התקציב אושר בועדת הכספים - האם יביא נחת לבורסה?
תקציב 2005 אושר בועדת הכספים - בעיכוב של שלושה חודשים אמנם ובנזק מוערך של כחצי מיליארד שקל - אבל אושר - למה להסתכל על חצי הכוס הריקה? ביום שני הקרוב יובא התקציב לאישור הכנסת והבורסה בתל אביב תבחר האם לחגוג כבר היום ביחד עם חגיגות פורים או להמתין בסבלנות לתחילת השבוע הבא?
עוד ברקע למסחר הבוקר, כשעה וחצי לפני תום המסחר בוול סטריט אמש פרסם הפדרל רזרב את ההחלטה שלו להעלות את ריבית הבסיס הקצרה בארה"ב ב-0.25% נקודות האחוז ל-2.75%. העליה היתה בהתאם לתחזיות השוק, אולם מה שהטריד אמש את המשקיעים היתה רמיזתו של היו"ר, אלן גרינספאן, כי העלאות הריבית ימשכו לאורך תקופה משמעותית, וזאת בכדי לבלום לחצים אינפלציוניים המופעלים על המערכת הכלכלית של ארה"ב.
החששות הובילו את וול סטריט לחתום בירידות. מדד הנאסד"ק השיל 0.9% בצניחה חופשית שנרשמה בשעת המסחר האחרונה לרמת ה-1,989 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס ירד גם הוא ב-0.9% ל-10,470 נקודות. ירידות השערים לא פסחו על המניות הדואליות ומרביתן של אלו תפתחנה את בוקרו של יום המסחר הרביעי באחד העם בפערי ארביטראז' שליליים.
ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע תפתח את המסחר בפער שלילי של 1.27%, לאחר שנפלה אמש ב-1.23%. לא סייעה גם הודעת החברה ביחד עם Active Biotech, כי תוצאות מחקר שלב שתיים, אשר פורסמו בז'ורנל Neurology, מראות, כי "הטיפול ב-laquinimod מפחית את התפתחות נגעי MRI פעילים בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי".
פרטנר תפתח את המסחר בפער שלילי קל של 0.1%, לאחר שעלתה ב-2.37% על רקע החלטתה להגדיל את היקף הגיוס הקרוב ל-2 מיליארד שקל, לאחר שזכתה בביקושי ענק של כ-6 מיליארד שקל.
ריטליקס תפתח הבוקר את המסחר בפער שלילי קל של 0.14%, לאחר שנפלה אמש בוול סטריט ב-1.54%. המניה נהנית בימים האחרונים דווקא ממומנטום חיובי, על רקע רכישת אורקל את המתחרה ריטק והערכות האנליסטים, כי הבאה בתור להרכש היא ריטליקס וכי הרוכשת המאושרת תהיה SAP - אשר הפסידה לאורקל במאבק על ריטק.
בפערים שליליים תפתחנה גם: אלביט מערכות (0.2%), סאיטקס (0.1%), פריגו (1.15%), כור (1.21%), אודיוקודס (1.4%), אלביט הדמיה (1.45%), גילת (1.6%), אינטרנט זהב (2.1%), רבוע (2.22%), מתב (2.74%) ואורכית (7.98%).
מנגד, תפתחנה בפערים חיוביים: גיוון (1%), אלווריון (1.45%), מגל (2.96%), ג'קדה (1.12%), דלתא (1.24%), טאואר (0.86%) החבוטה ואלדין (0.45%).
ובבנקים. המפקח על הבנקים, יואב להמן, מתנגד, על פי ידיעות אחרונות, לכוונתו של בנק הפועלים להנהיג סלי עמלות למשקי בית (של 10 ו-18 שקל - החל מה-1 במאי). בימים האחרונים, יודע העיתון לספר, מתקיימים מגעים בין הפיקוח לבנק במטרה לפתור את המחלוקת אך העיתון טוען עוד, כי הפערים בין הצדדים גדולים.
נוחי דנקנר סוגר את חברת הנדל"ן, גנדן - מדווח הבוקר ידיעות אחרונות, כמהלך לקראת המיזוג הצפו בין נכסין ובנין ואזורים, שתיהן מקבוצת אי.די.בי - מניות קבוצת אי.די.בי ושתי הראשונות בפרט עשויות להגיב היום לידיעה. אתמול, נזכיר, חתמו מניות א.די.בי פיתוח ואי.די.בי אחזקות בעליות שערים נאות של למעלה מ-2% כל אחת, על רקע תוצאות טובות של חברות הקבוצה ובעיקר על רקע הדיווח של דסק"ש, לפיו עברה לרווח של 677 מיליון שקל ב-2004 מהפסד של כ-21 מיליון שקל ב-2003.
ואם כבר דנקנר, נספר, כי הערכת שווי שביצעו עבור קבוצת אי.די.בי, עת עדיין התמודדה במכרז לרכישת גרעין השליטה בבזק שיקפה לחברת התקשורת שווי של 3.25-4 מיליארד דולר - גבוה בכ-25% ממחיר השוק של החברה. מניות בזק עשויות להגיב למספרים.
בנקים קרדיט מערכתהמס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות
דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי.
חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.
עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה.
בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל.
המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.
בנקים קרדיט מערכתהמס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות
דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי.
חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.
עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה.
בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל.
המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.
