אלקטרה נדל"ן וקמור מתרחבות באירופה: השלימו רכישת 3 מרכזי קניות תמורת כ-314.1 ש'

הנכסים מניבים תשואה התחלתית של כ-7.44%, נרכשו בהלוואה המהווה כ-80% מעלות העסקה בריבית של כ-4.77%
איריס בר טל |

אלקטרה נדל"ן, מקבוצת אלקו, שבשליטת גרשון זלקינד, וקמור, שבשליטת דני ברנר, הודיעו היום, כי חברות בנות שלהן השלימו רכישת 3 מרכזי קניות מרשת הורנבאך בהולנד ובלוקסמבורג תמורת כ-314.1 מיליון שקלים. הנכסים מניבים תשואה התחלתית של כ-7.44% ונרכשו ריבית של כ-4.77% חלקה של אלקטרה נדל"ן בעסקה 45%, וחלקה של קמור 55%.

בכך משלימות החברות את השלב השני של עסקת הורנבאך, עליה דיווחו במאי 2006. מדובר בהסכם לרכישת 3 מרכזי קניות בהולנד ובלוקסמבורג, במסגרתה תשלם אלקטרה נדל"ן כ-141.4 מיליון שקלים, וחברת קמור תשלם כ-172.7 מיליון שקלים.

בנוסף לכך, ישלמו החברות הוצאות נלוות לעסקה בסך כולל של כ-26.3 מיליון שקלים (כ-5.2 מיליון יורו). לאחר השלמת העסקה יחזיקו אלקטרה נדל"ן וקמור 7 מרכזי קניות בגרמניה הולנד ולוקסמבורג.

שלושת מרכזי הקניות הנרכשים הינם בשטח כולל להשכרה של כ-39,400 מ"ר, ומושכרים במלואם ובתפוסה של 100% לחברת Hornbach (הורנבאך), שהינה אחת הרשתות המובילות באירופה בתחום מרכזי קניות ל- DIY ("עשה זאת בעצמך"), הפועלת מזה למעלה מ-130 שנה ומפעילה 125 חנויות ברחבי אירופה. תקופת השכירות של כל אחד משלושת הנכסים הינה ל-15 שנה, עד ינואר 2024, ולשוכר יש גם אופציות להארכת תקופת השכירות.

דמי השכירות השנתיים נטו (100%) משלושת מרכזי הקניות, הינם בסך של כ-23.4 מיליון שקל (כ-4.6 מיליון אירו), והם משקפים תשואה של כ-7.44% על מחיר רכישת הנכסים. לדמי השכירות קיים מנגנון עליית שכר דירה בהתאם למדד המחירים לצרכן במדינות האמורות, כך שהתשואה על ההשקעה צפויה לעלות במשך השנים. יצויין עוד, כי כל הוצאות הניהול והתחזוקה השוטפות בגין הנכסים משולמות על ידי השוכר.

לאור העובדה כי השוכר איכותי ובעל מוניטין וחוזי השכירות הינם ארוכי טווח, השיגו הרוכשים תנאי מימון נוחים ביותר. שני מוסדות פיננסיים אירופאיים העמידו לטובת העסקה 2 הלוואות ללא זכות חזרה ללווה ("נון-ריקורס") בסך כולל של כ-274.5 מיליון שקל (כ-54.4 מיליון אירו) בריבית משוקללת בשיעור של 4.77%.

סך ההלוואות מהווה כ-87% ממחיר רכישת הנכסים וכ-80% מסך עלות העסקה. ההון העצמי שהעמידו הרוכשים לטובת העיסקה מסתכם בכ-65.7 מיליון שקלים (כ-13 מיליון אירו) וחלקה של החברה בסכום זה עומד על 45% ממנו.

"עסקה זו מרחיבה את השקעותינו בתחום מרכזי הקניות ומצרפת לפרוטפוליו שלנו נכסים איכותיים המושכרים לטווח ארוך של 15 שנה לשוכר איכותי ובעל מוניטין. לאור נתונים אלו מימון העיסקה בוצע בתנאים מצויינים, שיעור מינוף של 87% ממחיר הנכסים ובריבית נמוכה", ציין שלמה שרף, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.