רצים למכור את הדולרים? חכו רגע
כשהראות לקויה ותנאי הדרך קשים, מוזהרים הנהגים מפני עצירות פתאום. לצורך כך עליהם לנסוע במהירות נמוכה יותר מזו המתאפשרת על ידי תנאי הדרך. כך גם בכבישי שוק ההון. אולי כדאי לא להתפתות , ולהקטין את החשיפה למטבע האמריקאי בשיעור מדוד וזהיר יותר ממה שמצדיק לכאורה המטבע האמריקאי החבוט.
מה מזג האוויר בחוץ ? מעונן , או שמא בהיר?
כאשר מזג האוויר מעונן, הראות מוגבלת למטרים ספורים והנהגים מתבקשים במפגיע לשמור על ערנות . מנגד, כשמזג האוויר בהיר, הראות טובה ולמרות שגם כאן מתבקשת עירנות, לא טורחים להזכיר זאת במפורש.
המשתמשים בנתיבי שוק ההון נמצאים כעת בערפל כבד והראות מוגבלת מאוד. המטרים הספורים העומדים לרשותם מאפשרים להם לראות תמרורים בודדים בלבד. הבולט בהם – סכנה, שיפוע חד לפניך. הכוונה, כמובן, לדולר, שצולל ללא הבחנה וניזוק רובו ככולו משיקול מכריע – פערי הריבית. הבנק הפדראלי נדחק לביצוע הורדת ריבית בת 0.5 או אף 0.75 נקודת אחוז ובכך להשלים הורדה בת 1.5 עד 1.75 נקודות אחוז מאז החל התהליך. מדובר ב 1.5 עד 1.75 נקודות אחוז יותר מכפי שהיה רוצה להוריד . הדלק המוניטארי רק מפחית את הסיכוי שהמכונית הנוסעת תצטרך לעצור. הבנק האירופאי לא מגלה נטייה כזו, משום שבעד הערפל הכבד עדיין לא מתגלים קשייה הממשמשים ובאים של היבשת. כתוצאה, מאיים האירו לשבור שיאים חדשים מול מתחרהו האמריקאי החבוט.
ניתן, כמובן, להמתין להתבהרות מזג האוויר. אולם, כשערפל מתפוגג, הדבר קורה לעיתים רבות במהירות מפתיעה, ואז, כמאמר גיבור אופרת הרוק טומי, ניתן לראות למרחק מילין רבים. לפתע מתגלים לנגד עינינו הרים גבוהים, המאיימים להביא לסיומו את המדרון . אלו הם הרי האינפלציה, הניזונים מקומבינציה של מחירי תשומות גבוהים ונזילות מתודלקת . גבעה אחת כזו כבר הפתיעה את הנוהגים בערפל לפני כחודש, עת זינק מדד המחירים לצרכן בארה " ב בשיעור גבוה של 0.8%. הפעם הצליחו האוחזים בהגה להתחמק ללא תקר ברכבם. מה לגבי הגבעה הבאה ?
ואולם אפשר גם להיערך להתבהרות. ניתן כבר עכשיו לבוא ולומר שהפיחות בשער הדולר משפיע חיובית ובמידה משמעותית על התוצר האמריקאי – דרך ייצוא הסחורות והשירותים וייצור תחליפים לייבוא המתחרה. למזלה של כלכלת ארה " ב, מדובר בהתפרצות לדלת פתוחה: גם כך משקי הבית בסין, הודו ומשקים דומים עוברים כעת תהליך מהיר של אורבניזציה ועלייה ברמת החיים ועושים היכרות יזומה ומעמיקה עם מנעמי התוצרת האמריקאית.
ומה בנוגע לאירופה ? האירו החזק פועל בכיוון ההפוך ולמרות סחר החוץ התוך יבשתי, השפעותיו עוד תגענה וההתרעות הפומביות בנושא מתרבות לאחרונה.
לכן, כשהראות לקויה ותנאי הדרך קשים, מוזהרים הנהגים מפני עצירות פתאום. לצורך כך עליהם לנסוע במהירות נמוכה יותר מזו המתאפשרת על ידי תנאי הדרך. כך גם בכבישי שוק ההון. אולי כדאי שלא להתפתות להקטין את החשיפה למטבע האמריקאי בצורה דרסטית אלא לעשות זאת בשיעור מדוד וזהיר יותר מזה שחווה עכשיו המטבע האמריקאי החבוט.
*רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ בנק מזרחי טפחות.