נחשפים זוכי הישרדות האמיתיים: כמה שווה החשיפה התקשורתית?
יפעת מחקרי מדיה מפרסת מחקר בו היא מציגה את הזוכים האמיתיים של "הישרדות". עוד לפני פרק הגמר ישנם מתמודדים שמבחינתם עשו כבר את שלהם.
דן מנו המסוקר ביותר וויקה פינקלשטיין המצולמת ביותר
על-פי המחקר, דן מנו הוא ה"שורד" המסוקר ביותר מבין משתתפי התוכנית. אחריו מובילים מרינה קבישר, ויקה פינקלשטיין, נעמה קיסרי ומושיק ליפץ. ויקה פינקלשטיין היא המתמודדת המצולמת ביותר בתולדות התוכנית.
רק כמחצית מהסיקור התקשורתי של התוכנית- היה חיובי מובהק. כך עולה ממחקר "יפעת מחקרי מדיה" לסיכום קדחת "הישרדות".
מאז דצמבר 2007 "הישרדות" היא האירוע הטלוויזיוני המסוקר ביותר, משתתפיה הפכו לסלבריטאים, והסיקור התקשורתי שלה חרג הרבה מעבר למדורי הביקורת. מדובר בסיקור נרחב מאוד, בהיקפים חסרי תקדים, אשר מדידת שווי האינצ'ים הכולל שלהם מגיעה למיליוני שקלים.
חשיפה תקשורתית של 1.6 מיליון שקל ל"דן התחמן"
ניתוח ההופעות בעיתונות העלה מיהם משתתפי התוכנית שזכו לסיקור התקשורתי הרב ביותר במסגרת שידור התוכנית: דן מנו מוביל בפער משמעותי, וזכה לחשיפה תקשורתית בשווי של כ- 1.6 מליון שקל במחירי מחירון, מרינה קבישר במקום השני עם חשיפה תקשורתית בהיקף של 1.1 מליון שקל, ויקה פינקלשטיין שהודחה בשלב מוקדם הגיעה למקום השלישי עם סיקור בשווי של כ- 910 אלף שקל.
נעמה קיסרי במקום הרביעי זכתה לחשיפה תקשורתית בהיקף של 859 אלף שקל ומושיק ליפץ במקום החמישי עם סיקור בשווי 858 אלף שקל.
נועם טור שהעפיל לחצי הגמר, לא קיבל יחסית לשאר הפיינלסטים את אותה חשיפה תקשורתית, והגיע רק למקום השישי עם חשיפה בשווי של כ- 696 אלף שקל.
גיא זוארץ –מנחה התוכנית- הרוויח אף הוא מהשתתפותו בתוכנית. היקף הסיקור התקשורתי לו זכה מוערך בשווי של כ- 871 אלף שקל.
התקשורת מפרגנת למושיק וקוטלת את מרינה
מנתוני תמהיל החשיפה של המתחרים הבולטים עולה כי מושיק ליפץ הוא המתמודד האהוד ביותר, אשר זכה לאחוז החשיפה החיובי ביותר: כ- 70% ממה שנכתב עליו היה חיובי, 1% בלבד היה שלילי וכל היתר - נטרלי.
ליפץ אוזכר לטובה בשל היותו בוגר קומנדו בצה"ל, תושב וחבר מועצת סביון, חבר בהתאגדויות למען אוכלוסיות במצוקה, מודל לחיקוי ששמר על הערכים שלו ואמר אמת לכל אורך התוכנית, וכמובן מתעשר בזכות עצמו לאחר שמכר את חלקו בחברת המחשבים פקארד בל.
לעומתו, בולטת מרינה קבישר בחשיפה השלילית הגדולה ביותר: כ- 35% ממה שנכתב על מרינה היה שלילי, 34% חיובי והשאר נטרלי. מרינה אוזכרה לשלילה עקב חוסר אהדת התקשורת אליה: המיניות המוחצנת שלה, כינויים שקיבלה כמו "התחת של המדינה", "ביצ'ית" ו"אשת רובוט" ועוד.
למרות האזכורים השליליים, חשוב לציין שמרינה זכתה לסיקור בכתבות ארוכות ומפרגנות עם תמונות שער ברייטינג ופנאי פלוס.
מי הצליח להתנתק מהתוכנית?
ויקה פינקלשטיין היא המתמודדת שאוזכרה במספר הגבוה ביותר של ידיעות בהקשרים שאינם בנושא התוכנית, כגון השתתפותה הצפויה בתוכנית "רוקדים עם כוכבים", השתתפות בקמפיינים פרסומיים, קשר רומנטי עם הכדורגלן לשעבר איציק זוהר, השתתפות באירועים שונים ועוד. נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מתקדמים: "במובן זה, אין ספק שויקה היא המרוויחה הגדולה של התוכנית, כיוון שזכתה לסיקור גם ללא קשר לתוכנית, ואף מינפה את הסיקור לקבלת עבודות שאינן קשורות ל"הישרדות"."
כמה "שווה" הישרדות בתקשורת?
"הישרדות" זכתה לחשיפה תקשורתית נרחבת בשווי כספי של לא פחות מ- 12.2 מליון שקל, כאשר רק כמחציתם - 47% מהאזכורים - היו חיוביים מובהקים, 31% שלילים מובהקים ו- 27% נייטראליים.
נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מתקדמים: "ניתן לראות באופן בולט כי החשיפה החיובית שקיבלה התוכנית בעיתונות עלתה בהדרגה מחודש דצמבר ועד פברואר, וירדה באופן חד במרץ ובאפריל.
לעומתה עלתה החשיפה השלילית של התוכנית באופן חד באפריל, בין השאר בשל תחקיר שלילי שפורסם במוסף שבעה ימים בידיעות אחרונות, ובו נטען כי מפיקי התוכנית הוליכו את ציבור הצופים שולל, כתבות שביקרו את מספר הפרקים הגדול בפורמט הישראלי לעומת הפורמט בעולם ועוד"
* קבוצת יפעת הינה בעלת השליטה בחברת קו מנחה, מפעילת אתר Bizportal