן הזדמנות ולא איום: גוגל משקיעה
עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח AI, מטמיעה את Gemini במנוע החיפוש ובמוצרי ענן, ואקמן מאמין שגוגל תוכל להסתגל לשינויים ולהישאר בחזית גם בעידן שאחרי מנוע החיפוש כמו שאנחנו מכירים אותו.