קיזוז מהשכר על בסיס הסכמה כללית
עו"ד אנדראה קאופמן-חיקין משיבה:
סעיף 25(א)(6) לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 (להלן: "החוק") מתיר למעביד לנכות משכר עבודתו של עובד, במהלך יחסי עובד מעביד, חוב על פי התחייבות בכתב מהעובד, בתנאי שלא ינוכה על חשבון חוב כאמור יותר מרבע משכר העבודה. העובד לא יכול לאשר ניכוי בשיעור גבוה יותר.
בתי הדין לעבודה קבעו זה מכבר, כי החוב שמדובר בו בסעיף זה, הוא חוב קצוב (הניתן לחישוב אריתמטי פשוט), שאינו שנוי במחלוקת, אשר העובד התחייב בכתב לשלמו למעביד. לעניין ניכוי חוב משכר עבודה אחרון, קובע סעיף 25(ב) לחוק, כי במקרה שעובד חדל לעבוד אצל מעביד, רשאי המעביד לנכות משכרו האחרון של העובד, כל יתרה של חוב, שהעובד חייב לו, לרבות מקדמות. בהתאם לפסיקה, הכוונה היא לחוב, שהעובד התחייב לשלמו למעביד, שהוא סכום קצוב ומוכח או בלתי שנוי במחלוקת.
הלכה פסוקה היא, כי כיסוי נזק שאת שיעורו לא קצבו, כמו לדוגמא הסכמה עתידית לניכוי חוסרים מהקופה, לא מהווה חוב קצוב המותר לניכוי עפ"י סעיף 25(ב) לחוק (תב"ע לט/11-14 דנה מרטון - פנחס שפילמן; תב"ע (ירושלים) נו/343-15 הרוש יצחק - שבתאי).
הדרישה היא, כי העובד יהא מודע מידי חודש בחודשו לסכומים אותם מבקש המעסיק לקזז. טענה כללית של הסכמה בהסכם עבודה, לא יכולה לעמוד למעביד, ועליו להציג מדי חודש בפני העובדים את פירוט הסכומים אותם הוא מבקש לקזז ולקבל את הסכמתם בכתב לקיזוז הספציפי, שאם לא כן אין המעביד ממלא אחר התנאי של הצגת סכום מוכח וקצוב שאין לגביו מחלוקת (ע"ב 1652/08 סעדון שני ואח' נ' תחנת דלק מבשרת בע"מ).
לסיכום, מן הפסיקה עולה, כי ללא הסכמה כתובה של העובד חודש בחודשו, לא יוכל המעביד לנכות משכרו של העובד חוסרים בקופה.
המשיבה - מומחית לדיני עבודה. המחלקה המשפטית "כל עובד", חברת חשבים. לאתר "
*התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?
מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים
שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.
הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי, בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.
מדינה על הנייר, כיבוש במציאות
הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.
הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.
ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.