כשהמותג הופך פוליטי: טסלה תחת מתקפה

הקשר ההדוק בין אילון מאסק לממשל טראמפ מעניק לטסלה יתרונות רגולטוריים ברקע המכסים שטראמפ הטיל על ייבוא כלי רכב, אך גם סוחף אותה למרכז סערה פוליטית שמאיימת על המכירות והמוניטין בארה"ב ובעולם; בינתיים, המפנגינים כנד מאסק וטסלה ממשיכים במחאות

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

ביום שבת התקיים ברחבי העולם "Tesla Takedown" - יום מחאה עולמי נגד אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, ונגד השפעתו ההולכת וגוברת בממשל טראמפ. מאסק, שמשמש כיום גם כדמות מרכזית במחלקת היעילות הממשלתית של הנשיא, הפך לסמל שנוי במחלוקת, ובעקבות כך גם טסלה עצמה. המחאות, חלקן סוערות, מגיעות על רקע ירידה חדה במכירות והתרחקות של לקוחות מהמותג, בעיקר במדינות עם רוב ליברלי.


החיבור ההדוק בין מאסק לממשל טראמפ הפך את טסלה למוקד זעם של קבוצות פוליטיות ואזרחיות, שמוחות נגד צעדי הקיצוץ המהירים בממשל, אותם מוביל מאסק. מעבר למחאות, הדימוי החדש של החברה פוגע גם בעסקים: אנליסטים חתכו את תחזיות המכירות לרבעון הראשון, וכעת מצפים ל-360-370 אלף רכבים בלבד, לעומת 420 אלף בתחזיות מוקדמות. זהו שינוי כיוון, מצמיחה לקיטון, ומכה תדמיתית לאחת החברות המזוהות ביותר עם חדשנות ירוקה.


מניית טסלה איבדה כ-38% מערכה מאז השבעתו של טראמפ בינואר, ונמצאת כיום 46% מתחת לשיא שנרשם בדצמבר. עם זאת, היא עדיין מציגה תשואה של כ-50% ב-12 החודשים האחרונים, יותר מפי שניים מה-S&P 500. שאלת המפתח היא האם מאסק ישנה כיוון וישקיע יותר בניהול החברה או שימשיך במסלול הפוליטי שעשוי להרחיק עוד לקוחות. כפי שסיכם זאת האנליסט דן אייבס: "מאסק הוא טסלה וטסלה היא מאסק. השאלה היא אם הוא יישאר בוושינגטון או יחזור לאוסטין".



טסלה נהנית מהמכסים - ומפסידה את הציבור הליברלי

בשבוע שעבר הנשיא דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי המטיל מכס של 25% על רכבים וחלקי רכב מיובאים. המהלך נועד לעודד ייצור מקומי ולחזק את תעשיית הרכב האמריקאית, אך גם מצית מחדש את החשש ממלחמת סחר עולמית. המכסים לא חלים רק על רכבים שלמים אלא גם על רכיבים, מה שעלול להוביל לעלייה חדה בעלויות הייצור ולייקור דגמים מיובאים בשיעור של אלפי דולרים לרכב. בתוך תמונת המאבק הזו, טסלה מצטיירת לכאורה כמנצחת הגדולה: כ-95% מכלי הרכב שלה לשוק האמריקאי מיוצרים בתחומי ארה"ב, בטקסס, קליפורניה ונבדה, ולכן לא יושפעו מהמכסים החדשים. בעידן שבו יצרניות כמו טויוטה, פורד וג'נרל מוטורס נאלצות להתמודד עם עלויות גוברות, טסלה נהנית מיתרון מובנה. אך מאחורי הרווחים הפוטנציאליים מסתתרת גם מורכבות פוליטית: מאסק, שתומך בטראמפ וממלא תפקיד בממשלו, הפך את טסלה כאמור לסמל פוליטי והזיהוי הזה עלול לעלות לחברה ביוקר בטווח הבינוני והארוך.


על פניו, החלטתו של טראמפ להטיל מכסים של 25% על רכבים וחלקי רכב מיובאים אמורה לשחק לטובתה של טסלה. עם זאת, יש מי שמביטים על המהלך הזה דווקא כעל מהלך פוליטי ולא כלכלי נטו, אולי אפילו כפיצוי סמוי לטסלה בשל הפגיעה ממעמדו החדש של אילון מאסק בממשל. התמיכה הפומבית של טראמפ בטסלה, כולל הערות אוהדות ומדיניות מגן, מציפה את השאלה עד כמה ההחלטות האחרונות מונעות על ידי שיקולים מקצועיים, ועד כמה הן חלק מברית כוח חדשה בין מאסק לנשיא. 

החשש הוא שהזיהוי המוחלט בין טסלה לבין טראמפ יוביל לחרם צרכני ואיבוד אמון בקרב קהלים דמוקרטיים - תהליך שכבר מתרחש בארה"ב ובאירופה, עם ירידה במכירות ואף תקריות אלימות כמו הצתות רכבי טסלה.  גם בזירה הבינלאומית, תגובות חריפות למכסים מכיוון קנדה, האיחוד האירופי ומקסיקו מאותתות על פוטנציאל להסלמה כלכלית. טסלה אולי נהנית בטווח הקצר, אך בטווח הארוך - הזיהוי הפוליטי של מאסק עלול להפוך מנכס לנטל, ולפגוע במעמדה של החברה בשווקים המרכזיים שלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

"שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב המבחנים"

בבנק אוף אמריקה חוששים בעיקר מחולשה בשער הדולר. סבורים שהמניות בשיא, אך לא משוכנעים לגבי הכיוון העתידי בשל זרימת כספים מסיבית לשווקים ובשל האינטרס של הממשל בארה"ב בבום ושגשוג של השווקים הפיננסים

רן קידר |
נושאים בכתבה שער הדולר

בבנק אוף אמריקה אומרים - זה הזמן להיות זהירים. "התשואות מתחילת השנה מרשימות - ביטקוין 27.5%, זהב 27.2%, מניות 14.7%, אג"ח קונצרני עד 8.2%, אג"ח ממשלתיות 7%". אלא שהדולר איבד קרוב ל-10%, לצד הנפט שירד ב-12.6%" מפרט בתחילת הדוח, מייקל הארטנט, האסטרטג הראשי של בנק אוף אמריקה שסבור ששער הדולר ימשיך לרדת. 

"אני רק מקווה שהשוק יעלה יותר מאשר המטבע ירד" הוא מוסיף ומעריך שהדולר לפני ירדית מדרגה נוספת. 

מדד S&P 500 בשיא 

מדד S&P 500, הגיע ליחס מחיר לערך בספרים (Price-to-Book) של 5.3x - שיא היסטורי. "יחס השווי לספרים של S&P 500 בשיא שמונע על ידי הקצאת 'הכל חוץ מאג"ח' ובום הבינה המלאכותית", מציין הארטנט. להשוואה, בשיא בועת הדוט-קום במרץ 2000, היחס עמד על 5.1x. בפברואר 2009, בשפל המשבר הפיננסי, היחס היה 1.6x בלבד.

"מדד S&P 500 נסחר ב-P/E קדימה של 22.5x - אחוזון 95 מאז 1988, P/E נגרר לעשור של 27.4x - אחוזון 98 מאז 1900, MSCI ללא ארה"ב ב-P/E קדימה של 14.7x - אחוזון 92 מאז 2006.

" מרווחי אג"ח השקעה אמריקאיות A+ ב-64 נקודות בסיס - אחוזון 98 ב-30 השנים האחרונות. במילים פשוטות, כמעט כל מדד הערכה שווי נמצא ברמות שיא קיצוניות היסטוריות, מה שמעלה את השאלה האם אכן 'הפעם זה שונה' כפי שנוהגים לומר בוול סטריט".


אינדיקטור Bull & Bear: אות ניטרלי ב-6.1 אך עם סימני אזהרה

אינדיקטור ה-Bull & Bear של בנק אוף אמריקה נשאר ברמה של 6.1, מה שמסמן עמדה ניטרלית. האינדיקטור, הנע בסקאלה מ-0 (פסימיות קיצונית) עד 10 (אופטימיות קיצונית), משלב מגוון רחב של אינדיקטורים כולל פוזיציות של קרנות גידור, טכניים של שוק האשראי, רוחב שוק המניות, זרימות למניות ואג"ח, ופוזיציות של משקיעים מוסדיים.

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

אינטל אומרת שלא תממש את מובילאיי - למה השוק לא מאמין לה?

אינטל שוקעת תחת חוב של עשרות מיליארדים והפסדים כבדים, ומסתמכת על מכירת נכסים כדי לשרוד; מובילאיי מציגה תוצאות טובות ותחזיות משופרות, אך המצב של האם גורם למשקיעים לראות בה כלא יותר מ"קופת חירום", מה שמכביד על מניית מובילאיי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מובילאיי אינטל

ענקית השבבים אינטל Intel Corp 2.93%   הבהירה בשנה שעברה כי אין לה כוונה לממש את מרבית החזקתה במובילאיי Mobileye 0.36%  , אך בחלוף פחות משנה נראה שהמציאות הכלכלית דוחקת אותה לכיוון הפוך. אינטל עדיין מחזיקה בכ-80% ממניות מובילאיי לאחר שמכרה בחודש שעבר 57.5 מיליון מניות (כולל מימוש אופציה) תמורת כ-900 מיליון דולר, במחיר שנע סביב 16.5-19 דולר למניה, לפי שווי חברה של כ-15 מיליארד דולר בעת הודעת המכירה, למניות שנרכשו במקור בעסקת הענק של 2017. למרות ההצהרות כי אינטל "תישאר בעלת שליטה", השוק מעריך שאינטל, שנקלעה למצוקת נזילות, תידרש לבסוף להמשיך ולממש חלק נוסף מאחזקותיה במובילאיי, שכן מדובר בנכס נזיל ומשמעותי עבורה.

הרקע הפיננסי של אינטל

אינטל ניצבת בפני הפסדים בעסקיה המרכזיים, מה שמעמיד אותה בלחץ תזרימי כבד. החוב הנטו של החברה תפח לכ-30 מיליארד דולר, והיא רשמה הפסד עצום של כ-18.8 מיליארד דולר בשנת 2024, לעומת רווח קטן ב־2023. הסימנים למצוקה מורגשים היטב, כאשר החברה קיצצה דיווידנדים, פיטרה אלפי עובדים ומצאה את עצמה מוכרת נכסים אסטרטגיים כדי לגייס מזומנים. כך למשל, מוקדם יותר השנה היא ויתרה על השליטה בחברת אלטרה (יצרנית FPGA) תמורת 8.75 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהסכום ששילמה עליה בזמנו במהלך שנועד להזרים לה מזומנים חיוניים. כל זאת ברקע השקעות עתק במפעלים חדשים (כמו הקמפוס באוהיו) וטכנולוגיות עתידיות, לצד תחרות גוברת בענף השבבים. 

התוצאות האחרונות של אינטל היו חלשות גם ברבעון השני של 2025 החברה הציגה הפסד של 2.9 מיליארד דולר על הכנסות של 12.9 מיליארד דולר. התחזיות קדימה אינן מזהירות, עם שחיקה במעמדה בטכנולוגיות מפתח (דוגמת שבבי AI) ותחרות עזה מטעם טיוואן סמי Taiwan Semiconductor . -0.88%  שמשאירה את אינטל הרחק מאחור. במצב זה, מובילאיי מהווה עבור אינטל מעין "נכס חירום", שהפך ללא־ליבה מבחינתה, שאותו ניתן לממש כדי לתמוך במאזן.

מובילאיי נפגעת ולא באשמתה

בחודש יולי כאמור, הודיעה אינטל על מכירה של מניות מובילאיי שהחזיקה, בהיקף של כ-900 מיליון דולר. העסקה כללה מכירת 45 מיליון מניות לציבור, כשבמקביל מובילאיי עצמה רכשה מאינטל מניות בשווי 100 מיליון דולר, צעד שחיזק את אמון השוק בחברה הבת. כתוצאה, חלקה של אינטל במובילאיי ירד מ-88% לכ-80%, אם כי היא נותרה בעלת השליטה. לא פחות חשוב, אינטל המירה 50 מיליון מניות מסוג B (בעלות זכויות הצבעה מוגברות) למניות רגילות מסוג A, צעד טכני שנתפס כאיתות שאינטל מכשירה את הקרקע למימוש עתידי נוסף.

אמנם בהודעת ההנפקה צוין שאינטל "מתכוונת להמשיך להחזיק במניות המומרים ולא למוכר אותם מיידית", אך בעיני השוק מדובר בהכנת מלאי למכירה, שיהיה קל יותר להפיץ בבוא העת. כלומר, אינטל אומרת שהיא "לא תממש", אך בכל פעם שנקרית ההזדמנות (או כשגובר הלחץ הפיננסי) היא כן מוכרת עוד קצת. השוק, כצפוי, אינו קונה את ההכחשות.