טראמפ יורד ממס העשירים: "זה רעיון רע, המיליונרים יעזבו"
טראמפ נכנע ללחץ הפוליטי והודיע שלא יחזיר את שיעורי המס על עשירים לרמות הגבוהות של לפני 2017: "זה רעיון רע מאוד"; למרות שהוא חושש מבריחת הון, האנליסטים דווקא סקפטיים: "לא ראינו מיליונרים בורחים לפני 2017 כשהמס היה גבוה"
נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, מאותת כעת כי הוא מתנגד ליוזמות במפלגה הרפובליקנית לבחון את האפשרות להעלות מסים על העשירים ביותר בארה"ב. "אני חושב שזה יהיה מאוד רע, כי הרבה מיליונרים יעזבו את המדינה", אמר טראמפ לכתבים.
במרכז
הוויכוח עומד שיעור המס הנוכחי של 37% על הכנסות העולות על כ-640 אלף דולר בשנה, שהוגדר ברפורמת המסים של טראמפ בשנת 2017. שיעור זה אמור לפוג בסוף השנה, ואם לא יינקטו צעדים, הוא יעלה חזרה ל-39.6%.
למרות ההצהרה של טראמפ, אין כמעט ראיות שמגבות אותה. ההצעה הייתה למעשה להחזיר את שיעור המס של העשירים לרמות שהיו לפני רפורמת המסים של 2017, כשנכון להיום רמות המס על הכנסות גבוהות במדינות רבות בעולם גבוהות משמעותית מאשר בארה"ב, כשבאירופה למשל המס על עשירים עומד על כ-50%. למעשה, המומחים מציינים שכאשר שיעור המס הגבוה של 39.6% היה בתוקף ב-2017, לא נרשמה תופעה של בריחה המונית של עשירים מארה"ב. "מרבית המיליארדרים לא היו בכלל שמים לב להעלאה של 1% או 2% במס", כתב גרג ואלייר, אסטרטג בכיר ב-AGF Investments, ורמז כי בסופו של דבר מדובר במאבק יותר פוליטי מאשר כלכלי.
הנרייטה טרייז מחברת Veda Partners כתבה כי למרות שהרעיון עדיין נמצא בדיונים בגבעת הקפיטול, היא מעריכה שהוא לא ייכלל בחוק הסופי. לדבריה, לוותר על הכנסות אלו יכריח את המחוקקים למצוא דרכים אחרות לממן את תקציב המדינה. בינתיים המחוקקים הרפובליקנים
מנסים לגבש הצעת חוק שתשלב בין הארכת הקלות המס מ-2017 לבין הפחתות מסים חדשות שהבטיח טראמפ במהלך הקמפיין, כגון ביטול מסים על שעות נוספות, טיפים וקצבאות ביטוח לאומי.
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- טראמפ רכש אג"ח ב-82 מיליון דולר, כולל של חברות הנשענות על מדיניותו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, תוכנית המסים המתגבשת צפויה להוביל לזינוק אדיר בגירעון הלאומי.
מסגרת התקציב שעברה לאחרונה בקונגרס מאפשרת תוספת של 5.8 טריליון דולר לחוב הלאומי בעשור הקרוב, יותר מאשר כלל החוקים הגדולים שהעבירו הממשלים האחרונים, כולל תכנית החילוץ בתקופת הקורונה.
מאיפה טראמפ יביא את הכסף?
למרות התקוות
לחיסכון של עד 2 טריליון דולר בקיצוצים בתקציב בזכות מהלכים של "המשרד ליעילות ממשלתית" (DOGE), חלק הרעיונות שהועלו, כגון קיצוצים בתכנית מדיקר ובתוכניות סיוע למזון, כבר נתקלו בהתנגדות עזה בתוך המפלגה הרפובליקנית.
טרייז הדגישה כי כל
עוד מס העשירים ירד מהפרק, ילכו ויתגברו הלחצים לאשר צעדים אחרים שנויים במחלוקת, כמו הגבלת הטבת מס החברות במיסי מדינה ועיריות (SALT), קיצוץ בקצבאות בריאות או ביטול זיכויי מס לייצור אנרגיה נקייה.
- היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?
- השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
רעיון לא פופולרי נוסף שעלה הוא שינוי בקריטריונים לקבלת זיכוי המס על ילדים, כך שרק הורים הרשומים בביטוח הלאומי האמריקני יהיו זכאים, כלומר מהגרים לא. מחקר חדש שפרסם "המרכז ללימודי הגירה" מעריך כי אם יתקבל שינוי כזה, כ-4.5 מיליון ילדים אזרחי ארה"ב עלולים לאבד את הזיכוי בגלל שהוריהם שלהם מהגרים.
- 2.עושה חשבון 28/04/2025 08:27הגב לתגובה זולעשיר בארהב יש דרכים רבות לחמוק ממס עד כי המס שהעשירים משלמים נמוך מהמס שהשכירים משלמים. כך אמר האיש העשיר וורן באפט.
- 1.אנונימי 27/04/2025 22:14הגב לתגובה זוזה מתקרב מאוד למקומות אחרים כשסוכמים את המס הפדראלי ושל הסטייט
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיותאלסטיק עקפה את תחזיות הרווח, אבל צונחת בעקבות האטה בענן
החברה מציגה תוצאות טובות מהצפוי, אך סימני האטה במגזר הענן ותחזית מאכזבת מובילים לתגובה חדה בשוק
חברת אלסטיק Elastic -7.02% , המספקת פתרונות חיפוש וניתוח נתונים לעסקים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השני והכתה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח ובשורת ההכנסות. למרות זאת, השוק הגיב באופן שלילי והמנייה צונחת במסחר המוקדם,
ורושמת ירידה מצטברת של 17% מתחילת השנה. הפער בין הדוחות החזקים לבין תגובת השוק נובע מסימני האטה במנוע הצמיחה המרכזי של החברה, שירותי הענן. האטה זו מטילה ספק ביכולתה של אלסטיק לשמור על רמת צמיחה גבוהה בסביבה תחרותית ומאתגרת יותר.
על פי הדוחות שפורסמו
ביום חמישי בלילה, אלסטיק הציגה רווח מתואם של 0.64 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.58 בלבד. ההכנסות הסתכמו ב-423.5 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה, וגבוה מהציפיות המוקדמות שעמדו על כ-418 מיליון דולר.
החברה ציינה כי היא ממשיכה לראות ביקושים ליכולות החיפוש, האבטחה ויכולות האנליטיקה, במיוחד בארגונים גדולים. במהלך הרבעון נחתמו מספר עסקאות משמעותיות, מה שמלמד על המשך אמון הלקוחות בפלטפורמה.
מעונן חלקית
עם זאת, למרות הצגת נתונים מרשימים, השוק התמקד דווקא בחולשה
היחסית במגזר הענן, התחום הנחשב למנוע הצמיחה המרכזי של אלסטיק בשנים האחרונות.
הכנסות הענן של אלסטיק צמחו ברבעון ב-22%, והציגו ירידה לעומת 24.5% ברבעון הראשון. מעבר לכך, לפי הניתוחים, תחזית ההנהלה לרבעון השלישי מצביעה על המשך האטה ואף על ירידה בקצב
הצמיחה העתידי.
