סוגיות המיסוי בשרשור דיווידנד שקיבלה חברה ממפעל מאושר לבעלי מניותיה
סוגיות המיסוי בשרשור דיווידנד שקיבלה חברה ממפעל מאושר לבעלי מניותיה
שאלה:
------------
חברה א' מחזיקה בחברה ב'. במשך כשבע שנים חילקה חברה ב' דיווידנד שמקורו במפעל מאושר לחברה א', וניכתה מס במקור בשיעור 15%. חברה א' דיווחה על הדיווידנד שהתקבל כחייב במס בשיעור 15%, אך מצד שני קיבלה אישור על ניכוי מס במקור על כל ההון העצמי שלה, כולל כל הדיווידנדים שחולקו במהלך השנים.
השאלה:
חברה א' מעוניינת לשרשר את הדיווידנד האמור לבעל מניותיה. האם עליה לדווח על כך כעל חלוקת דיווידנד עם חבות מס בשיעור אפס, האם הסדר מסוג זה מוגבל בזמן, והאם מומלץ לתקן את כל הדוחות רטרואקטיבית בטענה שהדיווידנד פטור ממס היות שהמקבל הוא חברה?
תשובה:
------------
סעיף 47(ב)(2)(א) לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן: "החוק") קובע כי דיווידנד המשולם מתוך הכנסה של מפעל מאושר יהיה חייב במס בשיעור 15%. שיעור המס כאמור חל ללא קשר לזהות המקבל, דהיינו גם במקרים שבהם הדיווידנד מחולק לחברה ישראלית. מדובר במס סופי ומוחלט והוא משולם תמיד בידי הנהנה האחרון מהדיווידנד.
סעיף קטן (ב) קובע את הסדר המס למקרים שבהם משורשר דיווידנד שקיבלה ראשונה חברה שהיא בעלת מניות בחברה בעלת מפעל מאושר, לבעלי מניותיה. הסעיף קובע הסדר שמטרתו "גלגול" הניכוי במקור למקבל הדיווידנד, כך שהמס אשר נוכה לחברה שקיבלה ראשונה את הדיווידנד נזקף לזכותה, ובה בעת מנוכה לבעלי המניות שמקבלים את הדיווידנד.
הכיצד?
הסעיף האמור קובע כי חברה שקיבלה דיווידנד מרווחי מפעל מאושר ובשנת המס מחלקת אותו, תהא זכאית לנכות את הדיווידנד שחילקה באותה שנה מהכנסתה החייבת במס באותה שנה שמקורה בדיווידנד ממפעל מאושר. כך נוצר מצב שבו המס אשר נוכה לה בגין הדיווידנד המחולק שב אליה. מובן שבעת החלוקה היא מנכה מס לחברה המקבלת, כך שבנטו אין מס נוסף.
במקרים שבהם אין לחברה המקבלת דיווידנד ממפעל מאושר בשנת המס, או שאין לה מספיק - היא תהא זכאית לנכות את הדיווידנד שחולק כנגד הכנסה מדיווידנד שקיבלה בשנות מס קודמות, לפי סדר, החל בשנת המס שקדמה לשנה המדוברת - ובלבד שהחזר המס יתבצע בתוספת ריבית והפרשי הצמדה רק מתום השנה שבה שורשר הדיווידנד.
על הסדר כאמור לא חלה התיישנות. מבחינה פרקטית פקיד השומה אינו מתקן את השידור בגין השנים הקודמות, אלא מתקן את המקדמות של השנה השוטפת כדי שהמס יוחזר עם ריבית והפרשי הצמדה רק מתום השנה השוטפת. אם אין מקדמות אזי הוא ימתין לדוח.
להלן דוגמה:
בשנת 2010 קיבלה חברה א' דיווידנד שמקורו במפעל מאושר - 85 ש"ח נטו (לאחר ניכוי בשיעור 15%). בשנת 2011 החברה מעוניינת לחלק מחצית מהדיווידנד לבעלי מניותיה. ישנם שני מצבים אפשריים לבצע זאת, כדלהלן:
מצב א' - אין לחברה הכנסות מדיווידנד ממפעל מאושר בשנת 2011 - במקרה כזה יתוקן דוח 2010, כך שכנגד הכנסה מדיווידנד ברוטו בסך 100 יופחת הסכום שמחולק ב-50 ש"ח. לחברה ייווצר החזר מס בסך 7.5 ש"ח בתוספת ריבית והפרשי הצמדה מ-31.12.2011.
מובן שבמועד החלוקה תנכה החברה 15% מהדיווידנד המחולק, דהיינו 7.5 ש"ח, ותחלק 42.5 ש"ח נטו.
מצב ב' - החברה קיבלה גם השנה הכנסה מדיווידנד ממפעל מאושר בסך 200 ברוטו (170 נטו) - במקרה כזה תנכה החברה במסגרת הדוח את הדיווידנד שחולק כנגד הדיווידנד שנתקבל, כך שהכנסה מדיווידנד ממפעל מאושר תעמוד על 150 ש"ח (לאחר שנוכה מס ביתר 30 ש"ח) וייווצר החזר בסך 7.5 ש"ח. כך מתקבלת תוצאה זהה.
המשיב - שימש במשך ארבע שנים מפקח ארצי במחלקת מיזוגים ופיצולים ברשות המסים; כיום בעל משרד לפתרונות מיסוי
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
