וול סטריט ממתינה למדד המחירים ליצרן

הצפי: ירידה של 0.2% במאי על רקע רגיעת מחירי הנפט באותה עת. מאקרו נוסף: צפי לירידה של 0.2% במכירות הקמעונאיות. זריקת עידוד דווקא מצד מחירי הנפט, שנסוגים במעט מהרמות המדאיגות אליהן הגיעו. בישראליות: אורכית - עד לאן?
שרון שפורר |

החוזים העתידיים מאותתים - יום נוסף של עליות שערים נכון לוול סטריט. ברקע, מחירי הנפט נסוגים קלות מהרמות המדאיגות אליהן הגיעו בסוף השבוע (קרבו לרף ה-56 דולר לחבית).

ובכל זאת, מי שיאחזו היום בשרביט הניצוח על בורסות התפוח הגדול יהיו שני נתוני מאקרו חשובים שיתפרסמו טרם הפתיחה.

האחד - מדד המחירים ליצרן לחודש מאי. הצפי הוא לירידה של 0.2% בעיקר בשל ירידת מחירי הנפט בחודש זה ולאחר עליה של 0.6% בחודש אפריל שקדם לו. המדד בניכוי מחירי האנרגיה והמזון צפוי לעלות ב-0.2%, לאחר עליה של 0.3% בחודש אפריל.

הנתון השני - המכירות הקמעונאיות בחודש מאי החולף. בשווקים מצפים לירידה של 0.2%, בעיקר בשל מכירות חלשות של כלי רכב בעת זו ולאחר עליה של 1.5% באפריל החולף. להוציא כלי רכב צפויות המכירות הקמעונאיות לעלות ב-0.2%, לאחר עליה של 1.1% באפריל.

את ליל האתמול, נזכיר, חתמה וול סטריט בעליות מתונות. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.29% לרמה של 2,068 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס הוסיף 0.09% לרמה של 10,522 נקודות, ומדד ה-S&P500 עלה ב-0.23% לרמה של 1,200 נקודות.

מחירי הנפט נסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק בירידה של 0.67% סביב מחיר של 55.25 דולר לחבית, הנמסרת בחודש יולי, לאחר שאתמול הגיעו לגובה 55.61 דולר.

במרכז המסחר תעמודנה מניות טארגט (TGT). הקמעונאית השלישית בגודלה בארה"ב, צופה גידול של 4%-6% במכירות החודש שיסתיים ב-2 ביולי). החברה תדווח ב-7 ביולי על הנתונים המדוייקים. בסוף השבוע שעבר הודיעה גם וול מארט (WMT) על תחזית המכירות לחודש יוני, אז היא צופה גידול של 2%-4% - כפי שחזתה במקור.

מניות היולט פאקרד (HPQ) תמשוכנה גם הן את תשומת הלב. החברה הודיעה כי תבנה מחדש את חטיבת המחשבים האישיים, כך שתהפוך לחטיבה עצמאית ובמקביל תבצע חילופי גברי.

ובישראליות. טבע תמשיך להתבצר בקדמת הבמה, על רקע הידיעות שנסובות מאז תום השבוע שעבר סביב תרופת הטייסברי - המתחרה מהעבר הקרוב של הקופקסון. מאמר מדעי שהתפרסם גרס כי התרופה של אלן ושל ביוג'ן עשוייה לשוב למדפים אם יאובחנו התסמינים השליליים שלה מבעוד מועד, אך בו בעת, התפרסמו חששות לפגיעה נוספת (חמישית במספר) במטופל.

קבוצת אלביט מערכות זכתה אמש, במהלך הסלון האווירי בפריז, בפרס של מגזין התעופה Flight. הפרס הוענק למערכת לורד, פרי פיתוח של חברת הבת של אלביט, אלאופ. המערכת מיועדת להגביר את הבטיחות בטיסות מסוקים, והיא מאפשרת לטייס המסוק לחמוק מסכנות כגון: התנגשות בחוטי חשמל, אנטנות ומכשולים נוספים. מניות החברה עשויות להגיב לבשורות המשמחות.

האם מניות אורכית תמשכנה במסע צפונה? ברקע, פרסומים מסוף השבוע כי ברודקום היא היא המנהלת מו"מ עם אורכית לרכישת חברת הבת - קוריג'נט. על פי פרסומים, קוריג'נט תרכש בתוך ימים ספורים לפי שווי של כחצי מיליארד דולר - לא זעום כלל וכלל..

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.