סקר בשוק הנדל"ן: האם רוכש הדירות הישראלי מעדיף מחיר על פני איכות?
למרות כל ההצהרות על כך שרוכש הדירה הישראלי הפך למתקדם ומבין הרבה יותר מבעבר, מתברר שהמציאות שונה בתכלית והרוכש הישראלי עדיין מסתכל ראשית על המחיר ולא על רמת התמורה המתקבלת.
איל גלעד, מנכ"ל חברת הבנייה והיזמות "גלעד את ענת", ערך סקר מקיף בקרב 400 רוכשים שקנו בעבר דירה בחברה במהלך 40 שנות קיומה ועוד 300 איש שנרשמו לפרויקט מגורים של החברה בכפר סבא, לגבי העדפותיהם ברכישת הדירה: " הנתונים הפתיעו אותנו, תמיד ידענו שהישראלי מעניק עדיפות למחיר אטרקטיבי יותר בעת הרכישה, אולם לא תארנו לעצמנו עד כמה מרכיב זה דומיננטי. מתברר כי גם אם תיתן לישראלי דירה גדולה יותר, מאובזרת יותר, מפנקת יותר ותהפוך אותה למוצר "פרימיום", עדיין יעדיף הרוכש, ברוב המקרים, דירה נחותה בהרבה ומיזם עם מוניטין מפוקפק למדי, ובלבד שמחירה יהיה נמוך יותר".
גלעד מוסיף כי "חשוב מאוד שצרכן הנדל"ן הישראלי יבין שרכישת דירה הינה הרבה יותר, מהמחיר בעת הרכישה, אלא גם ובעיקר, איכות החיים בדירה החדשה וכמובן הערך שלה והשבחתה לטווח הארוך. "לעיתים קרובות", הוא מדגיש, "100 אלף שקלים נוספים ברכישה, עשויים להגיע למאות אלפי שקלים תוך שנים ספורות, שלא לדבר על הערך המוסף המשמעותי באיכות החיים - "המחיר נשכח", אבל "איכות החיים נשארת", עובדה שבאה לידי ביטוי בגודל הדירה, תכנונה הפנימי, מרפסת גדולה, מטבח מאובזר, מחסן דירתי, מקומות חנייה צמודים, נוף, שירותים קהילתיים בממשק קרוב וכמובן "שכנים נאים".
הסקר מציב באופן ברור את המחיר במקום הראשון אצל לא פחות מ- 43 אחוז מהנסקרים. במקום השני, הרחק מאחור, עם 12 אחוז, מופיע המיקום. במקום השלישי , 10 אחוז, נמצא המיתוג והמוניטין של החברה היזמית הבונה את הפרויקט. אחריו, במקום הרביעי, 8 אחוז, ממוקם הנוף. בחמישי נמצאת עם 7 אחוז החנייה, עם העדפה לשתי חניות, בשישי המחסן הדירתי, גם כן 7 אחוז. בשביעי, 5 אחוז, "מי יהיו שכניי?? . בשמיני עם 3 אחוז, המטבח. בתשיעי עם 3 אחוז בלבד השירותים הקהילתיים. ובעשירי עם 2 אחוז המרפסת.
יפה סדן, סמנכ"לית שיווק בחברת הבנייה יוסי אברהמי, אומרת שהמיקום הרבה יותר חשוב מהמחיר: "אדם יעדיף לרכוש דירה יקרה יותר בבאר שבע בקרבת מקום העבודה מאשר בדימונה" ומוסיפה כי "רק לאחר בחירת המיקום יתעדף הרוכש את הדירה לפי מחירה". סדן מסכימה כי הישראלי יעדיף להתפשר על איכות הבנייה בתמורה למחיר נמוך יותר, וממקמת את מיתוג ומוניטין הקבלן במקום השלישי. סדן מציינת כי קריטריונים דוגמת חניה ושירותים קהילתיים בעייתיים בעיתיים לבדיקה כי חשיבות הנושא משתנה בחתכי אוכלוסיה שונים: "שירותים קהילתיים יזכו לחשיבות יתרה בקרב משפחות עם ילדים, ולעומת זאת רווקים וזוגות צעירים או זוגות בוגרים ללא ילדים יעדיפו חנייה. כמו כן, סביר להניח שקהל מבוסס ובוגר יעדיף דירה עם נוף ומרפסת מאשר שירותים קהילתיים".