פורקסיה: גדל הפוטנציאל לפיחותון בשקל בטווח הבינוני

אך לא צופים פיחות חד. גם הפועלים מעריך: בטווח הבינוני הארוך, ייתכן פיחות בשקל, בעיקר בשל הצמצום הנוסף הצפוי בפער הריביות
חזי שטרנליכט |

מנהל חדר העסקאות במטבעות פורקסיה, רונן ברק מציין כי זירת הדולר-שקל ממשיכה לשדר עסקים כרגיל גם בשבוע החולף.

העדר קטליזטורים מקומיים (מדיניים-כלכליים), לצד התנהלות יציבה של האמריקאי בעולם תורמים לאווירת הנכאים בשוק.

ברק ציין כי "בהמשך להערכתינו המשך פרסום נתוני מקרו חיוביים, לצד "האופוריה" בשוק המניות תורמים בטווח הקצר לייצוב במטבע המקומי", מסביר ברק. הוא מוסיף כי בטווח הבינוני אנו צופים כי פוטנציאל "הפיחותון" גובר, לנוכח רמות המחירים בבורסה, יישום תוכנית ההתנתקות, והשוק הבנילאומי. אך "רעשים" במישורים הללו צפויים להפוך את המגמה על פיה.

עם זאת, רונן ברק מציין כי בפורקסיה ממשיכים ומדגישים כי לא צופים פיחות חד. אם בכלל צפוי לנו "פיחותון".

מההיבט הטכני כל עוד סביבת 4.40 שקל משמשת סביבת התנגדות ממשיך השוק להישאר במגמת Range Trade (רצועת שערים), כאשר 4.35 מהווה סביבת תמיכה תמיכה-קניה לחילופין.

הפועלים

בטווח הקצר, מציינים כלכלני הבנק, הם מעריכים, כי השקל ייסחר במגמה מעורבת, אך יישאר בטווח שערים צר יחסית, כאשר הגורם העיקרי שימשיך להשפיע על המסח ר בשקל הוא התפתחות המסחר בדולר בשוק הבינלאומי, ותנועות ההון מחו"ל להשקעה בישראל. נראה, כי היציבות במצב הכלכלי, המדיני והביטחוני כבר מגולמים ברמות שערי החליפין של השקל.

בטווח הבינוני הארוך, מעריכים בפועלים כי ייתכן פיחות בשקל, בעיקר בשל הצמצום הנוסף הצפוי בפער הריביות , אשר במיד ה וילווה בהתערערות באחד מהתחומים, המדיני, כלכלי או ביטחוני, הוא עלול הוביל לפיחות חד. במקרה זה, בנק ישראל יעל האת הריבית, כדי למנוע עלייה ברמת האינפלציה. בנוסף, יושפע המסחר בשקל מתנועות ההון לישראל וממנה, כאשר העלייה הצפויה בהשקעות של ישראלי םבחו"ל, תגרור עלייה בביקוש למט"ח.

הדולר נסחר השבוע במגמה מעורבת, כאשר הגורם העיקרי שהשפיע

על המסחר היו מדדי המחירים ליצרן ולצרכן. פרסום על עלייה ח דה במדד המחירים ליצרן בחודש אפריל תמך בדולר, אך קיפאון במדד המחירים לצרכן ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, בלם את מגמת ההתחזקות, שכן בעקבות זאת חזרו בשוק לחזות עלייה הדרגתית בלבד בריבית בארה"ב.

כלכלני הבנק סבורים כי בתקופה הקרובה ימשיך הדולר להיסחר תחת לחץ כלפי מטה, בשל זחילת הריבית כלפי מעלה בקצב מתון בלבד והתגברות הציפיות להגמשת משטר החליפין של היואן הסיני בתקופה הקרובה.

גיפט

לאחר שהשקל נחלש מעל 4.3800 שקל ביום שישי שעבר בעקבות התחזקותו הכללית של הדולר בעולם, הצליח השקל השבוע למחוק בהדרגה את הפסדיו והתחזק ל-4.3600. עליית מדד המחירים לצרכן של 0.7% שהתפרסם ביום ראשון היתה בהתאם לציפיות ולא השפיע על המסחר.

התוכניות לרפורמה במיסוי של משרד האוצר לא הביאו לזעזועים בשוק המט"ח. באופן כללי נראה שהתמריץ החיובי לפעילות הכללית של הורדת המע"מ ומס ההכנסה ישמש למשוך עוד השקעות מחו"ל מאשר העלאת מס רווחי הון ובריחת משקיעים מקומיים.

בכל מקרה, המסחר מתנהל באופן שקט עם מחזורים דלים כאשר המתחים שמתחילים לעלות לקראת ההתנתקות מעזה עדיין רחוקים מלהשפיע על שלוות השווקים. ביום שני הקרוב הנגיד החדש צפוי להשאיר את הריבית השקלית ללא שינוי בהחלטתו הראשונה בנושא זה, אולם יהיה מעניין לשמוע לרמזים לגבי אופן ניהולו של מדיניות הריבית בעתיד. לשער הדולר יש תמיכה חזקה ב-4.3500 והתנגדות בראשונה ב-4.3850.

בנק אגוד

הגורמים התומכים בהתחזקות הדולר בטווח הארוך: אי יציבות מדינית ופוליטית. הידרדרות משמעותית לאלימות עם יציאתה לפועל של תוכנית ההתנתקות. ציפיות להמשך עליית ריבית על הדולר וצמצום פער הריביות בין השקל לדולר. צמצום הגירעון הממשלתי ובמאזן המסחרי האמריקאי. הסלמה משמעותית במצב הביטחוני בארץ.

מצד שני הגורמים התומכים בהיחלשות הדולר הם: יציבות ממשלתית. התקדמות בתהליך ההתנתקות המדינית. עליית תחזית הצמיחה לשנת 2005 בתמ"ג ל-5% מצד שר האוצר. יישום מוצלח של התוכנית הכלכלית המשותפת למשרד האוצר ובנק ישראל לייצוב המשק והשגת צמיחה בשנה הבאה יחד עם עמידה ביעד הגירעון של 4% בשנה הבאה. המשך זרם ההשקעות הזרות לישראל.

טכנית: טווח המסחר הצפוי לשבוע הקרוב הינו 4.32 עד ל-4.42 שקל לדולר. תמיכה קרובה שוכנת ב-4.32 שקל לדולר, תמיכה הבאה שוכנת ברמת 4.28 שקל לדולר. התנגדות קרובה שוכנת ברמת 4.40 שקל ו-4.42 שקל לדולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
מסים

"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"

הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור

רן קידר |

מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים. 

הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".

אתה רציני?

"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד". 

כמה מס?

"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".

המון. אין משהו לעשות?

 "חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.