סקר בשוק הנדל"ן: האם רוכש הדירות הישראלי מעדיף מחיר על פני איכות?

הצרכן הישראלי התקדם מאז הימים שהסתפק בדירת שיכון בסיסית, אולם בסקר שביצעה חברת "גלעד את ענת" בקרב 700 רוכשי דירות מתברר כי הישראלי עדיין יחפש את ה"דיל" הזול יותר ויוותר על איכות ומוניטין הבנייה
לירן סהר |

למרות כל ההצהרות על כך שרוכש הדירה הישראלי הפך למתקדם ומבין הרבה יותר מבעבר, מתברר שהמציאות שונה בתכלית והרוכש הישראלי עדיין מסתכל ראשית על המחיר ולא על רמת התמורה המתקבלת.

איל גלעד, מנכ"ל חברת הבנייה והיזמות "גלעד את ענת", ערך סקר מקיף בקרב 400 רוכשים שקנו בעבר דירה בחברה במהלך 40 שנות קיומה ועוד 300 איש שנרשמו לפרויקט מגורים של החברה בכפר סבא, לגבי העדפותיהם ברכישת הדירה: " הנתונים הפתיעו אותנו, תמיד ידענו שהישראלי מעניק עדיפות למחיר אטרקטיבי יותר בעת הרכישה, אולם לא תארנו לעצמנו עד כמה מרכיב זה דומיננטי. מתברר כי גם אם תיתן לישראלי דירה גדולה יותר, מאובזרת יותר, מפנקת יותר ותהפוך אותה למוצר "פרימיום", עדיין יעדיף הרוכש, ברוב המקרים, דירה נחותה בהרבה ומיזם עם מוניטין מפוקפק למדי, ובלבד שמחירה יהיה נמוך יותר".

גלעד מוסיף כי "חשוב מאוד שצרכן הנדל"ן הישראלי יבין שרכישת דירה הינה הרבה יותר, מהמחיר בעת הרכישה, אלא גם ובעיקר, איכות החיים בדירה החדשה וכמובן הערך שלה והשבחתה לטווח הארוך. "לעיתים קרובות", הוא מדגיש, "100 אלף שקלים נוספים ברכישה, עשויים להגיע למאות אלפי שקלים תוך שנים ספורות, שלא לדבר על הערך המוסף המשמעותי באיכות החיים - "המחיר נשכח", אבל "איכות החיים נשארת", עובדה שבאה לידי ביטוי בגודל הדירה, תכנונה הפנימי, מרפסת גדולה, מטבח מאובזר, מחסן דירתי, מקומות חנייה צמודים, נוף, שירותים קהילתיים בממשק קרוב וכמובן "שכנים נאים".

הסקר מציב באופן ברור את המחיר במקום הראשון אצל לא פחות מ- 43 אחוז מהנסקרים. במקום השני, הרחק מאחור, עם 12 אחוז, מופיע המיקום. במקום השלישי , 10 אחוז, נמצא המיתוג והמוניטין של החברה היזמית הבונה את הפרויקט. אחריו, במקום הרביעי, 8 אחוז, ממוקם הנוף. בחמישי נמצאת עם 7 אחוז החנייה, עם העדפה לשתי חניות, בשישי המחסן הדירתי, גם כן 7 אחוז. בשביעי, 5 אחוז, "מי יהיו שכניי?? . בשמיני עם 3 אחוז, המטבח. בתשיעי עם 3 אחוז בלבד השירותים הקהילתיים. ובעשירי עם 2 אחוז המרפסת.

יפה סדן, סמנכ"לית שיווק בחברת הבנייה יוסי אברהמי, אומרת שהמיקום הרבה יותר חשוב מהמחיר: "אדם יעדיף לרכוש דירה יקרה יותר בבאר שבע בקרבת מקום העבודה מאשר בדימונה" ומוסיפה כי "רק לאחר בחירת המיקום יתעדף הרוכש את הדירה לפי מחירה". סדן מסכימה כי הישראלי יעדיף להתפשר על איכות הבנייה בתמורה למחיר נמוך יותר, וממקמת את מיתוג ומוניטין הקבלן במקום השלישי. סדן מציינת כי קריטריונים דוגמת חניה ושירותים קהילתיים בעייתיים בעיתיים לבדיקה כי חשיבות הנושא משתנה בחתכי אוכלוסיה שונים: "שירותים קהילתיים יזכו לחשיבות יתרה בקרב משפחות עם ילדים, ולעומת זאת רווקים וזוגות צעירים או זוגות בוגרים ללא ילדים יעדיפו חנייה. כמו כן, סביר להניח שקהל מבוסס ובוגר יעדיף דירה עם נוף ומרפסת מאשר שירותים קהילתיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.