וול סטריט עשויה לפתוח בירוק - כך מרמזים הנגזרים
לאחר מספר ימים של דשדוש וסיום בירידות, נראה כי השווקים האמריקאים מתכוננים לעליות שערים ביום המסחר האחרון של השבוע. החוזים העתידיים מגלמים צפיות לעליות שערים, והם מושפעים מהעליות שנרשמות באירופה ומוקדם יותר באסיה. כל זאת, כשברקע מתייצבים במעט מחירי הנפט והדולר צובר תאוצה ומתחזק ביחס לעיקריים.
החוזים העתידיים על מדד ה-s&p500 נסחרים בתוספת ומגלמים את המדד על 1,180.8 נקודות. החוזים על הנאסד"ק 100 נסחרים אף הם בעליה ומגלמים את המדד ברמה של 1,556.5 נקודות. החוזים על הדאו-ג'ונס מגלים אף הם אופטימיות ומגלמים את המדד הכבד והותיק ברמה של 10,530 נקודות. נזכיר כי אתמול נפל מדד הנאסד"ק ב-1.05% לרמה של 2,070.56 נקודות, הדאו-ג'ונס האדים ב-1.06% לרמה של 10,504.94 נקודות וה-S&P500 איבד כ-0.87% לרמה של 1,177.31 נקודות.
מחירי הנפט נסחרים ברגיעה יחסית בשעות האחרונות, לאחר רמות השיא בנות החודש וחצי שקבעו אתמול. חבית נפט ירדה ב-4 סנט במסחר המקדים בבורסת ה-NYMEX לרמת 48 דולר.
היום יתפרסם מדד המחירי ליצרן במשק האמריקאי. הצפי הוא לירידה של 0.1%- בדצמבר, ועליה של 0.2% בניכוי מחירי המזון והאנרגיה. טווח הציפיות למדד נע בין 0.4% לירידה של 0.5%-, והטווח למדד המנוכה נע בין 0.3% ל-0.1%.
כמו כן מתפרסם היום מדד המלאים של בתי העסק האמריקאים. הצפי הוא לעליה של 0.6%, בטווח שנע בין 0.5% ל-0.9%. אחרי הפתיחה (16:45, שעון מקומי) ידווח מדד היצור התעשייתי שצפוי להראות על עלייה של 0.4%, ורמת ניצולת התפוקות של 78.9%.
מניות בכותרות
מניות בואינג (BA) עשויות לרכז את עניין המשקיעים והסוחרים, על רקע הודעתה הצפויה כי תפסיק לייצר את המטוס המסחרי הקטן ביותר שלה - 717. זאת לאחר שתמלא את ההזמנה האחרונה שנותרה לה. מניות החברה איבדו 2.5% במהלך המסחר אתמול.
החברה שהמציאה את שפת התוכנה ג'אווה, וגם את "הנקודה" בשמות אתרי האינטרנט, סאן מיקרוסיסטמס (SUNW), דיווחה אתמול בתום המסחר על תוצאות דלות לשנת הכספים 2004. החברה לא עמדה בצפי האנליסטים ואיבדה 4% במסחר שלאחר הסגירה. המניה תבחן היום במבחן השוק המלא, החל מהשעה 16:30 (שעון מקומי).
הישראליות: חוזה של אמדוקס ברוסיה - על סדר היום
מניות אמדוקס (DOX) עשויות להגיב להודעת החברה מהיום כי תשתף פעולה עם IBM בפרוייקט חיוב לקוחות קווים ענק ברוסיה. החברות מתעתדות לקחת על עצמן פרוייקט עצום בו הן תשדרגנה את מערכת חיוב הלקוחות של חברת סוויאזינווסט, בעלת 180 מערכות חיוב שונות. המערכות הללו פרוסות באיזורים גאוגרפים נרחבים ברוסיה, המדינה הגדולה ביותר בעולם מבחינת שטחה.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי: "מבחינתי זה חלום שהתגשם. העובדים בפנסיה צוברת יזכו מעתה להטבות משמעותיות בתחום הרווחה, והם יוכלו להצטרף לפעילויות ולעשייה של העמותה לגמלאי עובדי המדינה. אני רוצה להודות לכל מי שלקח חלק במהלך הזה בהסתדרות, ולממונה על האוצר שקידם את ההסכם".
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
מנכ"ל עמותת הקרן לעובדי המדינה אהוד סריפיאן: "אנחנו מתקנים עיוות של עשרות שנים. אני שמח עבור ציבור הגמלאים, שייהנו מעתה ממעטפת רחבה יותר".
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
