"האח הגדול" באינטרנט: האם קשת מצליחה לעשות כסף מהריאליטי באון-ליין
הריאליטי החדש של "קשת" 'האח הגדול' יכולה להפוך בקלות ל"קייס סטאדי" של הפרסום בוידאו בישראל. ידוע לכולם כמובן, שבהשוואה בין טלוויזיה לאינטרנט, המדיום הוותיק והשכיח יותר עדיין מגלגל סכומים גבוהים יותר סביב הפרסום ולא מתרגש ממש מאחיו הקטן והמקוון.
עם זאת, 'האח הגדול' שמצליחה להביא רייטינג גבוה של כ-26% לשידורי הטלוויזיה, הפילה ביום השידורים הראשון את האתר של "קשת" עם נהירה קיצונית של אלפי גולשים לאתר כדי לראות את המתמודדים בשידור חי במצלמות האתר.
אנשי "קשת" מדווחים על כ-7.3 מיליון צפיות וידאו במשך שבוע. ממוצע של כמיליון ליום. מספר יפה לכל הדעות. חשוב יותר ממיליוני הצופים זה כמות ה"יוניקים" - גולשים ייחודיים (כל מחשב נספר פעם אחת בלבד) מתוך אותם 7.3 מיליון. לפי ההערכות "קשת" מזרימה לאתר, תודות ל'אח הגדול' כ-100 אלף "יוניקים" ליום.
יצר המציצנות הישראלי מביא להייפ גדול
"האח הגדול משפיע על הטראפיק של כל האתר. רואים את זה במיליוני צפיות הוידאו, בכמות החשיפות ובכמות היוניקים. יהיה מעניין מאוד לראות מה זה יעשה לתחום הפרסום בוידיאו. אני בהחלט חושבת שזה עשה הייפ גדול מאוד - יצר הסקרנות של האנשים רק הולך וגובר. אנחנו מטבענו נוטים למציצנות והאפשרות הזו של לצפות באנשים 24 שעות מסביב לשעון עושה את שלה".
"כמו כן, יש אלפי תגובות בפורום התכנית וזמן שהיה ממוצע של 15 דקות לכל גולש. יחסית לאתרים אחרים, זה נחשב הרבה מאוד".
כרמית דורי-דובלרו - TMF
כך מסבירה ל-Bizportal כרמית דורי-דובלרו, מנהלת רכש המדיה באינטרנט בחברת TMF – מהגדולות בחברות רכש המדיה בישראל ואחראית לקניית שטחי פרסום עבור מפרסמים רבים.
קשת יקרים יותר משאר אתרי האינטרנט
אז במה מדובר כספית? בזמן שעשיריית אתרי האינטרנט המובילים בארץ גובים עבור סרטוני פרסומת וידאו בין 40 ל-70 שקל, גובה קשת באתרה, עבור סרטון שכזה שמשודר לפני פתיחת כל מצלמה 70 שקל (ל-1000 חשיפות) ולפי כל ההערכות אלו מחירים ראשוניים, לפני העלאת מחירים צפויה מאוד שתבוא מכיוון "קשת".
בהנחה שנמצאים באתר כ-20 קמפיינים של וידאו (מעבר לבאנרים המסורתיים)בתקופה זו וחלקם בלעדיים לתכני 'האח הגדול' אפשר להעריך שקשת יכולה למנף את ההתלהבות סביב כנופיית בובליל וחבריו כדי לעשות רווחים נאים.
קשה לשער כמה בדיוק מכניסה קשת ליום פרסומות באתר מכיוון שישנם מסלולי תמחור שונים לפי בחירתו של כל כל מפרסם ופריסתו לאורך זמן. מה שבטוח שאם כבר הכנסה כספית אז זו נקודת הזמן הטובה ביותר שיש. צריך לזכור גם שחברות המדיה לא נשארות אדישות לנתוני החשיפה הגבוהים ומנסים לשכנע את לקוחותיהם להצטרף לחגיגה.
לא הכל כל-כך ורוד - האתר של קשת מאכזב
עם זאת יש בענף המדיה מי שמצננים את ההתלהבות סביב האח הגדול. על-פי אחד מבכירי הענף, "האח הגדול לא מתאים לכל מפרסם, ובכלל - הטלוויזיה היא עדיין המנוע המרכזי של ההכנסות מפרסום סביב התכנית. החלוקה בהכנסה עומדת על 80-20% לטובת הפרסומות בפריים-טיים בערוצי הטלוויזיה וזהו הכח האמיתי. כל השאר, כמו האינטרנט יכול להיות נחמד כתוספת, וקשת בטח לא תתנגד להכניס עוד שקל, אבל מרכז העצבים של ההכנסה מפרסום נמצא בטלוויזיה".
.jpg)
ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון
אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?
לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.
בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.
אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?
על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.
גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.
- הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה
- עו"ד חלה לאחר ששמע על פיטוריו - ודרש הכרה מביטוח לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

הרפורמה בביטוח הבריאות מציגה: עלייה בפרמיות וחוסר בהירות לציבור
דוח הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון חושף כי הציבור משלם יותר ובמהלך 2024 דמי הביטוח ברוטו עלו מהשנה הקודמת בכ-9% ל-17.9 מיליארד שקל וכי ההוצאות עולות בעקביות בעשור האחרון, כשב-2014 הסכום היה פחות מחצי, ועמד על כ-8.2 מיליארד שקלים בלבד; עמלות סוכני הביטוח עלו ב-8%
אחת הרפורמות המרכזיות שנכנסו במהלך 2024, במסגרת חוק התוכנית הכלכלית 2023-2024 נגעה לשינוי מבני בביטוחי הבריאות. הכוונה המקורית הייתה להפחית את עלויות הביטוח לציבור לצמצם כפילויות כיסוי בין הביטוחים הפרטיים לתוכניות השב"ן של קופות החולים. בפועל, התוצאה
הייתה הפוכה: במקום ירידה ניכרת בהוצאות משקי הבית, חלק מהציבור נתקל בעלייה בעלויות ובחוסר בהירות לגבי היקף הכיסוי. לצד זאת, ההכנסות בענף המשיכו לגדול ופרמיות הבריאות מהוות כיום 1% מהתמ"ג והפך לגורם מרכזי במערכת הכלכלית והחברתית בישראל.
מבחינת הנתונים עצמם, ב-2024 הסתכמו דמי הביטוח הברוטו ב-17.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-9% לעומת השנה הקודמת. עיקר הפעילות מתרכז בביטוחי פרט (57%) לעומת ביטוחים קבוצתיים (43%). בתוך כך, תחום הוצאות רפואיות הגיע להיקף של 6.5 מיליארד שקל, עלייה של 131% לעומת 2014, והביטוח הסיעודי נותר תחום מרכזי עם היקף של 6.6 מיליארד שקל, רובו (69%) בפוליסות קבוצתיות.
הציבור משלם יותר
אז שוב, למרות שציפיית הרגולוטור היא למהלך שייצר שקיפות והוגנות עבור המבוטחים מחד, וירידה בהוצאות משקי הבית מאידך, הנתונים מראים בבירור, שלפחות ברמת ההקלה על משקי הבית, ההיפך הוא שקרה והציבור משלם יותר.
מבוטחים רבים דיווחו על עלייה בפרמיות, על בלבול בנוגע להיקף הכיסוי ועל פערים בין מה שחשבו שמכוסה לבין המציאות. חלק מהפוליסות הוזלו במישור אחד אך התייקרו באחר, וכך נוצר מצב שבו במקום חסכון נטו, ההוצאה הכוללת של משקי הבית לא ירדה ואף עלתה. במשך שנים רבים שילמנו על פוליסות "שקל ראשון", שבפועל העניקו שירותים שכבר היו כלולים בתוכניות השב"ן של קופות החולים. הכוונה הייתה להעביר את הציבור לפוליסות מסוג "משלים שב"ן", שייכנסו לפעולה רק כאשר שירות אינו מכוסה על ידי הקופה. כפי שנכתב בהודעת משרד האוצר בעת החלת השינוי: "המהלך נועד ליצור שקיפות, להוזיל את העלויות ולמנוע מצב שבו הצרכן משלם פעמיים על אותו שירות רפואי".
- יונייטד הלת' חותכת תחזית - המניה מתרסקת ב-19%
- רצח מנכ"ל UnitedHealthcare מציב את תעשיית הביטוח תחת ביקורת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועם זאת, נתוני הפיקוח על הביטוח מראים כי אף על פי שהענף רשם גידול חד בהכנסות, החברות הציגו הפסד חיתומי של כ-132 מיליון שקל ב-2024, שאמנם נבלם מעט יחסית לשנים קודמות, אך עדיין היה שלילי. הרווחיות של חברות הביטוח נבעה מתשואות ההשקעה בשוק ההון והסתכמה בכ-1.26 מיליארד שקל. זאת אומרת, הכסף שהשארתם בידי חברות הביטוח עשה רווחים בשוק ההון, אבל לא ניתן לומר שהיעילות השתפרה או ירד המחיר לצרכן. הציבור שילם יותר, החברות לא הצליחו לייצר רווחיות מפעילות הליבה, והיעדים המקוריים של הרפורמה לא התממשו.