אורן הולצמן איל מקיאג
צילום: יחצ
השבחה

אקזיט לאורן הולצמן: מכר מניות ב-385 מיליון דולר

אחרי שפרסמה דוחות מצויינים, החברה האם של איל מקיאג׳ עלתה בכ-60%; ובהמשך לזינוק, מייסד החברה ובעל המניות הגדול ביותר מימש 9.5% ממניות החברה בשווי כולל של 385 מיליון דולר; השבחת ערך פנומנלית להולצמן שקנה את העסק בכ-10 מיליון שקל והביא אותו לשווי של מיליארדי דולרים

חיים בן הקון | (4)
נושאים בכתבה אודיטי

אחרי שפרסמה דוחות מצויינים, בעל המניות הגדול באודיטי Oddity Tech -2.93%  אורן הולצמן מממש 5.5 מיליון מניות בשווי כולל של 385 מיליון דולר. הולצמן מימש 9.5% ממניות החברה, וברשותו נותרה החזקה של 23% במניות החברה, בשווי 924 מיליון דולר. המימוש מגיע אחרי מימושים קודמים, כך שבסך הכל מימש הולצמן מניות בסך של כ-700 מיליון דולר, כך שבסך הכל, המימושים ושווי האחזקות הנותרות של הולצמן מסתכמו בכ-1.5 מיליארד דולר.


אודיטי פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה ב-30 באפריל. הרווח הנקי למניה עמד על 0.69 דולר למניה, עליה של 13% לעומת 0.61 דולר למניה ברבעון המקביל. מגזר מכירות הקוסמטיקה באינטרנט הוא זה שהפתיע במיוחד: הצפי היה לרווח של 0.13 דולר למניה ממגזר זה, אלא שהחברה דיווחה על 0.20 דולר למניה. בעקבות הדוחות, המניה זינקה ב-60%, ויחד עם המניה זינק שוויו של הולצמן.


חברת אודיטי טק היא חברת טכנולוגיה צרכנית ישראלית-אמריקאית הפועלת בתחום הביוטי וה-Wellness הדיגיטלי. החברה נרכשה מהסדר חוב על ידי אורן הולצמן, המכהן כמנכ”ל, ושירן הולצמן-אראל, מנהלת המוצר הראשית. מטה החברה ממוקם בניו יורק, מרכז המחקר והפיתוח בתל אביב, ולצדה פועלות מעבדות ביוטכנולוגיה בבוסטון. אודיטי פועלת במודל של Direct to Consumer (DTC), ומציעה חוויית קנייה מותאמת אישית המבוססת על שימוש בבינה מלאכותית, למידת מכונה וניתוח נתונים. טכנולוגיה זו מאפשרת לחברה להתאים מוצרים באופן אישי לצרכנים לפי פרופיל ייחודי המבוסס על שאלונים, תמונות ומידע נוסף שמוזן לפלטפורמה שלה.


סיפור הסינדרלה של איל מקיאג׳

אורן הולצמן קנה את איל מקיאג' ב-11 מיליון שקל כחלק מהסדר הנושים שקבע השופט איתן אורנשטיין בחודש שעבר. ההסדר כלל תספורת של שני שלישים מהיקף החובות, בעיקר לבנקים הנושים.


בתחילת הדרך, הולצמן עבד במחלקת מיזוגים ורכישות של חברת הייעוץ הבינלאומית ארנסט אנד יאנג, והיה מעורב במיזוגים כמו רכישת פסגות, רכישת משרד הפרסום באומן בר על ידי פובליציס ועוד. אלא שבשלב מסוים החליט ללכת לדרך עצמאית ולהתמקד בהשקעות בתחום הקמעונאות. את הרכישה החדשה מימן באמצעות חברה חדשה שהקים, ואליה עברה פעילות איל מקיאג' נקייה מחובות. הבעלים הקודמים, גלית ורטהיימר ובעלה חנוך רידר, נותרו שותפים ב-‭25%‬ בלבד.


 מאיפה הכסף? הולצמן הוא בן למשפחה מבוססת מאוד. אביו הוא מהשותפים ב"שילה סחר‭,"‬ אחת החברות הגדולות ליבוא בשר ודגים, ובה התמחה הולצמן. אחותו היא רו"ח בארנסט אנד יאנג. הולצמן מתכנן לרכוש עסקים נוספים בתחום. כדי להבין את נחישותו, אפשר לצפות בו בשיעור במכללה לאיפור של איל מקיאג' במרכז תל-אביב, יושב עם 22 מתלמדות, לומד את סודות המסקרה ואת רזי המייק-אפ כאחת התלמידות.


איל מקיאג' הוקמה ב-1996 על ידי שתי חברות, הדוגמניות שלי גפני וגלית ורטהיים, שתיהן מאפרות שקיבלו היתר להשתמש בסימן הרשום של איל מקיאג' האמריקנית. את הרשת המקורית הקימו בשנות ה-70 בארה"ב אילנה וסם הרכבי, בני זוג ישראלים שפתחו חנות למוצרי איפור וטיפוח במנהטן.

קיראו עוד ב"גלובל"


אודיטי הונפקה בנאסד״ק ביולי 2023, לפי שיווי של 1.97 מיליארד דולר. השיווי הראשון שניתן לחברה ערב ההנפקה עמד על 1.7 מיליארד דולר, אלא שהחברה עדכנה אותו לפני ההנפקה. מאז שהונפקה, אודיטי עלתה ב-98%, בעיקר הודות לעליות החדות שבאו בעקבות הדוחות המעולים.


שווי השוק של אודיטי כיום עומד על 3.9 מיליארד דולר - כ-13.8 מיליארד שקל. את החברה רכש הולצמן, כאמור, בהשקעה של 11 מיליון שקל. הולצמן עשה תשואה פנומנלית של 13,800% על ההשקעה. מחברה כושלת עם חובות עצומים לאחת מהישראליות היותר גדולות בוול סטריט.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 13/05/2025 20:03
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי משקיע שם כלום
  • 3.
    מנהל כספים 13/05/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
    גם אם אתה מגיע ממשפחה מבוססת להרים עסק כזה זה לא דבר פשוט!
  • 2.
    בא 13/05/2025 10:12
    הגב לתגובה זו
    מיליארדים...המטרה היא לשפר את העולם ולא להגיע למרתף...הגיהנום ...אי אפשר לאכול יותר מדג אחד לארוחת צהוריים...וכרגיל הכול הפוך..עהעולם הבא יותר מציאותי משלנו.
  • 1.
    כל הכבוד!!! עלה והצלח (ל"ת)
    יוני 13/05/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.