עיר בבדיקה: מבוקשת, עם מרכז בעייתי ותכניות ענק שעתידות לשנות את ציביונה הכפרי
העיר הוד השרון, השכנה הצנועה של רעננה וכפר סבא, סובלת מפער גדול בין רמת הפיתוח של רחובה הראשי המיושן והסואן, לבין שאר שכונותיה המטופחות והמבוקשות. בשנים הקרובות עתיד ציר התנועה הראשי לשנות את פניו והעיר צפויה לקלוט עשרות אלפי תושבים בשכונות הענק המתוכננות שעשויות להשפיע על צביונה הכפרי.
מנתוני לשכת שמאי המקרקעין מתברר כי היסטורית הייתה לעובדה שדרך רמתיים הינה ציר תנועה ארצי דבר שהשפיע על פער המחירים בין הוד השרון לבין שכנתה רעננה. לדברי ארז כהן, יושב ראש לשכת שמאי המקרקעין, עד שנת 2003 שדרך רמתיים הייתה כביש ארצי מס' 40 פער המחירים בין הוד השרון לרעננה עמד על 30-35 אחוז לטובת רעננה.
באותה השנה, עם הפיכת הכביש מארצי לאזורי ובד בבד הפניית חלק נכבד מהתנועה לכבישים העוקפים את הוד השרון, החל פער המחירים להצטמצם בהדרגה. לפני כשלוש שנים עם פתיחת הקטע המזרחי של כביש הרוחב 531 הואץ תהליך זה ופער המחירים בין הוד השרון לרעננה עומד כיום על כ- 12-14 אחוזים בלבד. הערכת לשכת השמאים המחוזקת ע"י יזמים דוגמת פריזט חסון ואחרים הינה כי, הפיכת דרך רמתיים בשנים הקרובות לשדרת רמתיים החדשה ובניית רבי קומות יוקרתיים לאורך השדרה יתרמו לסגירה סופית של הפער בין הוד השרון ורעננה.
עד כה, הושלם במהלך השנה האחרונה המקטע הדרומי של שדרת רמתיים החדשה, בכניסה הדרומית להוד השרון מקניון שרונים החדש ושכונת נווה נאמן, בואכה רחוב ז'בוטינסקי וקניון מרגלית. תוכניות עירית הוד השרון מדברות על השלמת שדרוג הקטע המרכזי והצפוני של שדרת רמתיים החדשה תוך מתיחת פנים כוללת ובניית כיכרות שיהפכו באופן סופי את הדרך הלא מצודדת היום לשדרה עירונית מושכת.
בימים אלו מתחיל שלב א' בפיתוח מתחם 19 צפון הממוקם בצפון העיר. הפיתוח מהווה את התחלת עבודות שדרוג מרכז העיר. במסגרת שלב א' יוקמו שלושה רבי קומות של חברות הבנייה "אביב","סרוגו", ו"בסר". גובה הבניינים ינוע בין 20-23 קומות, סה"כ יוקמו כ- 240 יחידות דיור בשלושת הבניינים. שלב א' של העבודות צפוי להמשך כשנתיים.
בניגוד לשכנותיה, העיר אינה סובלת ממחסור מקרקעות. שטחה גדול משטחן המאוחד של כפר סבא ורעננה. בשנים הקרובות עתיד אזור צפון מזרח העיר הגובל בכפר סבא ובכביש 531 לזכות בפיתוח מאסיבי במסגרתו ייבנו 2,300 יחידות דיור בבנייה רוויה של עד 18 קומות ואיזור הייטק מפותח. בשטחי בית הנערה במרכז העיר עתידות להיבנות 1,700 יחידות דיור בבנייה צמודת קרקע ובנייה מדורגת עד 4 קומות ומתוכנן פארק בשטח של 90 דונם. בטווח הזמן הרחוק יותר אמורות להיבנות 1,300 יחידות דיור בבנייה רוויה של 4 עד 18 קומות בסמיכות לספורטק העירוני במערב - מרכז העיר.
בשנים הקרובות מספר יוזמות פינוי בינוי עתידות לצאת לדרך, בין היתר במתחם התעשייתי ברחוב בני ברית, ברחוב בן גוריון ואזור התעשייה בשכונת גיל עמל העתיד להתרחב ולהפוך למתחם הייטק. כמו כן, מספר בניינים בעיר הגישו בקשות ליישום תכניות תמ"א 38 לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה שיעזרו לשפר את פני העיר.
שלומי חסון, מנכ"ל חברת הבניה פריזט חסון, אומר כי "המחירים בעיר עלו מאוד בשנים האחרונות וכעת מורגשת התמתנות מסויימת, אולם קשה למצוא בה כיום דירות ארבעה חדרים בפחות מ-1.5 מיליון שקל, זה לא כלכלי לבנות דירות 3 חדרים בפחות ממיליון שקל". לדעתי תוך מקסימום 5 שנים מחירי הדירות בעיר ישתוו למחירים של רעננה".
חסון מציין כי בפרויקט נגה הנמצא בין שדרת רמתיים החדשה לרחוב השחר נמכרות דירות 4 חדרים החל מ-1650000, דירות 5 חדרים החל מ-1.79 מיליון, לופט 4 חד' החל מ-2.2 מיליון ולופט 5 חדרים 2.7 מיליון.
מעיריית הוד השרון נמסר כי בעיר מתוכננים שני מיזמי בנייה עבור זוגות צעירים במחיר קרקע למשתכן, הנמוך משמעותית ממחיר השוק כדי להשאירם בעיר: הראשון בצפון העיר, בסמוך לכפר מלל בו יוקצו כ-80 דירות לזוגות צעירים והשני בפינת אסף הרופא רמתיים, בגבול גני עם וירקונה, שיכלול כ-220 יחידות דיור.
"מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים בעיר עומד על 1.4 עד 1.6 מיליון שקל" אומרים בתיווך 'הוד נכסים', אולם מוסיפים כי "דירות ישנות יכולות להימכר בפחות: ברחוב ישורון המבוקש נמכרה דירת 4 חדרים ישנה בגודל 115 מ"ר בקומה ראשונה על עמודים עבור 1.25 מיליון שקל וקוטג' חדש מקבלן בשכונת הפרחים במערב העיר על מגרש של רבע דונם, 260 מ"ר בנוי + מרתף + סוויטה בעליית הגג נמכר ב-3.2 מיליון שקל". 'הוד נכסים' מציינים כי מרגישים עצירה במכירות בתקופה האחרונה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
