פריגו - בייבי בום!

פריגו הודיעה בסוף חודש מרץ על רכישת חברת PBM, היצרנית הגדולה בעולם לייצור פורמולות לתינוקות בתחום ה- Store Brand, תמורת 808 מיליון דולר. העסקה צפויה להיסגר ברבעון האחרון של 2010 (פיסקלי)
נתלי גוטליב |

השורה התחתונה:

להערכתנו, העסקה הזו צפויה לקחת את פריגו צעד אחד משמעותי מאוד קדימה, ותהווה רגל פעילות נוספת משלימה לחברה. פריגו עוברת שלב אבולוציוני, ומחברת תרופות גנריות, פריגו רוכשת רגל נוספת שמתמחה בתחום שהוא דומה במאפייניו לזה של חברת תרופות. כאן יבואו לידי ביטוי המומחיות של פריגו בשמירה על איכות גבוהה ושליטה על שרשרת הערך. בהמשך אנו מניחים כי הפריסה הגיאוגרפית של PBM ייתן לפריגו פוטנציאל צמיחה נוסף.

פוטנציאל הצמיחה: מוצרי PBM צפויים להגדיל את סל המוצרים שפריגו מציעה ללקוחותיה בתחום ה- OTC וה- StoreBrand. בארה"ב, שם ל- PBM יש נתח שוק של 80-90% בקטגוריית הפורמולות ב- StoreBrand עבור פריגו זה יהיה רק לקבל את הכסף מפעילות זו ולמנפה, אולם בשווקים אחרים, בהם לפריגו אין דריסת רגל או פעילות משמעותית, PBM תוכל בנוסף לפתוח עבור פריגו את הדלת ללקוחות ולהוות אפסייד נוסף. מבחינת PBM, פריגו תוכל לקחת את סל המוצרים של PBM לכלל לקוחותיה, ובכך להגדיל במידה משמעותית את מכירות PBM. פוטנציאל צמיחה נוסף יבוא מגידול הקטגוריה עצמה.

תחום פעילות משלים: מדובר בקטגוריה חדשה לפריגו, אך עם מאפיינים דומים לפעילות הקיימת של פריגו. גם תחום המזון לתינוקות מחייב מומחיות, שמירה על איכות גבוהה מאוד ושליטה על שרשרת האספקה -> מומחיות שאותה יש לפריגו. העובדה שישנם חסמים גבוהים לכניסה מבטיחים שמירה על רמות רווחיות גבוהות לאורך זמן.

פריגו רוכשת את חברת PBM

מי זו חברת PBM?

- חברת PBM הוקמה ב- 1997, ומתקניה נרכשו מחברת Wyeth (היום פייזר). לחברה 500 עובדים והיא ממוקמת ב- Gordonsville, וירג'יניה. לחברה מספר מפעלים ואתרי יצור בארה"ב, וכן שותף סיני שמספק תוצרת לשווקים באסיה.

- המוצרים: החברה מוכרת מגוון רחב של מוצרים (40 סוגי פורמולות), חלקם מחייבים מומחיות רפואית ושמירה על איכות גבוהה ? החל מפורמולות לתינוקות וחטיפי פירות לתינוקות, בקבוקים ועד לתוספי מזון לחולי סכרת ומשקאות מבוססי סויה למבוגרים.

- מאחר ומדובר במוצרי StoreBrand, המחיר הסופי לצרכן נמוך בכ- 50% מול המוצרים הממותגים בקטגוריה (לדוגמה, של נסטלה וסימילאק) ונותנים לקמעונאי רווחיות של 15% ממכירת המוצר מול רווחיות של 4% ממכירת מוצר ממותג.

- היכולת של PBM בתחום ה- StoreBrand הוא לא רק מבחינת תג המחיר הזול יחסית לצרכן, אלא גם מבחינת מגוון רחב מאוד של מוצרים בקטגוריה (לדוגמה ? מזון היפו אלרגני, אורגני וכו') וכן מזון עם רכיבים בעלי ערך מוסף (לדוגמה, רכיבים המשפרים את הראייה, שיפור הזיכרון וכו').

- בהמשך מתכננים בפריגו להרחיב את סל המוצרים ? לדוגמה, לייצר חלב מוכן לשימוש (במצב נוזל להבדיל מהמצב האבקתי היום).

- איכות גבוהה: PBM הינה החברה היחידה בארה"ב המייצרת פורמולה לתינוקות עם תקן ISO 9001:2000. PBM הינה אחת החברות מתוך 4 חברות (אבוט, ג'ונסון ונסטלה) עם אישור FDA למוצרי מזון לתינוקות.

- שווקים: החברה פעילה בארה"ב, אירופה, סין, וייטנאם, דרום אפריקה (סה"כ פועלת ב- 12 אזורים גיאוגרפיים) ועובדת עם 20,000 קמעונאים ברחבי העולם. יתכן כי בעתיד פריגו תשקול להיכנס לתחום המותג הפרטי בישראל בקטגוריה זו. בחלק מהשווקים הללו לפריגו יש פעילות מצומצמת, או ללא פעילות כלל, כך שיש פוטנציאל צמיחה נוסף מבחינה גיאוגרפית.

- תג מחיר אחרון? באוגוסט 2009 נפוצו שמועות כי החברה מחפשת רוכש, ותג המחיר שניתן אז היה כ- 1 מיליארד דולר. נושא זה הוכחש ע"י החברה.

- יש סינרגיות? להבדיל מעסקאות הרכישה האחרונות שביצעה חברת טבע, כאן אנו לא צפויים לראות סינרגיות שינבעו מחיסכון או צמצום הוצאות בטווח הקרוב. אלא רק גידול בשורת ההכנסות. יתכן, כי מ- 2012, נראה מהלכי התייעלות תפעוליים, בעיקר בסעיפי SG&A.

- נתח שוק - יש לאן לצמוח: על פי הערכות, מוצרי PBM מהוות 80-90% מפורמולות ה- StoreBrand שנמכרות בארה"ב. פורמולות לתינוקות ב- StoreBrand מהוות 10% משוק תחליפי החלב בארה"ב. מדובר בנתח שוק נמוך משמעותית מנתח השוק של ה- OTC, שהוא 28%. כך שיש לאן לצמוח בתחום זה בארה"ב.

- גם מבחינת השיווק: יכולות השיווק של פריגו על המדף ? מבחינת נראות, מיקום וכו' מאוד גבוהה, ופריגו יתאימו יכולות אלו גם למוצרי PBM.

- יגיעו לעוד לקוחות: מוצרי PBM נמכרות ברשתות Sam's Club, Wal-Mart, Babies-R-Us, CVS, Walgreens, Kroger ו- Target. ל- PBM כ- 55 לקוחות. לפריגו ? יש הרבה יותר לקוחות, כך שגם כאן יש פוטנציאל צמיחה נוסף.

- מכירות: פריגו צופה כי PBM תוסיף 300 מיליון דולר לשורת המכירות בשנה הראשונה שלאחר השלמת העסקה. מתוך סכום זה, 20% מגיע מחוץ לארה"ב (בעיקר מקסיקו, סין וקנדה). מכירות PBM ב- 09' נאמדו ב- 266.4 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קרדיט: יונתן בלוםעפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קרדיט: יונתן בלום

עפר קליין: ייתכן שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג

על פי עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. אם השיפור יימשך, אנו רואים אפשרות שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג"

רן קידר |
נושאים בכתבה עפר קליין

פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. למרות זאת, חברות הדירוג נוקטות גישה זהירה ורחוקות עדיין מלשנות את דירוג האשראי הרשמי. פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא משתקפת בשווקים הפיננסיים. אחד המדדים המרכזיים לכך הוא ה-CDS על אג"ח ממשלת ישראל, כלי פיננסי המשמש כמעין ביטוח שרוכשים משקיעים מפני מצב שבו המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה אשר נמצא כיום קרוב מאוד לרמתו ערב המלחמה. הירידה בפרמיית הסיכון באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים, כגון הפער בין תשואות אג"ח ממשלת ישראל לארה"ב, התחזקות השקל ועוד. משמעות הדבר היא שבפועל, המשקיעים שיפרו את "דירוג האשראי" של ישראל, גם אם הדירוג הרשמי של סוכנויות הדירוג נותר ללא שינוי. 


חברת הדירוג Moody’s הייתה הראשונה להתייחס להתפתחויות האחרונות. היא ציינה לחיוב את החוסן הכלכלי והפיננסי של ישראל, אך הותירה את הדירוג על Baa1 עם אופק שלילי, דירוג שלדעתנו נמוך מדי. אם לא תתרחש חזרה ללחימה בעצימות גבוהה (תרחיש שסיכויו נמוכים אך קיימים), אנו מעריכים כי בתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מדירוג האשראי של ישראל. 

הכנסות המדינה ממסים בספטמבר היו גבוהות מהצפוי, אם כי נמוכות ביחס לחודשים הקודמים. ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה, והגירעון יציב ברמה של 4.7% מהתוצר, עם צפי לעלייה מסוימת עד סוף השנה. 

בספטמבר עמדו הכנסות המדינה ממסים על כ-43 מיליארד ₪ (ללא מע"מ יבוא ביטחוני), גבוה מהציפיות. מדובר בעלייה של כ‑10% לעומת ספטמבר אשתקד, בהובלת המיסים הישירים, בעוד המיסים העקיפים עלו בקצב מתון יותר, בין היתר בשל מיעוט ימי עסקים. למרות הנתון המעודד יש לציין כי הגידול בהכנסות נמוך ביחס לחודשים הקודמים. מנגד, ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה ועמדה על כ-55 מיליארד ₪, בדומה לממוצע של חצי השנה האחרונה. כתוצאה מכך הגירעון נותר יציב ברמה של 4.7% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים. להערכתנו, למרות סיום הלחימה, הגירעון צפוי לעלות במתינות ברבעון האחרון של השנה ולהתכנס סביב היעד (שעודכן למעלה) כ-5.2%.


בעולם

קרן המטבע צופה צמיחה מעט גבוהה יותר השנה והאטה מזערית בשנים הבאות, תוך שהיא מדגישה את הסיכונים לתחזית בשל מדיניות המכסים של ארה"ב, ומתריעה מפני אינפלציה גבוהה וחוב ציבורי גבוה.