וול סטריט עשויה לפתוח בירוק - כך מרמזים הנגזרים

עליות באירופה ובאסיה עשויות לאושש את הבורסות האמריקאיות ביום המסחר האחרון לשבוע. התחזקות הדולר ביחס לעיקריים עוזרת לגאווה הלאומית ועשויה גם היא לדחוף את השוק
חזי שטרנליכט |

לאחר מספר ימים של דשדוש וסיום בירידות, נראה כי השווקים האמריקאים מתכוננים לעליות שערים ביום המסחר האחרון של השבוע. החוזים העתידיים מגלמים צפיות לעליות שערים, והם מושפעים מהעליות שנרשמות באירופה ומוקדם יותר באסיה. כל זאת, כשברקע מתייצבים במעט מחירי הנפט והדולר צובר תאוצה ומתחזק ביחס לעיקריים.

החוזים העתידיים על מדד ה-s&p500 נסחרים בתוספת ומגלמים את המדד על 1,180.8 נקודות. החוזים על הנאסד"ק 100 נסחרים אף הם בעליה ומגלמים את המדד ברמה של 1,556.5 נקודות. החוזים על הדאו-ג'ונס מגלים אף הם אופטימיות ומגלמים את המדד הכבד והותיק ברמה של 10,530 נקודות. נזכיר כי אתמול נפל מדד הנאסד"ק ב-1.05% לרמה של 2,070.56 נקודות, הדאו-ג'ונס האדים ב-1.06% לרמה של 10,504.94 נקודות וה-S&P500 איבד כ-0.87% לרמה של 1,177.31 נקודות.

מחירי הנפט נסחרים ברגיעה יחסית בשעות האחרונות, לאחר רמות השיא בנות החודש וחצי שקבעו אתמול. חבית נפט ירדה ב-4 סנט במסחר המקדים בבורסת ה-NYMEX לרמת 48 דולר.

היום יתפרסם מדד המחירי ליצרן במשק האמריקאי. הצפי הוא לירידה של 0.1%- בדצמבר, ועליה של 0.2% בניכוי מחירי המזון והאנרגיה. טווח הציפיות למדד נע בין 0.4% לירידה של 0.5%-, והטווח למדד המנוכה נע בין 0.3% ל-0.1%.

כמו כן מתפרסם היום מדד המלאים של בתי העסק האמריקאים. הצפי הוא לעליה של 0.6%, בטווח שנע בין 0.5% ל-0.9%. אחרי הפתיחה (16:45, שעון מקומי) ידווח מדד היצור התעשייתי שצפוי להראות על עלייה של 0.4%, ורמת ניצולת התפוקות של 78.9%.

מניות בכותרות

מניות בואינג (BA) עשויות לרכז את עניין המשקיעים והסוחרים, על רקע הודעתה הצפויה כי תפסיק לייצר את המטוס המסחרי הקטן ביותר שלה - 717. זאת לאחר שתמלא את ההזמנה האחרונה שנותרה לה. מניות החברה איבדו 2.5% במהלך המסחר אתמול.

החברה שהמציאה את שפת התוכנה ג'אווה, וגם את "הנקודה" בשמות אתרי האינטרנט, סאן מיקרוסיסטמס (SUNW), דיווחה אתמול בתום המסחר על תוצאות דלות לשנת הכספים 2004. החברה לא עמדה בצפי האנליסטים ואיבדה 4% במסחר שלאחר הסגירה. המניה תבחן היום במבחן השוק המלא, החל מהשעה 16:30 (שעון מקומי).

הישראליות: חוזה של אמדוקס ברוסיה - על סדר היום

מניות אמדוקס (DOX) עשויות להגיב להודעת החברה מהיום כי תשתף פעולה עם IBM בפרוייקט חיוב לקוחות קווים ענק ברוסיה. החברות מתעתדות לקחת על עצמן פרוייקט עצום בו הן תשדרגנה את מערכת חיוב הלקוחות של חברת סוויאזינווסט, בעלת 180 מערכות חיוב שונות. המערכות הללו פרוסות באיזורים גאוגרפים נרחבים ברוסיה, המדינה הגדולה ביותר בעולם מבחינת שטחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.