מיסוי אופציות
המאמר עוסק במיסוי אופציות במקרקעין בעקבות הרפורמה במיסוי מקרקעין.
הרפורמה בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), בעקבות המלצות וועדת רבינוביץ', הוסיפה לחוק את פרק חמישי 2 לחוק, הקובע מסלול מיוחד למיסוי אופציות העומדות בתנאי פרק זה.
עובדה זו יצרה שני מסלולים למיסוי אופציות על פי החוק: האחד מתייחס למיסוי אופציות שאינן עומדות בתנאי פרק חמישי 2 לחוק, והשני למיסוי אופציות העומדות בתנאים שנקבעו באותו פרק (להלן: "אופציות לפי פרק שישי 1 לחוק"). תוקפו של פרק חמישי 2 לחוק, הוא עד תום שנת המס 2003, אולם כיום מונחת על שולחן הכנסת הצעת תיקון מס' 54 לחוק, לפיה יוארך באופן רטרואקטיבי תוקף פרק חמישי 2 לחוק, לשנות המס 2004-2005.
מטרת מאמר זה היא לסקור את אופן מיסוי האופציות על פי החוק. תחילה נדון במיסוין של אופציות שאינן עומדות בתנאי פרק חמישי 2 לחוק (להלן: "אופציות"), ולאחר מכן נדון במיסוי אופציות לפי פרק חמישי 2 לחוק.
ראשית נציין, כי האופציה אליה נתייחס בהמשך הדיון היא אופציית קונה (call option), להבדיל מאופציית מוכר (put option). אופצית קונה מעניקה לקונה את הזכות, בהתקיים תנאים מסוימים, להחליט על רכישת המקרקעין ("לממש את האופציה"). בהסכם אופציה יש להבחין בין שני הסכמים: ההסכם לרכישת האופציה עצמה (ההסכם המשני), וההסכם לרכישת הזכות במקרקעין (להלן: "הזכות העיקרית"), שנכרת רק כאשר הקונה מחליט על מימוש האופציה.
ישנן מספר גישות להטלת המס בהנפקת אופציה. אחת הגישות, שלא נתקבלה בפסיקה, רואה באופציה "הסכם מכר מותלה", דהיינו הסכם לרכישת זכות במקרקעין, המותנה בקיום תנאים מסוימים.על פי פסה"ד בע"א 489/89 (אלדר שרון) הסכם מותלה הוא הסכם מחייב לרכישת הזכות במקרקעין, כבר מרגע כריתתו. על פי גישה זו, במועד הנפקת האופציה, נמכרה הזכות העיקרית, ויוטל מס בהתאם.
גישה זו לא נתקבלה בפסיקה. ההבחנה בין אופציה להסכם מותלה נעוצה בכך, שבמועד הוצאת האופציה, הצדדים טרם הסכימו על רכישת הזכות העיקרית – לא נכרת הסכם מחייב לרכישת הזכות העיקרית. הסכם כזה נכרת רק עם קבלת ההחלטה על מימוש האופציה.
הגישה המקובלת למיסוי אופציות היא הגישה שהובעה על ידי בית המשפט העליון בע"א 249/97 (תאודור בר), לפיה האופציה היא נכס נפרד מן הזכות העיקרית. לפי גישה זו, האופציה עצמה מהווה "מכירה של זכות במקרקעין", בהיותה "זכות להורות על הענקת זכות במקרקעין", אולם היא איננה זהה לזכות העיקרית.
בהתאם לגישה זו, במועד הנפקת האופציה, שווי המכירה יהיה הסכום ששולם עבור האופציה. לעניין שווי הרכישה של האופציה קיימת גישה לפיה מכיוון שהבעלים לא שילם עבור האופציה, שווי הרכישה יהיה 0. רשויות המס נוקטות בגישה מקלה, לפיה שווי הרכישה של האופציה יהיה חלק יחסי משווי הרכישה של הזכות העיקרית, בהתאם ליחס בין מחיר האופציה, למחיר המימוש של האופציה.
במידה והאופציה ממומשת, יום המכירה של הזכות העיקרית יהיה יום המימוש, שווי המכירה יהיה מחיר המימוש הקבוע בהסכם האופציה ושווי הרכישה יהיה יתרת שווי הרכישה לאחר ניכוי שווי הרכישה שיוחס לאופציה. קונה שימכור זכות במקרקעין אותה רכש בדרך של מימוש אופציה יקבל שני ימי ושווי רכישה בעת שימכור את הזכות בהתאם ליום קבלת האופציה וליום המימוש שלה .
כיוון שהסדר האופציה כאמור הוא עתיר מס, שכן בהנפקת האופציה ובמכירתה חלים, בנוסף למס שבח גם המיסים העקיפים שהם מס מכירה ומס רכישה, נקבע הסדר מיוחד למיסוי אופציות לפי פרק חמישי 2 לחוק. במכירת אופציה העומדת בתנאי פרק חמישי 2 לחוק, בין על ידי בעל הזכות במקרקעין העיקרית ובין על ידי מחזיק האופציה, לא יחול חוק מיסוי מקרקעין, אלא פקודת מס הכנסה, כך שאם המכירה היא הונית, יחול מס רווח הון, ואם המכירה היא עסקית יחול סעיף 2(1) לפקודה. הסדר זה חוסך את תשלומי מס המכירה ומס הרכישה בהנפקת האופציה ובסיחור בה.
במימוש האופציה לפי פרק חמישי 2 יחוייב בעל המקרקעין במס שבח לפי מחיר המימוש ומחיר האופציה אלא אם כן האופציה מוסתה קודם לפי הפקודה. בעל האופציה יחויב במס רכישה בגין מחיר האופציה + מחיר המימוש. לגבי מס מכירה, קובע החוק כי בעל המקרקעין יחוייב במס מכירה גם בגין התמורה ששילם מחזיק האופציה עבור רכישת האופציה. יצוין, כי במקרים בהם התמורה עבור רכישת האופציה לא הגיעה לידיו של בעל המקרקעין (כגון כאשר מדובר באופציה נסחרת והמממש אותה מול הבעלים רכש אותה ממחזיק אופציה שאינו הבעלים של הזכות העיקרית), מחויב בעל המקרקעין בתשלום מס מכירה על תמורה שלא הגיעה לידו. הוראה זו נוגדת מושכלות יסוד בתורת המיסוי וכן את הוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ועל כן נראה שלא תעמוד בביקורת שיפוטית. ואכן, במסגרת תיקון 54 לחוק מוצע לבטלה.
שימוש באופציה בעסקאות מקרקעין יכול להביא לבעל המקרקעין יתרונות מס כל זאת, כמובן, בהנחה שמדובר על אופציה אמיתית, ולא בעסקת מכירה של הזכות העיקרית במסווה של מתן אופציה. כך, לדוגמא, בעניין תאודור בר אישר בית המשפט העליון, כי במקרה של דירה שמכירתה אינה מזכה בפטור ממס שבח (כי טרם חלפה תקופת הצינון של 4 שנים) ניתן לתת בה אופציה ולממש את האופציה ביום בו ניתן למכור את הדירה בפטור. יום מכירת הדירה יהיה יום מימוש האופציה ובדרך זו יוענק הפטור ממס שבח.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

עפר קליין: ייתכן שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג
על פי עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. אם השיפור יימשך, אנו רואים אפשרות שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג"
פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. למרות זאת, חברות הדירוג נוקטות גישה זהירה ורחוקות עדיין מלשנות את דירוג האשראי הרשמי. פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא משתקפת בשווקים הפיננסיים. אחד המדדים המרכזיים לכך הוא ה-CDS על אג"ח ממשלת ישראל, כלי פיננסי המשמש כמעין ביטוח שרוכשים משקיעים מפני מצב שבו המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה אשר נמצא כיום קרוב מאוד לרמתו ערב המלחמה. הירידה בפרמיית הסיכון באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים, כגון הפער בין תשואות אג"ח ממשלת ישראל לארה"ב, התחזקות השקל ועוד. משמעות הדבר היא שבפועל, המשקיעים שיפרו את "דירוג האשראי" של ישראל, גם אם הדירוג הרשמי של סוכנויות הדירוג נותר ללא שינוי.
חברת הדירוג Moody’s הייתה הראשונה להתייחס להתפתחויות האחרונות. היא ציינה לחיוב את החוסן הכלכלי והפיננסי של ישראל, אך הותירה את הדירוג על Baa1 עם אופק שלילי, דירוג שלדעתנו נמוך מדי. אם לא תתרחש חזרה ללחימה בעצימות גבוהה (תרחיש שסיכויו נמוכים אך קיימים), אנו מעריכים כי בתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מדירוג האשראי של ישראל.
הכנסות המדינה ממסים בספטמבר היו גבוהות מהצפוי, אם כי נמוכות ביחס לחודשים הקודמים. ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה, והגירעון יציב ברמה של 4.7% מהתוצר, עם צפי לעלייה מסוימת עד סוף השנה.
בספטמבר עמדו הכנסות המדינה ממסים על כ-43 מיליארד ₪ (ללא מע"מ יבוא ביטחוני), גבוה מהציפיות. מדובר בעלייה של כ‑10% לעומת ספטמבר אשתקד, בהובלת המיסים הישירים, בעוד המיסים העקיפים עלו בקצב מתון יותר, בין היתר בשל מיעוט ימי עסקים. למרות הנתון המעודד יש לציין כי הגידול בהכנסות נמוך ביחס לחודשים הקודמים. מנגד, ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה ועמדה על כ-55 מיליארד ₪, בדומה לממוצע של חצי השנה האחרונה. כתוצאה מכך הגירעון נותר יציב ברמה של 4.7% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים. להערכתנו, למרות סיום הלחימה, הגירעון צפוי לעלות במתינות ברבעון האחרון של השנה ולהתכנס סביב היעד (שעודכן למעלה) כ-5.2%.
- בהראל צופים הפחתת ריבית בספטמבר: "השקל מתחזק, האינפלציה נרגעת"
- "שיעור האבטלה ירד לשפל באוגוסט, אבל הוא לא משקף את התמונה המלאה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעולם
קרן המטבע צופה צמיחה מעט גבוהה יותר השנה והאטה מזערית בשנים הבאות, תוך שהיא מדגישה את הסיכונים לתחזית בשל מדיניות המכסים של ארה"ב, ומתריעה מפני אינפלציה גבוהה וחוב ציבורי גבוה.