פועלים על גזית גלוב: "תזרים מזומנים יציב לצד פוטנציאל פיתוח וצמיחה"

בנק הפועלים סוקר את פעילות הקבוצה, משבח את בחירת השקעותיה ומציין כי היא נסחרת כיום בדיסקאונט של כ-23 אחוז
לירן סהר |

בנק הפועלים מסר היום את סקירתו על מניית גזית גלוב ומעריך וצופה כי היא תמשיך להתרחב בשנים הקרובות ולהציג גידול בהיקף ההכנסות וברווח הנקי, תוך התמקדות באזורים בעלי יציבות כלכלית.

הבנק מציין כי החברה אינה רוכשת נכס אלא אם כן יש פוטנציאל פיתוח והשבחה המגדילים את התשואה לאורך זמן. כמו כן, מרכז הכובד של פעילות החברה עבר שינוי בשנים האחרונות וחלקה של ארה"ב קטן. בחברה רואים בתחום המרכזים הרפואיים ובתי האבות את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים, תחום הנחשב לחסין יחסית להאטה בפעילות הכלכלית.

נכון לסוף שנת 2009, לחברה נכנסים בפיתוח ובפיתוח מחדש המוצגים בספרים בערך של 1.14 מיליארד שקל, העלות הנוספת הצפויה להשלמת הפרויקטים הינה כ-0.97 מיליארד שקל. מתחילת 2008 המשיכה הקבוצה להשקיע ורכשה נכסים מניבים, פיתחה נכסים חדשים ושיפצה נכסים קיימית בעלות כוללת של כ-5.5 מיליארד שקל. בנוסף, הושקעו כ-2 מיליארד שקל על ידי חברת הבת הקנדים FCR, כ-1.5 מיליארד שקל על ידי סיטיקון, כ-1.2 מיליארד שקל על ידי אטריום וכ-0.8 מיליארד על ידי אקוויטי 1.

בהכנסות החברה מהשכרת מבנים נרשמה ברבעון הרביעי עלייה בשיעור של 18 אחוז, לעומת הרבעון המקביל בשנת 2008, כתוצאה מתחילת הנבה של נכסים שפיתוחם טרם הושלם, עלייה בשכר הדירה הממוצע למ"ר בנכסי החברה ומעלייה בשערי החליפין הממוצעים של הדולר הקנדי והאירו מול השקל.

החברה השלימה את ההסכם עם חברת ATRIUM להחלפת כל האג"ח להמרה שבראשותה למניות. בעקבות השלמת העסקה הקבוצה רשמה רווח של כ-0.045 מיליארד שקל.

בנוסף לנאמר, חברת הבת סיטיקון פרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון של 2010, לפיהם עברה לרווח נקי המיוחס לבעלי המניות בהיקף של 13 מיליון אירו, לעומת הפסד של כ-18.8 מיליון אירו ברבעון המקביל.

הבנק מסכם ומציין כי מניית החברה נסחרת כיום בדיסקאונט של כ-23 אחוז (על פי מודל ה-NAV) על השווי הכלכלי של אחזקותיה. בהתבסס על שווי NAV של כ-1.8 מיליארד דולר, המלצת הבנק למניית החברה נותרת "תשואת יתר" במחיר יעד של 49 שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.