וול-סטריט מתקנת הירידות מאמש: אלדין עולה ב-3.5%
בוול-סטריט נפתח היום המסחר בעליות שערים חדות, המתקנות את הירידות שנרשמו אמש. שורה של דוחות כספיים מוצלחים לצד נתונים חיוביים מכיוונו של שוק העבודה האמריקני, מביאים את המשקיעים לסחור לפי שעה באווירה אופטימית יותר.
מדד הנאסד"ק פתח את היום בעליה חדה של 1.24% ל-1,937 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס מוסיף 1.02% ל-10,114 נקודות.
המאקרו של יום חמישי - הלידינג יעניינו
מחירי הנפט יורדים היום לאחר שטיפסו אתמול. המימושים ברווחים באים לאחר הזינוק שנרשם אתמול עת פורסם כי חלה ירידה מפתיעה בהיקפי המלאים של הדלקים בארה"ב. מחיר הנפט איבד כ-48 סנט ונסחר ברמת 53.56 דולר לחבית.
שיפור שנרשם בשבוע שעבר בשוק העבודה האמריקני. מספר תביעות העבודה החדשות שנרשמו בארה"ב הסתכם ב-300 אלף, מתחת לתחזיות ל325 אלף תביעות עבודה חדשות. בבקריאה הקודמת של הנתון נרשמו 330 אלף תביעות.
עוד יפורסמו היום הנתונים המובילים (לידינג אינדיקייטורס) התחזית למדד זה צפוי לירידה של 0.3%, וטווח התחזיות נע בין ירידה של 0.2% לירידה של 0.4%.
האמריקניות מדווחות - איביי בראשן
ענקית המכרזים המקוונים איביי (EBAY) דיווחה על רווחי עתק המעניקים לה קצב רווחים שנתי של מיליארד דולר. הרווחים עקפו את הצפייות של האנליסטים והמנייה מגיבה בעליה של 2%. החברה מסן-חוזה שבקליפורניה מסרה כי הרוויחה 253 מיליון דולר ברבעון שהם 19 סנט למניה. בניכוי הוצאות חד פעמיות החברה אף הרוויחה 275 מיליון דולר, או 20 סנט למניה. ההנהלה העניקה גם תחזיות טובות ובטווח הציפיות להמשך השנה.
הרווחים וההכנסות של ענקית המדיה האינטרנטית יאהו! (YHOO) עלו במידה ניכרת. החברה ציינה כי רווחיה הוכפלו בין רבעון לרבעון בזכות הכנסות מפרסום. עוד העניקה ההנהלה, תחזיות אופטימיות להמשך השנה. המניה עולה ב-1%.
מניית גוגל (GOOG) קיבלה שדרוג המלצה מהבנק הגדול RBC קאפיטל. האנליסטים שם אופטימיים והם סבורים כי מניית מנוע החיפוש הנפוץ באינטרנט ראויה להמלצת "תשואת יתר". מניות החברה נסחרות בעליה של 1.32%.
הישראליות: רווחי אלדין ניזוקו מתביעת פטנט שיושבה
אלדין, חברת מוצרי האבטחה לשוק התוכנה, פרסמה את התוצאות שלה. הכנסות החברה בניהולו של ינקי מרגלית גדלו ל-14.3 מיליון דולר, זינוק של 20.5%. הרווח הנקי ירד בעיקר עקב השפעה חד פעמית של תביעת פטנט שהיישוב שלה עלה לחברה 2 מיליון דולר. הרווח הסתכם ב-9 סנט למניה מדוללת, או 10 סנט למניה, ירידה מול רווח של 14 סנט למניה מדוללת או 15 סנט למניה. מניות החברה עולות ב-3.5%.
בין הישראליות שמודיעות הודעות "שגרתיות" שלא קשורות לדוחות נמצאת היום אלרון. הנ"ל פרסמה כי השקיעה 2.9 מיליון דולר בחברת נולנס. מדובר בחברת ציוד רפואי מישראל, שמייצרת עדשות מיוחדות לטיפול בקטרקט (ירוד). נשיא ומנכ"ל אלרון, דורון ביגר, הביע את שביעות רצונו מההשקעה והוסיף כי הוא מקווה שיהפכו את החברה לגדולה ומשמעותית בתחומה. מניות אלרון נסחרות ללא שינוי.
אלסינט שבשליטתו של איש העסקים, מוטי זיסר, הודעה אמש על חתימת הסכם לרכישת 100% ממניות וזכויות ההצבעה ברשת הביגוד הישראלית, מנגו. בתמורה לרכישה תשלם אלסינט לבעלי הרשת סכום של כ-3.7 מיליון דולר.
טאואר סמיקונדקטור הודיעה על מינויו של ראסל אלוואנגר לתפקיד מנכ"ל החברה. אלוואנגר ייכנס לתפקידו החל מ-1 במאי. המנכ"ל החדש הוא בעל וותק וניסיון בינלאומי בתעשיות הסמיקונדקטור והטכנולוגיה, מילא במהלך 25 השנים האחרונות שורה של תפקידים ניהוליים בחברות מובילות מהתחום. השוק מקבל את פניו של המנכ"ל החברה בזינוק של 15.38%.
מניית שמיר תעשית אופטיקה, החברה הקיבוצית הראשונה הנסחרת בנאסד"ק, תחל להיסחר ב-2 במאי גם בבורסה בתל-אביב. הדואליות של שמיר עשויה להשפיע גם על התוצאות של המנייה בוול סטריט. לפי שעה המניה נסחרת ללא שינוי.
במדווחות: דוחות אמדוקס למבחן השוק
אמדוקס דיווחה אתמול בתום המסחר על התוצאות שלה. החברה עקפה את הציפיות והיום תגענה מניותיה למבחן השוק. הרווח של החברה הסתכם בתקופה ב-76 מיליון דולר או 35 סנט למניה, גם כן בהתאם לתחזיות השוק. מדובר בעליה של 20.1% לעומת רווחי הרבעון השני של 2004 אשר בהפחתת הוצאות רכישה הסתכמו ב-632 מיליון דולר או 29 סנט למניה.
ענקית תוכנות הבדיקה האוטומטיות מרקורי היתה גם כן במדווחות. החברה עמדה בתחזיות השוק לרבעון הראשון של השנה, ודיווחה אמש בתום המסחר כי הכנסות החברה הסתכמו בתקופה ב-198.8 מיליון דולר, עליה של 27% לעומת הכנסות הרבעון הראשון של 2004. תחזית ההכנסות הממוצעת היתה להכנסה של 197 מיליון דולר. רווחי הרבעון הראשון הסתכמו ב-31.4 מיליון דולר או 32 סנט למניה, בהתאם לתחזיות. זאת לעומת רווח של 18.9 מיליון דולר או 18 סנט למניה ברבעו המקביל אשתקד. מרקיורי נסחרת בירידה של 1%.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?