במקום טכנולוגיה: המשקיעים באסיה מעדיפים צריכה ולא צמיחה
על רקע ההסלמה במלחמת הסחר והחשש מהאטה עולמית, המשקיעים מפנים כספים ממניות טכנולוגיה לחברות מזון, סופרמרקטים ושירותים בסיסיים, בעיקר באסיה, שם התמיכה הממשלתית מתחזקת
בעוד המתיחות הכלכלית בין ארה"ב לסין מסלימה והשווקים מתערערים, מגמה חדשה מתחזקת בשוק ההון: מעבר חד ממניות צמיחה למניות צריכה בסיסית באסיה. סקטור שזכה להתעלמות בשנים האחרונות חוזר למרכז הבמה, כשהשקעות מתרכזות בחברות המזון, הסופרמרקטים והמשקאות, אלו שנשענות
על ביקושים מקומיים ולא על ייצוא עולמי.
מאז גל המכסים של 2 באפריל, מדד MSCI Asia Pacific Consumer Staples זינק בכ-5%, הביצוע הטוב ביותר מבין 11 סקטורים באינדקס, ובניגוד מוחלט לירידה של 2.5% במדד הכללי. רשתות סופרמרקטים כמו Yonghui בסין ו-Kobe Bussan ביפן זינקו ביותר מ-19%, ומניות של יצרניות משקאות ומוצרי חלב הציגו גם הן עליות מרשימות.
המעבר של המשקיעים למניות צריכה בסיסית אינו מקרי. מדובר בחברות שפועלות בזירה המקומית ומספקות מוצרים יומיומיים והכרחיים כמו מזון, משקאות, מוצרי ניקיון ותרופות, קטגוריות שבהן הביקוש נשאר יציב גם בזמנים של האטה כלכלית או תנודתיות בשווקים. להבדיל ממגזרים שתלויים בייצוא או בצריכה מתוחכמת, סקטור זה מושפע פחות ממכסים, ממדיניות סחר משתנה או מהאטה בצמיחה הגלובלית. זוהי גם אחת הסיבות לכך שמשקיעים רבים רואים בו "מקלט בטוח" בתקופות משבר. המומנטום של הסקטור מקבל גם חיזוק ממדיניות פיסקלית במדינות מובילות באסיה.
ממשל סין הכריז על חבילת תמריצים הכוללת 48 צעדים להרחבת הצריכה הפרטית, בין היתר בתחומי הבריאות, המזון והשירותים המקומיים. דרום קוריאה הודיעה על הגדלת תקציב הסיוע הממשלתי לסך של 12 טריליון וון (כ-8.4 מיליארד דולר), כדי לעודד את הביקוש המקומי. גם בהודו, תחזית למונסון חיובי צפויה לתמוך בצריכה הכפרית, ולהזרים ביקושים חדשים לשוק הפנים. כל אלו מחזקים את התחושה בקרב המשקיעים שהביקוש המקומי באסיה, במיוחד למוצרי צריכה בסיסיים, יישאר יציב ואף יגדל, גם כאשר הסחר הגלובלי נבלם.
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- הצרכן הסיני חזר לקנות - אבל מי יעצור את ההידרדרות בנדל"ן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-JP Morgan, מדובר בלא פחות מהמלצה ברורה: להפנות את ההשקעות ממניות צמיחה גלובליות למניות צריכה בסיסית באסיה. שלושת הגופים העלו את דירוג הסקטור ל"החזקה עודפת", כשהסיבה המרכזית היא המעבר לאסטרטגיה הגנתית בעידן של סחר מוגבל וחוסר ודאות כלכלית. גולדמן אף ציין כי החברות האסייתיות בתחום זה הופכות ליותר "מקומיות ודפנסיביות", ומציעות ניתוק מסוים מהתנודתיות בשוקי הייצוא. גם בתי השקעות נוספים, כמו פידליטי אינטרנשיונל, מזהים את הפוטנציאל. פידליטי דיווחה כי הגדילה את החשיפה למניות צריכה בסיסית בסין והונג קונג, במיוחד לאחר ירידות חדות שנרשמו ב-7 באפריל.
אנליסטים בסקסו בנק הסבירו כי אנו נמצאים בעידן של "עולם
פרוטקציוניסטי ומבוזר", שבו משקיעים מחפשים ביטחון במגזרים שמבוססים על ביקוש מקומי ולא על גלובליזציה. המגמה מתבטאת גם במספרים: בעוד שמדד מניות צריכה דיסקרציוניות באסיה (כגון אופנה, תיירות ומוצרי יוקרה) צנח ביותר מ-5% מאז תחילת אפריל, מדד מניות הצריכה הבסיסית
רשם עלייה של 5%, הגבוהה ביותר מכל 11 הסקטורים במדד MSCI Asia Pacific. ההבדל הזה ממחיש את שינוי הכיוון של המשקיעים: פחות הימור על צמיחה עולמית, ויותר חיפוש אחר עוגן מקומי יציב.
גם התחזיות קדימה חיוביות, האנליסטים מעריכים שבשנה הקרובה סקטור זה יניב צמיחה ברווחים כפולה מזו של המדד הכללי באסיה. עם זאת, גורמים כמו עלייה באינפלציה או ירידה ברמת התמיכה הממשלתית עלולים לשנות את המגמה. בשלב זה, כל עוד מלחמת הסחר נמשכת, הצרכן המקומי באסיה הוא אחד העוגנים הבודדים שהשוק מרגיש בטוח להיאחז בהם.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
